Skadornas värld inför CL

Fotbollssnacket nu på våren börjar bestå allt mer av skadeläget i de olika lagen i Europa. Jag tycker att man emellanåt får veta onödigt mycket och att en del borde hemlighållas. Det är något jag har reagerat på, men storlagen har såklart en färdig taktik utgående från att möta alla olika spelare på olika platser vare sig de är "skadade" eller inte inför en viktig match. Barcelona ser ut att få möta Van Persie imorgon! Hans skada skulle ta några veckor ännu att bli kvitt. Kanske har allt varit ett taktiskt spel av Arsenals ledning? Jag fattar inte hur han vid ögonblicket han gjorde mål i finalen skadade sig så pass illa i knäet...han är med i 19-manna truppen till Barcelona som ännu bantas med en spelare inför imorgon. Cesc är med och borde starta om inte det också är ett taktiskt sätt att påverka Barca inför matchen. Jag tror han spelar 90min. Song är tyvärr helt borta med sin skada, det var lite oväntat.

Pique som är avstängd och Puyol samt de två bästa målvakterna saknas i Barca. Coachen Pep har varit fem nätter på sjukhus med diskbråck men drar matchförberedande träningen imorgon och coachar även matchen. Offensivt har Barca alla förutsättningar att lyckas och Arsenlas försvar lär inte kunna hålla nollan. Kanske kan det bli 1-1 eller 2-2 vilket räcker för Arsenal. En bättre chans att slå ut Barcelona ur CL kommer inte att komma! Ändå vet man inget gällande öppningselvor garanterat förrän imorgon, det talas om en skadad Wilshere vilket inte borde stämma och Puyols skada är inte 100% avgjord med tanke på spel imorgon enligt vissa källor. Sedan kan det vara ganska avgörande att spela med en halvskadad spelare i en stor match.

I det skick Gerrard var igår kunde han inte spela någon stor roll mot United men det räckte med att han styrde sina duktiga lagkamrater. Ganska tufft då vissa spelare är så viktiga att de spelar i 80% skick medan avbytare i toppskick inte får spela :) Annars har jag inte tagit bort någon kommentar som läsare skriver in till bloggen nu vilket någon kommenterade idag, senast jag inte släppte in (två) kommentarer är för kanske en månad sedan. Saknas någon kommentar är det för att ni har klåpat med verifieringskoden eller dylikt.

Arsenals elva imorgon hoppas jag att är följande: 4-2-3-1 (fungerar som 4-3-3 i anfallsspel ungefär och som 4-4-2 i försvarsspel då Fabregas stiger upp) Sesny, Clichy-Koscielny-Djourou-Sagna, Wilshere-Diaby, Arshavin-Fabregas-Nasri, Van Persie. Om man tänker på förstärkningar från bänken kan Bendtner tillföra något men sedan är jag mycket tveksam, kanske Eboue kan göra ett bra inhopp men om det sedan är Denilson, Chamakh eller någon annan som kommer in tror jag inte det hjälper laget mycket. Har man orsak att försvara i andra halvlek kanske Squillaci kan komma in så har man tre mittbackar. Allt är möjligt. Barca har sina lirare i Xavi, Iniesta, Messi, Pedro, Villa m.fl. och vi får hoppas att Arsenal gör en riktigt bra match och visar stort mod.

Tottenham kommer att slå ut Milan på White Hart Lane. Bale och Lennon lär starta vilket gör det ganska enkelt för Crouch, Defoe, Pavlychenko eller vem man än har på topp att sätta bollen i mål. Pato är tillbaka i Milan efter att ha missat det första mötet men mittfältarna  Kevin-Prince Boateng, Massimo Ambrosini, Andrea Pirlo, Gennaro Gattuso, Mark van Bommel och Urby Emanuelson saknas. Borde inte gå att svänga underläget för Milan med dessa förutsättningar.

Chelsea gjorde i skrivande stund 3-0 mot ett svagt Blackpool som inte är dåligt men alltför klent och viljelöst just nu. Torres spelar okej men han är ingen stor lirare i Chelsea, idag spelar även Drogba som inte har uträttat stordåd än på 67min. Tror Anelka och Drogba borde spela ihop trots allt, Torres borde man spara inför höstsäsongen och använda honom som inhoppare nu. Prislappen säger annat och nog är han helt okej men inte alls märkvärdig.

Nanis skada såg inte fin ut på bild idag, ett stort köttsår som håller honom borta en tid. Tycker ändå inte att domaren kunde ge rött kort efter att ha sett situationen en gång. Lite grann kan jag känna att domaren inte tar Nani på fullt allvar då han annars filmar och gnäller i onödan som mot t.ex. Chelsea. Denna gång var det allvarligare, Rafael kom med en ful tackling efteråt också, förutom att tacklingen kunde ha gett mer än ett gult kort var det intressanta att Suarez drog Rafael i håret i efterspelet men klarade sig utan varning. Nåja det är svårt att döma PL, vissa saker måste domarna reda ut via video i efterhand. United har bojkottat media totalt inför och efter Leedsmatchen och Fergie som är i hetluften just nu kan få böter för det. Fotboll har sällan varit så intressant som nu.

På hemmaplan börjar planer skottas upp och vissa planer med uppvärmningssystem tas i bruk nu redan. Ju fler planer desto bättre, juniorerna fystränar nog tillräckligt ändå i detta land. Idag har jag tränat rinkbandy, styrketräning och fotboll. Det sistnämnda gick lite trögt och lämnade en ovanligt tråkig stämpel. Nya tag på onsdag då det är träningsmatch. Tidigare på dagen kändes fotbollsspelande roligt då jag tog med andra coachen och vi gick in i mina juniorers matchträning och styrde från varsin mittbacksposition, kan vara väldigt bra för juniorer ibland att få ordentlig hjälp på plan. Idag beslöt jag mig för att göra min b-tränarlicens till Uefanivå i år så att den även fungerar utmärkt utomlands. Kommer att kräva 15h extra skolning plus en kurs på 22h som jag inte hade så bråttom att gå annars.

Ingen spelare är lika viktig för något lag i denna omgång  av CL som Cesc kan vara för Gunners


Kommentarer
Postat av: Marcus

Motivera gärna varför en tackling som kunde ha knäckt ett ben, men som denna gång rev ut ett stort köttsår inte ska ge rött kort? Carra satsar inte alls på boll utan enbart på spelare. Återigen. Hade det varit van Persie och inte Nani så hade det varit rött.

2011-03-08 @ 08:32:41
Postat av: Pese

Nog kan man ge rött kort där tycker jag också efter att ha kikat igenom det mer än en gång, men i England ges typ aldrig ett rött kort om det inte är en tackling bakifrån. Då domaren ser situationen en gång så är det svårt att ge rött, förbundet borde fundera på avstängning via videofilm. Någon kunde göra statistik på när det har getts direkt rött kort i Premier League denna vår, kan inte ha varit många gånger? Van Persie blir sällan tacklad fult, han hinner undan men skadar sig på helt andra sätt.

2011-03-08 @ 13:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0