Spelarutveckling, PL, fotbollsskolor

Det är en halvtrött skribent som sitter bakom datorn här. Har skickat in en artikel till en fotbollstidning för någon timme sedan. Tungt att göra extra jobb frivilligt mitt i sommarvärmen men andra människors professionalitet ger mig åtminstone extra energi. Skönt att skriva i en blogg då det inte är så hemskt stor skillnad hur man gör det. Jag skall snart börja skriva om Premier League här i bloggen. Vill se lite från Emirates cup och sätta mig in i lagen lite mer först bara. En galen säsong väntar då många lag har köpt bra spelare. Sanchez och Debuchy till Arsenal, Costa, Drogba och Fabregas till Chelsea samt antagligen Vidal förutom Shaw till Manchester United är några exempel. Suarez klar för Barcelona dessutom. Lukaku såldes dyrt till Everton och fler värvningar är att vänta. Van Gaal i United blir intressant att följa också, han använder ju fembackslinje ibland.
 
Efter mitt förra inlägg har jag fått medhåll om mycket jag skrev. Medaljer i ett b-slutspel är något man borde skippa helt. Vill man ge lagen något att spela om så ha då biobiljetter, drickaflaskor eller något annat i prispotten. Medalj får de tre främsta. Om man är högst åtta år eller yngre kan man ju få medaljer lite när som helst bara för deltagandet men det är en annan sak. Den svenska domarlinjen är ganska strikt och det kan vara svårt att diskutera med domarna där även för oss "skötsamma" tränare som aldrig (nästan aldrig) gnäller på domarna. Det kanske speglas av hur det svenska samhället skiljer sig från det finlandssvenska och det finska. De har andra problem i samhället och fler invånare så de måste väl ha nolltolerans gällande vissa saker i fotbollen just därför.
 
Träning med Soccerwave.
 
Spelarutveckling tänkte jag skriva mer om den kommande tiden. Kan hända att jag mest upprepar gamla funderingar dock. Det finns så många områden att träna i fotboll så man blir helt snurrig ibland. Olika saker borde tränas i olika åldrar. Har spelare inte klarat steg C gällande en färdighet är det ganska svårt att ha den personen i en grupp där man behöver lära ut steg B och kanske till och med A. Utmaningar kan man kalla det. Då ett helt lag befinner sig på steg D i någon färdighet då de borde vara på steg B har man något att kämpa hårt med. Är de på steg D inom många områden där de borde vara på steg B enligt åldern har man verkligen något att fundera på. Problem som många får jobba med i finsk fotboll. Alla borde få jobba så mycket som möjligt enligt den nivå de är på. Det är en sak som fungerar bra i fotbollsskolor då man har olika åldrar som tränar ihop.
 
De bästa äldsta kan kanske inte flytta upp och få en högre nivå men det kan alla yngre. De äldsta bästa kan kanske utmanas av tränarna istället och det kan ge ett extra lyft. Eftersom jag ännu är aktiv spelare och i bra form kan jag gå in och ge motstånd och utmaningar på bra nivå åt alla juniorer jag jobbar med. Jag spelar ibland mot de starkaste/bästa och försöker ge dem det lilla extra motstånd de behöver i en spelsituation. Det kan handla om att ta bort tid med boll av dem, tackla dem, glidtackla mot dem eller bara sätta ordentlig press med försvarsställning och tvinga dem att passa emellanåt.
 
Fotbollskolor är något jag börjar tro allt mer på då det gäller spelarutveckling. I dagens samhälle tränar spelare i allmänhet inte tillräckligt mycket på egen hand för att förbättra sina svaga sidor och förstärka sina starka sidor ordentligt. På lagets träningar hinner man bli bättre och få tempo tack vare gruppen. Lagens träningar består till viss del av taktik också fast spelare upp till kanske 15 år egentligen borde förbättra sin skicklighet så mycket som möjligt bara. Vissa tränare struntar i allt taktiskt eller kan inget om det och bara kör på med spelarna och tränar fotboll utan att tänka på spelet i matcherna desto mer. Bra eller dåligt? Vi får framgång med lagen via taktiska finesser. Brasilianarna som blir bäst är dock inte de som går i fina akademier och lär sig fotboll där, de bästa spelarna kommer från slummen och strandfotbollen där skickligheten är i fokus och inget annat. Taktik som är svår och som man behöver lära sig kan man egentligen lära sig då man blir 18 år. Detta som några tankar. Själv gillar jag taktik grymt mycket, men undviker det ganska långt i fotbollsskolor. Det behövs mycket tid till att bara bli bättre på två av de andra stora kategorierna, teknik och fysik. Sedan borde man jobba mer med den mentala träningen vilket har påbörjats lite grann med vissa spelare i år.
 
I sommar har jag satt ner tid på tre fotbollsskolor. Den ena har funnits i nio år, den andra i två år och den tredje är helt nystartad. Jag hoppas kunna utveckla allt till nästa sommar. Det finns redan en färdig plan för det hela som jag kommer att presentera snart för att få feedback i god tid. Utan att berätta desto mer så tror jag att man behöver vara lite galen för att få fotbollen framåt i det här landet. Den enskilda spelaren behöver spendera mer tid med boll. Då jag kör till villan ser jag alltid på två gårdar där det bor lovande spelare, de råkar i princip aldrig vara ute och träna då jag kör förbi. Det gör mig fundersam, kanske i onödan men ändå fundersam. För övrigt skall jag klippa ihop en ny reklamfilm för fotbollsskolan snart.
 
Jag forskar ofta kring vilka redskap fotbollstränare använder sig av. Arsenal testade lite nya redskap i Österrike på lägret nu. Jag tror inte speciellt hårt på att fotbollsspelare skall springa med olika sorters motstånd. Dessutom hoppade målvakterna då de satt fast i en lina och bromsades upp i sina hopp. Jag tror inte det är vettiga redskap att använda i fotboll. Att ha en Soccerwave och en ordentlig boll är desto bättre :)
 
Imorgon skall jag iväg och spela match. Efter två resor kunde jag vara i sämre form än tidigare men lite extra vila har nog ändå gjort susen och efter tre hårda pass med laget jag spelar i känns allt bra så här långt den här veckan. Tränat juniorer har jag endast gjort 14h från måndag till torsdag :) Gissa om jag behöver sova även dagstid för att orka med allt. Gissa om jag behöver koppla bort fotbollen emellanåt och göra något helt annat för att orka med. OCH....gissa om jag går och sover nu ;) Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0