Arsenalförlust, svar på veckans fråga, mentalitet m.m.


Arsenal föll totalt mot Chelsea i helgen med 3-0. Gunners hade en målchans som faktiskt var mål och enligt flera tidningar skulle det inte ha varit bortdömt. Nåja Drogba var kung och hans två mål var fina, Coles passningar var lysande i denna match. Inte en enda Arsenalspelare kom upp till sin nivå, Arshavin kämpade helt okej men det hjälpte inte mycket. Ärligt talat så hade t.o.m. Fabregas problem. Är Chelsea så här otroligt bra just nu? De är bra jo, men de hade inte speciellt många målchanser, första målet är okej, det andra är självmål och det tredje är en frispark. Förutom målen fanns det inte många lägen. Det var en tråkig match.

Desto roligare var det att se El Clasico och visst är Zlatan helt otroligt bra, bäst på plan utan tvekan trots att han bara hoppade in. Målet var med "fel" fot och på direkt volley efter en bra löpning, världsklass! Matchen var underhållande och stämningen var bra. ett frågetecken som lämnade hos mig är om Z, M och H någonsin skall kunna få ett bra samarbete i anfallet...

Veckans fråga har fått några svar, jag orkade inte godkänna kommentarerna just nu för de var inga direkta gissningar. bra spelare i topplag använder mindre metrar än vad många gör i allsvenskan, orsaken är bl.a. att de springer på ett smartare sätt men framförallt att de går eller joggar väldigt lugnt för att sedan använda maxfart. Sällan är det som de spelskickliga lagens spelare joggar runt och förstör ytor framför sig, nej dom väntar, väntar och väntar och sen är det maxfart in i tomma ytan och motståndaren är på kebab! Självklart finns det matcher då även Barcaspelare kommer upp till många metrar men oftast inte speciellt många sett till hela laget. Alves brukar vara expert på att gå hårt och inte förstöra ytorna på förhand, från helgens match minns tyvärr alla bara hans usla inlägg som kom gång på gång.

För övrigt har jag min nästa video halvklar, resten spelas in inom en vecka. Lite målvaktsgrejer, lite snabbhet och koordination blir det och naturligtvis på sådana sätt som dom flesta inte har tränat åtminstone i Finland. Detta blir den tredje filmen och det är tänkt att den skall vara ganska seriös, men vad är väl en film på youtube utan ett häftigt slut?!

Baxter m.fl. snackade om finska mentaliteten i tv ikväll, att man inte vågar vinna för att man oroar sig för att man inte skall vinna. Detta har vi fått uppleva flera gånger då vi har sett våra landslag. Sex poäng mot Tyskland i vm-kvalet nu senast skulle ingen ha kallat orättvist, istället blev det ynka 2p. You get what you expect! Så är det och visst finns mentaliteten att man inte skall gå runt och tala om sina mål och drömmar alltför mycket. Jag brukar göra helt tvärtemot och lova för mycket redan från början om det inte är något alltför allvarligt. Siktar du mot stjärnorna så kanske du når trädtopparna. Jag brukar ha en likhet med Mourinho under säsongerna med mina lag och det är att jag fyller spelarna med självförtroende och tvingar dem att förstå hur bra de är på flera saker. Tror inte att någon har blivit sämre på fotboll p.g.a. att jag har överdrivit lite om hur bra dom är.

Jag skall nämna italiensk fotboll också, tror att Milan har 12 raka utan förlust. för övrigt lämpar sig italienska lagen bäst för att spela mot i Fifa 2010. Äh skulle jag ha Canal+ i år så skulle jag nog följa Serie A lite grann iaf. Räkna med aningen kallare tider här nu, minusgraderna är på kommande och det skadar inte då man har dragit träningar i regn nu varje vecka i sann brittisk anda :) Tror att fler fotbollsspelare från Finland kommer att börja blogga snart,  skulle va ql att läsa andras bloggar också. Nu sova, kommentera gärna någolunda sakligt sen.

Godnatt - Pese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0