Så fungerar en transfer

Arshavin gjorde 1+1 för landslaget igår. Han kan säkert göra en bra säsong nästa år, men knappast i Arsenal. Han kan ännu spela fotboll men i England tror jag inte att han lyckas. Lansbury sköt ett grymt mål för u-21 http://www.youtube.com/watch?v=pfNudtI5E5s och Chambo fixade fram en straff som han själv sköt i mål. RVP spelade en halvlek utan att anstränga sig för mycket för sitt Holland. I slutet då Holland ledde 2-0 kom England mittiallt ikapp med två mål i slutminuterna. Det senare kom på tilläggstid, Walcott kom in i minut 88 och var andra passare till kvitteringsmålet. Ändå hann Robben avgöra med ett snyggt 3-2 mål ännu senare på tilläggstiden. Många andra Arsenalspelare har också visat framfötterna igår, Gervinho i 90min i 0-0 matchen med Gambia t.ex. och Sesny i 0-0 mot Portugal. Fabianski var andra målvakt precis som i The Gunners.

Det snackas om att Podolski ska komma till Arsenal för 16 miljoner euro från Köln. Kan behövas, men nog har vi ju en del anfallare redan...kanske kan man sälja Arshavin, Bendtner och Chamakh? Vi får verkligen hoppas att RVP skriver på i sommar, för kontraktet går ut efter nästa säsong. Om vi också skall ha Eden Hazard som är ytter hoppa jag att de kan spela på mittfältet och inte bara som yttrar i anfallet förutsatt att Arsenal spelar typ 4-3-3 nästa säsong också.

Den 91-födde Eden Hazard lär påminna om Ronaldo och spelar för Lille. Han kommer från Belgien och Tottenham lär också vara intresserade av honom.


Vad handlar egentligen en transfer om idag? De som har läst Zlatans bok kan förstå hur invecklat det är, men Zlatan är en av de bästa i världen vilket gör allt större. Kontraktslängden är en viktig del där en klubb ofta vill ha en lovande spelare kontrakterad i minst fyra år. Den tänkte rollen i laget och veckolönen är viktiga detaljer och vad den gamla klubben får i bonus då spelaren säljs vidare nästa gång är också en viktig detalj. Då advokaterna och beslutsfattarna är överens om kontraktets klausuler skall spelarens bonusandelar också diskuteras. då jag nyligen presenterade lite vad Arsenalspelarna förtjänar framgick det inte så tydligt att t.ex. Arshavin kanske kan få 15 000 pund varje match han startar i Premier League, blir en hel del pengar det också. En bonus är ofta bunden till hur många framträdanden en spelare gör per säsong. Knappast omöjligt att en spelare inte får så mycket speltid som han hoppats på av tränaren just för att klubben skall spara in en stor summa som annars kan komma från bonus av spelade matcher. Bonus kan också komma om ett lag kvalar in till en turnering de har i sikte som t.ex. Europa League. Målbonus är något som säkert Van Persie drar in stora pengar på beroende på hans klausuler i kontraktet. En målvakt har motsvarande bonus i antal hållna nollor och mittbackar kan säkert ha fördel av det i sina kontrakt också, kan jag tänka mig. De som har varit länge i en klubb får ofta lojalitetsbonus för att de har jobbat länge för klubben.

För att kunna göra en övergång behöver transferfönstret vara öppet, man kan göra övergångar när som helst men den nya spelaren kan inte användas innan transferfönstret öppnas. När en spelare har mindre än sex månader kvar på sitt kontrakt får andra klubbar börja förhandla honom om en övergång som fri transfer, då kontraktet har gått ut är det bara att sticka iväg utan övergångssumma. Tar en klubb direktkontakt med en spelare som har ett kontrakt som i pågående stund är längre än sex månader blir det höga böter som följd. En klubb behöver inte sälja en spelare hur mycket de än erbjuds, om inte spelaren har en utköpsklausul i sitt kontrakt. Bjuder en viss klubb en viss summa måste man då sälja ifall att det skrevs så i kontraktet då man tog spelaren till sin klubb. Oftast är det förstås så att en klubb kontaktar en annan klubb om en spelare de vill köpa, tränaren och ordföranden har då viktiga roller i sammanhanget och ibland vill ordföranden annat än tränaren vilket kan skapa trubbel i klubben. Många tränare vill se en spelare i träning med sin klubb innan det blir affär, ett exempel på det är då Wenger hade Zlatan och Malmös representanter på plats vid Arsenals träningsanläggning just före han for till Ajax. Wenger ville att han skulle provspela men Malmös representanter visste att det kunde dra ner Zlatans värde så det blev inget av den saken. Ferguson värvade portugisiska Bebe utan att ens ha sett honom spela, scouten eller assistenten Carlos Queiros fick övertalat honom att lägga ut några miljoner på honom ändå. Idag jobbar inte Queiros kvar som assistent...

Mino Raiola på bild, Zlatans agent som säger lite vad som helst men det går oftast bra för både honom och Zlatan. Raiola har jobbat som agent sedan han var 20 år och han pratar sex språk flytande. Han sköter även andra världsstjärnor förutom Zlatan, Balotelli och Maxwell är exempel på det. Raiola förtjänar runt fem miljoner euro per år och är bosatt i Monaco.



De flesta proffsspelarna använder sig av agenter idag. Det är riktigt smart för ingen normal spelare kan klara sig sjävl i det hårda förhandlingsklimat som råder. Det är bra att ha en länk mellan spelaren och klubben, en person som kan sköta den jobbiga biten. En agent har oftast mer än en spelare som han jobbar med, han kan kolla upp med chefsscouter och tränare vad de behöver för sorts spelare och se om någon av hans spelare kan matcha kraven. För att bli agent krävs att man kan FIFAS regler och att man inte har gjort några "värre" saker som har hamnat i brottsregistret. En agent behöver även känna till många lokala regler och lagar som gäller på olika ställen, de flesta agenter har någon sorts juridisk utbildning i bagaget. För att bli agent på en viss nivå krävs en licens som kostar en hel del, har dock inte satt mig in så mycket i den saken.

En övergång blir inte alltid av fast klubbarna är överens med varandra, agenterna och spelarna. Det finns flera saker som behöver klaffa även i det skedet. Arbetstillstånd i ett annat land kan behövas och det har nog stoppat en del snabba övergångar speciellt. Läkarundersökning kan visa att det finns en oväntad skada på den spelare klubben tänkte köpa, ibland köps även skadade spelare men då kanske prissumman korrigeras först. Är man inne på sista kvällen av ett transferfönster kan det blir strul med pappersarbetet och kommunikationen mellan olika länder på olika språk kan strula till det hela rejält.

Jag har själv några erfarenheter av då jag har behövt hjälp utifrån då jag ännu var en satsande spelare. En gång skulle jag provspela utomlands i en riktig seriematch (U-21 allsvenskan), det behövdes ett godkännande per fax från min klubb i Finland. Tror knappast att min tränare skulle ha godkänt det men ordföranden faxade samma morgon efter att jag hade övertygat honom. En annan gång behövde jag komma loss från en klubb jag hade kontrakt med, jag ville bort till en bättre klubb på lån och speltiden i den sämre klubben var dessutom hotad. Varken tränaren eller ordföranden tänkte släppa iväg mig men en man som jag int ekänner hemskt bra som alltid har tyckt om att hjälpa mig tog ett snack med ordföranden och mittiallt var jag utlånad resten av säsongen i en bytesaffär mot en målvakt. Vet inte än idag vad mannen sade i diskussionen för han berättar inte något om den saken.

Då jag var på en lång (2 mån) provspelning i en bra klubb där det var svårt att få kontrakt kunde jag i ett skede ha satt press på klubben om jag hade haft rutin eller om jag hade haft en agent. I mitten av provspelningen hade jag en formtopp och hann först på varje boll, misslyckades inte med något egentligen och jag avgjorde en intern match med 1-0 i krysset då jag mötte ett lågt inlägg mot första stolpen. I det skedet visste jag nog att bättre än så här kommer det inte att gå denna period. I det skedet borde jag ha sagt att "nu har jag visat vad jag kan, nu ger ni mig ett kontrakt eller så blir ni av med mig". Formtoppen jämnades ut neråt till den jämna kurvan som visar ungefär var jag befann mig. Klubben tog in några testspelare från Afrika och jag fick stiga åt sidan helt. Vart jag vill komma med det här är att unga satsande spelare som det går bra för inte kanske lyckas lika bra utan att ha någon utifrån som jobbar för deras sak. Man behöver ordentligt med flyt för att lyckas, få spelare är så skickliga att de får ett kontrakt vart som helst när som helst. Man behöver få en roll i laget. Min roll kunde ha varit inhoppare i anfallet i det där laget, jag var snabbare än de flesta andra fotbollsspelarna i trakten och jag dribblade på ett väldigt ofinskt sätt också. Avslutningsvis kan jag säga att nästan alla mina kontrakt som spelare har byggt på en grundersättning men också på en bonusersättning som beror på varje poäng laget plockar. Då en av era favoritspelare eller favoritklubbar har gjort klart ett kontrakt skall ni komma ihåg att bonuspengarna gör ersättningen betydligt större. Det förutsätter förstås att det går bra för spelaren.

Om Arsenal skall få mycket pengar för Arshavin är det bäst att han lyckas bra både i Moskva och i landslaget. Att han passade fram Henry till ett avgörande mål för någon vecka sedan är också fint.


Kommentarer
Postat av: breder på lite?

låter som du överdriver dina egna erfarenheter lite har hört en helt annan sida av storyn från inside om man säger så...

2012-03-01 @ 12:55:42
Postat av: Pesewriting

Folk som inte är nyktra har ibland sagt åt mig också att "vad jag har hört så var de inte så där som du sade...". De som har varit med kan veta vad som har hänt, förutsatt att de följde mig specifikt. Tror inte att så många har gjort det. Jag levde på min snabbhet till 80% då jag testade på så hög nivå som möjligt. Tekniken var lite under nivån. Finns många egenskaper man kan ha, men det finns enskilda egenskaper som man kan leva på också. Någon av de som bestämmer måste hitta en roll åt en. Något som jag själv jobbar med idag med spelare jag coachar eller vill ha till mina lag.

2012-03-01 @ 13:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0