En hel del om fotboll

Manu kör lätt över Wigan ikväll och då krävs det endast en poäng för att vinna ligan. Den kommer inte på Old Trafford på lördag kl.14.45, eller också så gör den det :S Ikväll är det derby mellan Vps och Jaro i Vasa, om jag skall vara ärlig så vet jag ingenting om förhandssnacket. Jag tror att Vps tar minst en poäng efter som de har haft en del positivt i sitt spel hittills fast det har gått uselt poängmässigt.

Igår föll vi ur finska cupen mot ett div.2 lag, ställningen blev 2-1. Det var intressant att få spela mot div.2 spelare igen. Ser man på spelare för spelare skiljer det sig inte mycket från topplagen av div.3 och att vinna dueller och en mot en situationer är inte direkt svårare heller. Styrkan med div.2 lag (och bättre lag) är vanligtvis främst att de är väldigt samspelta och fungerar som ett lag och en helhet på ett annat sätt än ett div.3 lag. Det finns mer pengar, borde finnas bättre tränare och det tränas oftare i div.2 lag. Där har man kanske den lilla skillnaden till varför de lyckas slå ett bra div.3 lag oftast. Truppen är oftast också väldigt bred och alla är där för att satsa så man har minst 16 spelare på en träning, skall återkomma till antal spelare på träningar...sen har de ofta någon utlandsförstärkning med sig också som brukar ge det lilla extra åt laget. Tror att nästan allt detta stämmer in på gårdagens lag som vi mötte. Det var roligt att spela i en jämn match, själv fick jag utgå med kramp efter 60min. Har varit tungt på sistone för mig med förkylning och jag har inte hunnit vila så mycket heller då mitt arbete och mitt coachande gör att jag måste anstränga mig en hel del fysiskt om det skall bli bra.

Gällande antalet spelare på träningar har jag fört många diskussioner de senaste dagarna. Det är ett ganska intressant ämne som jag egentligen aldrig har orkat bry mig så här mycket i tidigare. De flesta lag under div.2 nivå (herrar då typ) har sällan uppemot 20 spelare på en träning...nej faktum är att det säkert rör sig kring cirka 14 spelare i medeltal. Vad har det här för konsekvenser? Det är lättare för tränaren att hålla koll på alla och få mycket aktivitet för alla i övningarna då det är en mindre grupp, tränaren hinner se alla mycket mer och föra enskilda diskussioner. Det mest intressanta att se på är spelövningarna, har man 14 spelare så spelar man ofta med en uppställning som mv+3-2-1 eller dylikt. Ibland spelar man med uppställningar som 3-3 eller med 2-2-2. Visst är det bra med småspel och tempospel, man kan spela tre mot tre eller fyra mot fyra för att få med tempo och explosivitet i spelet. Problemet är bara att träningarna skall göra spelarna redo för att lyckas i matcher och i matcherna spelar man med elva mot elva.

Om ett lag sällan eller aldig kan spela med tre lagdelar (backar, mittfältare och anfallare) så blir det problem i längden. Det blir en stor omställning till match tankemässigt och taktikmässigt. Har jag sex utespelare+mv på en träning så spelar jag 3-2-1 eller 3-1-2 för att ha tre lagdelar, men taktiken och spelet blir ändå inte så hemskt likt en riktig match. Skall en tränare kunna ha något väldigt matchlikt och kunna gå in och visa på taktiska saker ordentligt så borde man åtminstone kunna spela med 3-3-2 mot 8 andra utespelare. Har man inte tre backar så kan man aldrig bredda till ytterbackarna egentligen även om målvakten kunde fungera lite som en mittback. Jag tror för tillfället att det laget jag tränar behöver spela typ 11 mot 11 på minst en träning för att spelet skall börja löpa bättre i matcherna. Självklart är spelare skadade och sjuka hela tiden, frågan är då hur man skall kunna komma upp till ett antal på närmare 22 stycken? Tja, jag försöker låna spelare från div.6, yngre juniorlag, spelare/tränare jag känner som jag vet att kan klara av att delta på denna nivå och jag har även diskuterat med ett damlag om lånespelare. Man tager vad man haver.

De flesta topplag jag har sett på eller tränat med har ofta använt sig av spel med minst 3-3-2 som uppställning på träning. Ofta vill man även spela med 11 utespelare åtminstone 10min på träning. Det är förståeligt eftersom man då rör sig på helt andra ytor och på ett annat sätt. Det är lätt om man har ett farmlag och ett juniorlag med tillräckligt gamla pojkar bakom sig. Det är inte alla som har det. Kort sammanfattning; jag skulle vilja spela träningsmatcher eller just matcher på träningarna med tillräckligt med folk på plan (typ 11 mot 11) för att jag lätt skall kunna stoppa spelet och gå in och säga vad jag tycker och tänker. Det uppstår otroligt många situationer på bara 5min där man borde få spelarna att göra något annorlunda...i en riktig match kan man inte gå in på plan, då blir nog domaren förbannad :)

Otroligt många har klagat på matchen Mypa-Hjk, hur kan speciellt Hjk som borde vara ett av landets bästa lag spela en sådan smutsig fotboll bestående rensningar och dåliga passningar o.s.v.? Jag har inte sett matchen men jag förstår att det har sett bedrövligt ut. Jag har inget svar på frågan men överlag är det svårt att ha kvalité på den finska fotbollen då alla bra spelare sticker utomlands direkt de får chansen och sen är det svårt att ha kvalité på fotbollen då fotbollskulturen i landet är som den är. Visst är fotboll den mest spelade sporten i Finland men det saknas väldigt mycket ekonomiskt på alla nivåer och har man inget att locka publiken med (typ stjärnspelare) så då är läktarna så pass tomma som de är idag. Fotbollslagen är ofta väldigt beroende av slutresultatet (poängen) och därför försvarar man otroligt mycket och tar bara små chanser uppåt, ofta helst genom fasta situationer eller genom att anfalla med bara en del av laget. Vet inte hur man skulle få allt detta att bli bättre MEN landets juniorverksamhet inom fotboll är förbaskat bra på gång så om cirka 15 år finns det en helt annan kvalité inom finsk fotboll, kom ihåg var ni hörde det först ;)

Kommentarer
Postat av: Nazi Pirkko

"mest spelade sporten" kom igen, ditt påstådda E i modde har du nog inte förtjänat genom att skriva iallafall. Skulle vara skoj att läsa om lite mera global fotboll också, blir lätt lite tjatigt med Finland och England, finsk fotboll är ju ärligt talat något man skulle kunna gråta åt...

2009-05-15 @ 10:25:54
Postat av: pesewriting

Jag gillar inte ditt namn Pirkko, du får lägga något annat nästa gång annars tas din kommentar inte med. Lite skilland på att blogga och skriva uppsatser/riktiga artiklar. Det heter "mest spelade sporten", du kan googla meningen och se själv. Premier League blir aldrig tråkigt, dessvärre tar de paus nu just. Global fotboll kan det komma t.ex. under u-21 em i Sverige(juni) och dam vm i Finland (augusti). Lite om Italien skriver jag ibland, men den ligan är så otroligt trög nu då t.o.m. Zlatan är slö. Spanska ligan kan vara intressant men det är sällan jag ser den på tv. Allsvenskan skall jag börja följa alltmer nu. Fotboll i allmänhet är ofta relaterad till Finland och Sverige eftersom jag inte har så mycket kontakt med fotboll på andra ställen. Visst har finska ligan öppnat med en chockerande dålig fotboll, jag håller med, men nu kan det bara bli bättre lr hur!?

2009-05-15 @ 13:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0