Back again

Ja har inte haft så mycket bloggtid som jag trodde och då Arsenal inte har haft matcher har det inte varit så viktigt att blogga om den saken heller. Just nu ser jag på Malta-Sverige där det är 50 min spelat. Finlands match känns inte lika viktig just nu..skall bli kul att se om Sverige kan få hål på försvaret här och Sveriges backlinje pressar och markerar på ett intressant sätt så det är också intressant att se. Mina tips är att Zlatan och Sadic avgör matcherna!

Mina 96-juniorer vann div.1 med nio segrar av nio möjliga och 34-6 i målskillnad. Det var verkligen inte lätt, jag har fått använda allt jag kan och i vissa matcher har alla "trumfkort" (som jag kallar dem) varit slut då vi äntligen har vunnit med t.ex. 1-0. Sen jag flyttade hit har vi förlorat en enda gång på finsk mark, det var mot Österbottens tredje bästa lag med 3-2 (första matchen jag coachade). Det samma laget slog vi i finalen i Wasa footballcup med 2-0 en månad senare. Nästa år kan det inte vara omöjligt att höra till top-20 i landet!

Jag har coachat mycket skolfotboll på sistone, det är något som får allt mindre tid nuförtiden då alla spelare satsar så hårt på klubbfotobollen. Jag har också konstaterat både från skolfotboll och från EM att damer/flcikor har lättare att bli bra taktiska eftersom deras fotboll är långsammare. Ganska bra sak för damtränarna. Dessutom är de beredda att lyssna ordentligt och tänka efter.

Djourou är skadad för en lång tid och med Silvestre som första avbytare är man inte glad just nu. Diskuterade just mittbackssituationen i helgen med en kompis och så blir en mittback skadad direkt efter det. Jag tror det går bra ändå för Gunners de kommande veckorna, laget är otroligt hungrigt bara inte alla är skadade!

Nu tränar jag med ännu en ny klubb och det är helt kul. Otroligt hur olika det tränas i olika lag trots att de håller ungefär samma nivå, fjärde klubben på ungefär samma nivå som jag är med nu och det skiljer som sagt otroligt mycket mellan alla klubbar. Det som spelar in är först och främst tränaren, men det som ligger bakom mest är traditioner och klubbens styrelse och uppbyggnad. Viktigare än riktigt dyrt spelarmaterial och mycket pengar är alltid att man har en bra tränare och sen att spelarna håller en passligt bra nivå samtidigt som de har hjärta med i det de gör! Där är några nycklar till framgång. Det som också är otroligt viktigt men som en bråkdel av alla i detta land fattar är betydelsen av BRA GRÄS OCH BRA BOLLAR...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0