Bollsporter ska spelas

Jag har gett NFL en chans som sport. Tog ner demospelet till PS3 och kollade lite på två matcher på teve. Över 80 000 i publiken var det, eller kanske över 100 000, kan ha varit så. Frågan jag ställer mig, hur i hela friden kan amerikanrna vara så tröga att dom följer NFL??? Vilken otroligt tråkig sport! En start med ett kast bakåt mellan egna ben, en fångar bollen, kastar den vidare, killen som skall få bollen fälls inom 1-2 sekunder senare och sedan är det paus i 10 sekunder innan exakt samma sak händer igen. I princip så ser hela sporten ut, vilken otrolig skitsport. Är åskådarna nöjda för att de får vara utomhus och sitta och äta skräpmat och sötsaker? Okej att spela amerikansk fotboll som junior och ha en dröm om pengar och framgång i NFL, men att vara publik i en sport där det inte händer någonting förutom tacklingar och där pauserna tar upp mer än 50% av tiden man är på plats verkar inte klokt! Jag tror och vill tro att spelet ser annorlunda ut på junionivå och att spelarna hinner passa och löpa och "spela", men NFL är total bullshit i mina ögon. Vill man se tacklingar, brottning eller fasthållningar till över 50% i en sport kan jag rekommendera att man ser på brottning, boxning, MMA eller dylikt istället.
 
I ishockey kan rinkarna ibland kännas för små och det värsta i ishockeyn är i de serierna där allt går ut på tacklingar, låsningar och dylikt och finliret uteblir till stor del. En matchbild jag hatar i ishckey: lag A har som taktik att smälla in pucken i offensiv zon och jaga efter den med full fart för att kunna etablera tryck i zonen, lag B har som taktik att tackla lag A så mycket som möjligt så att de aldrig kan driva in pucken i zonen vilket tvingar lag A att ha den taktik de har. Matchbilden blir till största del tacklingar framför blålinjen, tacklingar i hörnen, fasthållningar i hörnen, stora klungor i hörnen och inget spel alls. Då jag ser det här live blir jag frustrerad, gör rinkarna bredare i de serier där de inte klarar av att spela ishockeyn som ett spel med passningar, dribblingar, skott, överlämningar, rörelse och allt annat som bidrar till att göra mål och underhålla publiken som borde gilla då det spelas ett spel. I NHL är rinkarna mindre än i Europa, spelet är ändå fint för spelarna är fantastiskt skickliga. På måga ställen i Europa är de större rinkarna för små för att det skall gå att spela ett vettigt spel och då blir det ibland som i mitt exempel.
 
Publiken gillar trots allt ofta det som jag just har beskrivit med kanske 20 rader, eller hur är det? Vad gäller NFL undrar jag hur stor del av publiken som är på plats för att de gillar själva spelandet i matcherna? Kanske 0,5%? Vad gillar de då? Fet mat, popcorn, tacklingar?? Taktikändringar var 20:nde sekund? Spelarnas kändisskap, namnen på ryggen, boomen kring sporten? Fråga inte mig, men jag hävdar att den lilla procenten man kan kalla spel är för liten för att folk skulle gå och se NFL för att se kasten, fångandet av bollen, löpningarna och undvikandet av tacklingarna.
 
Hur många sekunder av din kväll ser du något av det? Bullshit sport säger jag. Då jag ser en hockeymatch med en matchbild som den jag beskrev ser jag folk i publiken och bekanta som är fanatiska ändå. Jag har tidigare sagt åt dem att "de måste ju ha en bredare rink, de klarar inte av att spela här, det blir ju inget spel". Svaren är ofta, nej nej det är bra...efter en stund hör man "nu kommer blablabla in på plan" eller "se nu kommer blablabla in i zon"...det är liksom känslan att de gillar en spelare från vad han kanske har gjort tidigare som hänger kvar så starkt att de är glada och hoppfulla hela tiden fastän spelet och matchbilden inte är värt någonting alls. De spelarna som hör till de skickligaste i serien har också de dagar då de inte är någon annanstans än i hörnet där de är intacklade, fasthållna eller står och strider om en puck med tre andra på två kvadratmeter. Så fanatisk blir jag inte att jag inte säger till när en sport levererar bullshit.
 
Människan har historiskt sett alltid varit intresserade av bollar och hur de fungerar. Därav finns bollspel, antar jag. Och människans intresse av bollar (bollar kan se olika ut, puck är en sorts boll också på sitt sätt) skapar väl pubilk till bollspel...säg mig då hur människor som gillar bollspel kan hylla en match där ingen hinner göra något med bollen för att de antingen är omkulltacklade/fasthållna eller så är det paus i spelet...
 
Tror att jag har fått fram mina synpunkter lite grann utan att skriva 10 sidor om saken. Ibland måste jag vara lite filosofisk och ifrågasätta saker i idrott och ibland behöver publiken ifrågasättas. Det bästa med en NFL match för mig som det har sett ut idag vore: att se på andra i publiken, äta gott, dricka gott, vara ute om det är varmt och skönt. Länge leve NFL haha :) Då jag undervisar rugby åt ungdomar kan reglerna se ut ganska långt som rugby ser ut på teve, skulle jag undervisa amerikansk fotboll skulle reglerna se ganska långt ut som på teve också. Sedan behöver man ändra reglerna för att anpassa det till skicklighetsnivån samt se till att tacklingsreglerna är sådana att skador/smärta undviks så långt det är möjligt. För att få spelet att vara ett spel ser jag till att plan har en sådan längd och bredd att det går att spela, springa och passa tillräckligt mycket för att spelet skall vara utvecklande och trevligt. Alla spelares egenskaper kan komma till nytta på något sätt i ett spel som liknar rugby, man behöver inte ha så många egenskaper för att kunna tillföra laget något. I dagens NFL match skulle jag till att börja med ha tagit ut tre spelare per lag och sagt, så där ja nu kanske ni kan börja spela grabbar! Kanske hade det ännu behövts ta bort någon spelare och ändrats några regler innan spelet hade blivit njutbart. I can´t defend bullshit, det gäller allt här i livet! Over and out!
 
Direkt de tar emot en passning åker de i marken och spelet pausas en lång stund. Händer typ hela tiden. Gör bredare plan eller ta bort några spelare. Eller bara fortsätt om det finns hundratusentals människor som njuter av det spel som oftast inte innehåller någonting alls. Baseball och finsk boboll är klart mer underhållande i mina ögon, fast de sporterna orkar jag inte heller sitta och se på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0