Manu vidare

Int e de frågan om att Manu inte förtjänade att gå vidare, förra matchen kunde de ha vunni stort. Kvällens match avgjordes på små detaljer. Då Gibbs faller görs 0-1 och där vet man att det krävs tre mål för avancemang. Det påverkar naturligtvis de kommande minuterna. Att Almunia inte förstår att hålla sig närmare linjen då Ronaldo skall skjuta frispark är dumt. Han hamnar att ta första steget bakåt och sen är han fem cm ifrån en räddning. Hårt skott var det garanterat då avståndet var minst 30m! I det skedet är man då tvingade att göra fyra mål och där har nog Manu fått ett för stort övertag pyskiskt. Ändå förde Arsenal spelet ganska bra och hade betydligt bättre passningsprocent än Manu, tror det var över 20% bättre. Matchen är jämn och vi skulle ha fått se en heeelt annan match bara det skulle ha fått vara 0-0 en stund. Slött att man försöker slå så mycket inlägg hela tiden, det är bara med Bendtner på plan som de kan lyckas. Nej första 8min idag var det som man ville se, djupled djupled djupled och bra fart, sen föll Gibbs och allt avgjordes. Ingen höjdarmacth för något av lagen, ingen speciellt bra match. Fletcher utvisad och missar finalen, jag säger 60% säkert att det var utvisning i det läget. Arsenal har haft ett problematiskt år, skador i mängder och fast de flesta stjärnorna är med idag så har de ändå inte tränat ilag och hunnit spela matcher nu på våren. Eboue, Bendtner och vela som hoppade in har spelat en hel del och de två förstnämnda såg riktigt bra ut, vilket de inte borde göra i det där sällskapet. Tror nog Manu fixar finalen oberoende av vem de möter. Tror på Barca mot Chelsea imorgon.

Skulle ha varit tråkigt att vinna 2-1 och falla ut, mål på bortaplansregeln borde nog tas bort. Man e ju inte sämre för att man vinner 2-1 än om man vinner 1-0 som jag skrev tidigare. Fotboll är intressant får man väl säga än en gång. Skulle ha funnits mycket att se om ställningen skulle ha varit ens 0-1 en längre tid, men nu gick man miste om det. Wenger såg ganska butter ut redan efter 0-1 målet, kanske borde Gallas ha varit med och fått igång laget. Såg ingen som ropade, härjade, fightades i närkamperna och ville väcka laget. T.ex. en hård tackling på Ronaldo tätt efter 0-1 målet skulle ha väckt laget eller en soloprestation på kanten lr något. Nu såg man inte mycket fighting spirit där. Man får inte sakna personligheter i ett lag. Jag saknar inte Gallas så mycket som mittback men som person tror jag han behövs desto mer.

Igår då laget jag coachar låg under 0-1 i typ 65´min skulle jag kasta om till vår andra uppställning 3-4-3 och sätta in två anfallare från bänken, de hade redan fått direktiv. En minut senare hade vi kvitterat på en frispark och där ändrades de planerna. Cirka 10min senare fick vi utvisat målvakten och där ändrades den då pågående taktiken från 4-4-2 till 4-4-1. Det är hela tiden små detaljer som avgör vad som skall hända och vem som skall bytas in och ut. Flera spelares öde påverkas hela tiden av små detaljer, går en frispark inte i mål blir man inbytt tidigare, blir inte en spelare utvisad blir inte en annan utbytt och en annan skulle ha större chans att bli inbytt. Fotis e taktik..pågående taktik, en match lever hela tiden. Det är därför det är så intressant. Borde alltid kommentera något jag har i skrivit sen i efterhand eftersom folk tolkar saker jag skriver precis som di vill och sen diskuterar det vidare i andra forum eller live. Nåja skit samma int drabbar de mig fast nån tror att jag är ute och surfar, int e de läsarna här som avgör min framtid inom fotis. Sko ändå hoppas att folk kommenterar här lr frågar här om di ha förstått saker rätt. Skriver jag t.ex. att tre spelare i lag X öppningselva nu inte skulle ha ingått i lag Y:s öppningselva ifjol så betyder det inte att det finns spelare i lag Y som skulle ingå i lag X öppningselva varken nu eller då. Det har jag ju aldrig sagt. Nåja det spelar ingen roll för mig som sagt.

Har talat med folk från södra Sverige och Britannien ikväll om matchen. Vi konstaterade att man inte skall satsa pengar på matcher där man har mycket känslor inblandade. Sen var vi nog helt överens om att Manu inte var bättre spelmässigt idag fast de jag pratade med var Manu fans. Det är hårt att vara Gunnersfan en kväll som denna men vi kommer igen, vi lever ännu på 49 unbeaten flera år om det behövs, så de så :D

Ser man på Erik Nivas blogg så är han inne på precis samma linje som mig angående CL matchen och målen där. Tydligen skulle det inte vara utvisning, kanske avstängingen plockas bort i efterhand. Arsenals elva ikväll var den yngsta i Champions League förutom 1995 då Bayern Munchen två gånger hade en yngre elva på plan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0