Lite om Åbo derbyt

Manu vann till slut, jag sade i början av matchen att de behöver Tevez på plan och det stämde ganska bra. Wigan spelade riktigt fin fotboll i första halvlek, men borde inte ha backat hem så mycket i andra halvlek. Topplagen kör över alla som backar hem i andra halvlek. Med nöd och nppe fick Manu tre poäng och behöver nu en poäng på de två återstående omgångarna för att vinan ligan. Obs, Pool har bättre målskillnad ;)

Såg derbyt Inter-Tps live idag. Första halvleken var bedrövlig och det intressantaste var då TPS coachen Rautiainen gick lös på avbytarbåsets vägg. Fjärde domaren läxade upp honom. Både fjärdedomaren och ena linjedomaren har vi haft i våra matcher på sistone också. De är helt bra typer tycker jag. Andra halvleken blev mer underhållande, mittiallt hade båda lagen tid och utrymme att spela fotboll även på mittfältet så att det inte var som en tennismatch. Tps som hade varit sämre på allt tog över i 15min och sen gjorde Inter två mål, tog över helt sista 20min och sen var matchen slut. Verino i Inter spelade bra, Hämäläinen var helt bra i TPS men fick för lite hjälp, mittbacken Heinikangas var även duktig i de svartvitas lag. Wayne Brown från Fulham gjorde inget speciellt. Skulle TPS ha haft Paatelainen och Wusu på plan tiidgare kunde de t.o.m. ha vunnit. Så låg nivå som spelet i denna match höll i första halvlek borde inte en ligamatch få hålla ens i Liechtenstein, det var helt katastrofalt. Hur tränar de här lagen frågade jag mig.

Jag åkte till matchen med åtta rutinerade gubbar i taxi så jag hann höra en hel del historier, taktiker och funderingar. Den bästa var nog från en före detta 400m löpares karriär. Pressen frågade honom hur han skulle kunna vinna loppet och hans svar var att "om jag springer allt vad jag orkar i 300m och sedan ännu hårdare sista 100m". Ganska rolig taktik tyckte jag och han föreslog då att fotbollsspelarna skall köra för fullt i första halvlek och i andra halvlek skall de köra ännu hårdare! Det är teoretiskt omöjligt men inställningsmässigt borde man nog tänka på det viset. Trots att det var derby i en stor stad som Åbo var det bara 5700 åskådare, det var 8000 ögonpar på läktaren förra hösten då lagen möttes senast.

Skulle kunna behandla några fotbollsämnen här ännu men jag går och sover istället för det är bortamatch imorgon och före det skall det jobbas också. Lär mig allt mer om fotbollen här nere i landet och jag har lärt mig att känna igen de viktigaste personerna på och utanför plan i de viktiga matcherna. Det vimlar av "kändisar" då det är match på Veritas stadion. Det gör det kanske även i Österbotten då det är match men där är inte kändisarna lika kända sett över hela landet. Äntligen börjar min träningsvärk från mitt förra gympass gå över och det är hela fem dagar sedan jag styrketränade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0