Semifinalerna på kommande, finsk fotis

Det mest spännande denna vecka är naturligtvis semifinalerna i Champions league. Manu spelar hemma mot Arsenal och där får no Gunners vara nöjda om man får ett kryss med sig. Wenger har sagt att Van Persie definitivt är borta mot Manu och det är hemskt synd. Adebayor är tillbaks, men om han är i form är en annan fråga. Bendtner har varit usel på sistone för att spela i ett så bra lag iaf. Clichy är även borta men Gibbs fixar Ronaldo om man får tro Toures ord. Rosicky och Gallas spelar inte mer denna säsong. Arshavin får inte delta i CL.

Det känns skönt att ha Almunia tillbaka sedan i söndags och nu sätter jag pressen på följande spelare; Walcott, Fabregas, Nasri och Eduardo. De fyra måste göra en bra match och skapa mycket uppåt, om resten hjälper till är det bara en bonus. I backlinjen finns säkert Toure och Djourou centralt medan Sagna och Gibbs är på kanterna. Mittfältet blir de tre som nämndes tidigare plus antagligen Song (lr Denilson men knappast). Eduardo och Adebayor på topp hoppas jag på. Räcker detta för att slå Manu? Tja det kan räcka, dagens toppmatcher avgörs av dagsformen till stor del, sen skall man ha flyt och marginaler på sin sida också. Denn match spelas 21.45 på onsdag.

Imorgon är det dags för Chelsea att slå Barcelona i Spanien med start 21.45. Chelsea har knappast några avbräck och laget är i bra form. Tidigare trodde jag att Bayern Munchen skulle komma med ett högt tempo och chocka Barca, det hände inte men kanske Chelsea kan skapa ett tryck med deras höga tempo. Jag tror inte att något av försvaren får det lätt så matchen slutar kanske 2-2.

Nu är det semifinaler, nu är det intressant, nu är det ytterst avgörande vilka saker som händer på bortaplan eller på hemmaplan. Huvudsaken med detta CL slutspel nu är att Manu inte vinner det hela, de får faltiskt vara nöjda med ligatiteln som de ser ut att få.

Bandade den finska ligamatchen Vps-Honka idag och såg igenom den senare. Jaa vad ska jag säga, i Vps känner jag halva gänget bra och har lirat med dem...de har inte blivit direkt bättre på de fyra år som har gått sen jag själv hade min bästa formtopp hittills. Spelet är inte bedrövligt i matchen men det slås alltför mycket långbollar trots att det finns ytor. Samma sak görs i hela jäkla landet, det stör mycket då man faktiskt ser att det skulle gå att spela på ett smartare sätt...och spelarna skulle klara av det. Att Honka vann 5-2 överraskade mig mycket, men de flesta målen i matchen skulle inte ha varit så svåra att stoppa, lagen är inte bra organiserade försvarsmässigt alls. Då lagens försvarsspel fungerar blir den här matchen 1-0 till någon, nu är det riktigt uselt speciellt från Vps sida. Kanske borde man byta uppställning. Annars är de allmänna problemen de vanliga, lite publik, lite pengar i den finska fotbollen och kameramännen+producenten håller låg nivå, vet inte hur de filmar matcher i andra länder men det syns betydligt bättre. Flera gånger som jag blandade ihop spelare som jag känner till bra bara för att de liknar varann lite. Skärpan och zoomningen kan inte vara lika bra som i andra länder och kanske borde man ha fler kameror.

Har nu tränat cirka åtta ordentliga pass på nio dagar och benen känns som betong speciellt då gräsplan var hård idag. Imorgon blir det vila för att coacha en match, på onsdag blir det finska cupen i Björneborg, sen är det bara att träna vidare och spela match andra maj. Blir inte mycket vappenfirande för mig. Idag hände något jag inte har upplevt i fotboll förr, jag och en medspelare sköt tillsammans i krysset från närhåll i spel sex mot sex. Efter lite tumult i straffområdet sköt min lagkamrat med högervrist (bakifrån) på bollen samtidigt som jag sköt med vänsteryttersida (från höger sida) på sidan av bollen., sjukt ql då den gick upp i krysset och vi kunde intes äga vem som var mer delaktig men jag tyckte att mer av kraften från hans fot :) Skulle det ha varit seriematch skulle väl den finaste målgesten ha avgjort vem som var målskytt. Detta påminner mig om när jag som a-junior styrde in ett skott med låret  från typ 3m, bollen steg kanske 15 centimeter, såklart gjorde jag målgest :) Domaren sade efteråt att lagledaren fick bestämma venm som fick målet, idiotlagledaren gav målet åt skytten..arg var jag då jag läste tidningen dagen efter. Nåja vad f-n vet en lagledare om fotboll då det kommer till kritan, viktigt skulle vara att de bara sköter det som hör till deras områd, men det är desto vanligare att de har kontakter högt uppe i föreningen och tror att de har fått en gåva att Gud att flytta spelare mellan lag. Alla skall veta sin nivå och vet de inte den så skall de(n) som sitter högst uppe ha koll på läget. Funkar inte detta är det väl brist på pengar i finsk fotboll som ställer till en del än en gång.

Den finska norra a-junior serien har verkligen tappat lag med åren, div.1 består av åtta lag och någon div.2 finns inte ens. I södra Finalnd finns det betydligt fler lag och i a-juns div.2 finns alltid många lag, men är kvalitéen bar är en annan fråga. Hörde av en "insatt" att allmänna formuleringen till brist på lag är att det är dyrt+att de som kan bli något redan spelar i föreningens seniorlag..bullshit tycker jag. Spelarna i den åldern kan ännu bli proffs fast de inte platsar ens på bänken i seniorlaget. Utvecklingen går ju framåt många många år ännu för en a-junior. Har en spelare bara lite tillstymmelse till att kunna bli något inom fotbollen så tar nog utvecklingen tag i spelaren förr eller senare bara han får rätt/bra  träning. I ett seniorlag är det inte så lätt att utvecklas och lyckas i matcherna för en junior, det är bara en bråkdel av de duktiga och lovande som lyckas där. Låt a-juniorerna spela mot spelare i egen ålder, låt undantagen som klarar det få satsa i seniorlagen. Minns en helt ok a-juniortränare för sex år sedan som sade att i Vasa såg han bara en enda spelare som kunde hoppa över a-juniorfotbollen, spelaren var Henri Scheweleff och påståendet stämde nog ganska bra just i det skedet.

Folk gör bort sig hela tiden i finsk fotboll med beslut hit och dit som tas överallt av folk som har brist på kunskap. Hur råda bot på brist på kunskap i finsk fotboll? Med skolning kanske? Tja det är nog brist på vettigt folk som samtidigt är intresserade av fotboll. Kanske går det framåt, kanske får vi fler och fler personer som har sett hur det går till i t.ex. mellaneuropa och kanske höjer dessa herrar vår fotbollsverksamhet på några håll i landet. En tränare har inte alltid så mycket att säga till om även om han skulle vara den mest fotbollskunniga i en förening. Ser man på en mer amatörmässig nivå så kan man nästan skratta åt hur det ser ut. Nere i div.3 där det ändå finns en viss fotbollskvalité för tillfället så vet inte spelarna alls vem de skall fråga råd av då de skall välja klubbar, utveckla sitt spel (om tränaren inte kan hjälpa/inte hjälper), hitta rätt plats på plan o.s.v. Det är inte lätt att få hjälp alls då det saknas tillräcklig kunskap hos tränare och andra insatta i föreningarna. Då det här även kan vara ett ofta förekommande problem för div.2 spelare så är nog den finska fotbollen ute på hal is på ännu ett delområde. Från div.1 finns folk med tillräcklig kunskap som styr spelarna rätt på plan och framförallt utanför plan där allt kring spelarens fotbollssituation skall vara i skick. Mycket styrs av tid och pengar samt folks hjärta för fotbollen!

Kommentarer
Postat av: Janek

"I Vps känner jag halva laget och har lirat med dem" Di ha ju komi lite längre än dej då iaf! =D=D

2009-04-28 @ 07:45:07
Postat av: Janek

"de har inte blivit direkt bättre på de fyra år som har gått sen jag själv hade min bästa formtopp hittills." Hede sku me också. Och jag menar du kan ju int jämnför och kritiser di, utgående från ditt eget spel. katastro0of..

2009-04-28 @ 07:49:43
Postat av: pesewriting

Du får tycka va du vill, men du verkar int riktigt förstå allt du läser så ja undrar om de e så bra å kommentera då.

2009-04-28 @ 09:19:54
Postat av: Anonym

Jag förstår helt. Men sku hjälpa om du sku satsa mer på grammatiken, och mindre på att skryta ;>

2009-04-28 @ 18:11:40
Postat av: pesewriting

Int e de no så dålig grammatik me tanke på hu myki text de e :)

2009-04-28 @ 22:30:47
Postat av: Beijar

Måst nog säg att di höll väldigt hög klass i den division di lira för fyra år sen isåfall, och som sagt, di e i ligan idag, int i division 3 :)

2009-04-29 @ 22:58:56
Postat av: pesewriting

Var väldigt överlägsna då de steg till ligan, var bara Honka som var bra i serien då. Typ halva elvan är kvar från den tiden och spelar typ i elvan nu också.

2009-04-30 @ 00:04:28
Postat av: Piss Rune

Bra tankar samt fotbollstänk, men snälla vän kom igen med svenskan. Ett par tips:



1. Skippa ordet "stoppa" använd istället förhindra

2. Börja aldrig en mening med "Har bla bla bla", skriv istället typ "idag har jag bla bla bla", etc...

3. Försök få texten att flyta bättre, det gör att den blir avsevärt mycket lättare att läsa då man inte måste gå tillbaka för att hitta en lämplig formulering.



2009-05-12 @ 18:48:50
Postat av: pesewriting

Okej tack för feedbacken. Skall fundera på mitt språk lite, jag har skrivit lite mer som talspråk för att ge ett mer avslappnat intryck, men de kanske int e så bra. Skall tänka mer på språket, borde inte vara problen med E i studentmodde och goda betyg från universitetet som moddelärare (för lågstadiet). Din punkt 1 tror ja int att ja följer, ja vill använda vissa ord som mest används i fotissammanhang som kanske int e så bra annars i svenska språke.

2009-05-12 @ 20:46:09
Postat av: Anonym

Det är konstigt då du skriver att du har lektionerna planerade och att du försöker göra så att alla känner sig trygga. De fick vi aldrig se av, konstigt. Hoppas de du undervisar nu känner någon trygghet och inte behöver oroa sig för att du springer in i omklädningsrummet. Just what I had to say.

2009-11-26 @ 01:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0