Arsenal med en ny ung värvning

Arsenal verkar ha en svensk 15-åring från Norrköping på gång nu. Det räcker tydligen inte med att man har köpt en 15-åring och en 16-åring de senaste veckorna, man satsar på unga spelare från alla möjliga ställen. Att man köper in dem för "ganska stora" summor för att vara så unga spelare är inget man skäms för. Är det spelarutveckling man är bra på så är det väl bara att köra på. Hittar man inte tillräckligt med talanger i England måsta man som stor klubb hitta en hel del spelare utomlands också. Skall bli intressant att följa med de tre senaste spelarnas utveckling och om de en dag tar en ordinarie plats i a-laget.

http://younggunsblog.co.uk/2011/03/arsenal-sign-swedish-midfielder-olsson/

Enligt länken här under får IFK Norrköping 100 000 pund, men på Aftonbladet stod det om samma affär och då ryktades det om ungefär 20 000 euro (200 000 kronor). Affären är dock inte klar än. Tony Martinsson som är sportchef i IFK Norrköping menade att de inte har sålt någon ung spelare för en så stor summa tidigare. Kristoffer Olsson spelar även i U-16 landslaget för Sverige, kanske kan han bli en a-landslagsspelare en vacker dag...Sverige har inte alltför många unga talanger på gång mot den absoluta toppen just nu. Zlatan påpekade något dylikt i veckan. Sportchefen Tony Martinsson är bekant för mig, han tränade u-laget i Norrköping då jag gästade deras ena träning och han skickade med mig då det var träning för en del av u-laget med a-laget dagen efter. Gick väl helt okej på träningarna men jag var nästan redan då i det skedet av livet att jag ville satsa på att bli tränare istället.

Jag hade många bra diskussioner med Tony och han skjutsade mig och en kompis till en uteservering som han rekommenderade i stan. Var lite väl gamla människor där så vi drog vidare till ett av Sveriges största diskotek istället men det är en annan historia :) Just nu har Norrköping Janne Andersson som huvudtränare och Sören Cratz som ansvarig för U-19 laget. De verkar ha något bra på gång med många kunniga människor i organisationen. Redan då jag var där för cirka fyra år sedan sade alla åt mig att det är en fotbollsstad och att det bor över 100 000 männniskor där. På sikt skall de nog bli stabila i Allsvenskan.

På lördag är det äntligen dag för Premier League igen. Som jag har väntat :) Jobbigt att vara utan den bästa ligan i världen i mer än en vecka. Landslagens kvalmatcher är ganska ointressanta, sällan det är några heta toppmöten på gång. Kval är kval förstås, det är i slutspelet allt blir intressant. Finland var inte dåliga mot Portugal även om de flesta verkar tycka så. Jag tyckte att det fanns mycket positivt i den matchen för det unga finska laget. Vi är på kommande men det tar några år innan det blir riktigt bra. Nu skall jag sova, kalendern är ganska fullbokad hela veckan. Jag är konstant trött förutom då jag är vid fotbollsplanerna, endast då ser jag pigg ut. Får fixa sömnbristen imorgonkväll, men före det blir det 4h hälsostudier. På fredag och lördag är det teambuilding på programmet båda kvällarna. Hinner som tur är se på PL ändå. Skall passa på och vila min vrist nu i fyra dagar för den är inte i 100% skick. Skickade in en artikel till en tidning idag och utan att avslöja desto mer så var Samir Nasri inblandad som en del av ett ämne i artikeln. Tittade just på mitt schema och blev påmind om att det skall skidas några kilometer kl.8.30 imorgonbitti så...Godnatt! ;)

Vem av er tror att Lehmann startar på lördag? Almunias tavla senast var väldigt hemsk!

Kommentarer
Postat av: Jonathan

"Gick väl helt okej på träningarna men jag var nästan redan då i det skedet av livet att jag ville satsa på att bli tränare istället."



Eller så säger du som det är, du var för dålig för att alls platsa.

2011-03-31 @ 08:40:12
Postat av: Pese

Stämmer också att jag inte skulle ha tagit plats där. Jag spelade anfallare på den tiden och de hade bl.a. en amerikansk anfallare som var väldigt storväxt. Hela laget var egentligen väldigt fysiskt, de flesta var över 1.80m långa och ganska starka. De hade satsat extra på att få en trupp med fysiska spelare. Räckte för att stiga till Allsvenskan men för att hållas där hade de säkert behövt ha mer tekniska spelare. Det var sista gången jag tränade med ett riktigt bra lag, hade redan varit tränare på sidan om spelandet i två år i det här skedet. Nåja, en intressant vecka var det.

2011-03-31 @ 09:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0