Tankar och funderingar

Har inte hunnit med mycket extra på sistone. Jobb och allt kring fotis har tagit upp min tid. Att vara fotbollstränare i dagens läge handlar om så mycket mer än att dra träningar. Ibland känns det som att träningarna och matcherna är 40% av det man gör, vet att många andra satsande tränare känner likadant. Man skall svara på en massa mejl hela tiden hit och dit för att bestämma saker som ligger i framtiden. Man måste ligga lite före systemet hela tiden om allt skall fungera bra. Man behöver få spelarna att gå ihop med varandra i vått och torrt vilket kan vara krävande då det man egentligen helst gör har med bollen att göra. Tiden är dessutom begränsad, om en träning är 1,5h kan man inte dra ut hur mycket som helst i början och slutet då folk har så mycket annat program nuförtiden. Gäller inte alla människor förstås. Men många som sysslar med fotboll vill se andra matcher och tiden blir bara väldigt knapp ibland.

Varje vecka behöver man planera med den övriga lagledningen för att få att fungera smidigt, matchtider och träningstider finns färdigt utsatta efter att man har bokat och kommit överens om dem, men sedan flyttas de hit och dit på grund av andras matcher, dubbelbokningar, väderförhållanden och vem vet vad... Så behöver man allltid ha ett öga på spelarmarknaden som i juniorsammanhang är väldigt begränsad och det är inte precis så att man kan kalla den för marknad. I stort sett har jag kartlagt alla potentiella spelare jag kan känna till oftast, sedan finns det spelare som jag bara kan nå genom andra för att de befinner sig utanför mitt nät. Mer detaljer om det skall jag inte ge. Det värsta för en tränare är nog enligt mig då en spelare vill sluta eller trappa ner till ett lag på lägre nivå. Känns inte bra men ändå bör man förstå att det ofta blir så med många förr eller senare. Jag föredrar "senare" men såklart kommer spelare tillbaka till satsande fotboll tack vare att de i ett visst skede inte var kvar i satsande fotboll. Ibland tänker jag på varför tränare som har slagit mitt lag tvåsiffrigt inte ler och ser glada ut...men jag vet samtidigt att jag inte själv alltid gör det heller då vi har vunnit tvåsiffrigt, det finns så mycket på kommande som man behöver ha fokus på och känslan blir att detta bara "var en dag på jobbet" typ. Ibland säger jag åt andra att man ska njuta då det går bra. Det gör jag nog själv ibland också för den delen, vissa segrar ger en bra "kick" åt en. Just nu är det kämpigt på tränarfronten, mycket händer och sker. Hoppas det blir ordning på allt så snabbt som möjligt för det blir automatiskt det enda man tänker på.

Skall coacha en match om 2h. Försöker att vara så laddad som möjligt även om jag inte skall spela, allt man säger och gör inverkar på matcherna. Imorgon har jag egen match, är lite osäker på formen för den har varit bra stundtals men att spela match på vardagar (som är jobbdagar) kan vara tungt ibland. Folk kanske tycker att lärare har korta dagar men det finns inte många yrken som kan få en så psykiskt utmattad varje dag, jag har hunnit pröva på flera olika jobb medan jag studerade men inte ens inom telekommunikationsbranschen blir man så trött i huvudet som en lärare kan bli. Arbetsmiljön och alla tankar som behöver tänkas och vidarebefordras tar på mer än man tror. Detta botas ofta med powernaps för min del. Sedan har jag en förmåga att stänga bort jobbet då jag vill, hur jobbig en dag än har varit kan jag stänga bort den till 100% då jag kommer hem. Så har jag också skapat ett filter för vad man behöver lyssna noggrant på och inte, fungerar även utmärkt på vissa fotbollsmatcher då kompisar skall berätta en massa om ett lag som jag inte orkar höra på hahaha...kan hända att någon känner sig träffad. Det här blir mitt första inlägg med min nya dator. Datorn som är enorm och som skall klara av filmklippning utan problem.

I CL försvarade Chelsea sönder Barca och hade flyt med två snygga mål. Bayern Munchen slog ut Real på straffar och kändes fint. De spanska lagen kom inte till final denna gång. Barca som enligt mig har för lite fart vinner inte ligan heller. I Premier League vet man ännu ingenting om vem som vinner ligan, vem som kommer tredje och så vidare. Då City gjorde 1-0 jublade jag stort i helgen, inte för att Man Citys snabbköpta lag skulle behöva vinna ligan utan för att Manu inte är så bra som många tror. De är inte överlägset dominerande spelmässigt i de flesta matcherna och då målen inte kommer enkelt så förlorar de precis som mot City som visserligen bara fick in en hörna. En annan orsak till mitt jubel var att jag hade spelat på att City skulle vinna med ett mål och det rann in lite pengar.

Yaya Toure in action



Yaya Toure var riktigt grym på mitten och en stor orsak till segern. Arsenal spelade ju ut City totalt nyligen, det kan Arsenal göra en bra dag mot de flesta men att Yaya Toure skadades tidigt var en viktig orsak till speldominansen då. Arsenal med många skador släppte in 1-0 av Peter Crouch i helgen, hur skall någon kunna stoppa honom då han nickar på hans högsta höjd? Alla var bra placerade och hoppade i duell mot honom...vettigare vore att stoppa medspelarna från att hinna slå exakta inlägg åt honom. RVP kvitterade och 1-1 fick duga då Newcastle föll med 4-0 mot Wigan. Några lag har ännu chans att ta Arsenals tredje plats om vi inte lyckas de två sista matcherna. CL platsen kan bli till kvalplats om Chelsea skulle råka slå Bayern i CL final, men det skall vi väl ändå inte tro med de avstängningar de har. Ikväll är det Chelsea mot Newcastle som gäller. Ett kryss vore perfekt i mina ögon. I toppen har City och Manu två matcher kvar, samma poäng och City har åtta mål fler gjorda. Min tippning är nog att City fixar detta, men man har Newcastle borta ännu vilket kan vara svårt. Manu kanske vinner sina två sista matcher men i årets PL är det svårt att veta något för vem som helst kan tappa poäng när som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0