Tillbaka än en gång


Tjenare!


Jag har haft fullt upp med annat och har inte känt mig motiverad att skriva här. Nu skall jag komma med ett inlägg, mest för att folk har bett mig att skriva. Både gamla och nya läsare (nya som har läst gamla inlägg) har bett mig att skriva något. Några vill att jag beskriver en vanlig dag nuförtiden och hur det är att jobba med gymnastik förutom fotboll. Några har nämnt att de vill att jag ger min bild av Premier League för tillfället. Okej läs då för här kommer det ni begärde och en hel del annat!

Börjar med beskrivning av hur en tung dag kan se ut. Den består just nu av 8h gymnastik med fyra olika grupper varav tre består av högstadieelever och en består av gymnasieelever. Vi jobbar naturligtvis med olika grenar som ingår i den finländska skolgymnastiken och vissa grenar är populärare än andra bland eleverna. Utan att gå in på alltför mycket detaljer så krävs det en hel del av mig..reda ut elevers närvaro, frånvaro, klädproblem, skador och andra problem som t.ex. sjukdomar, ha materialet på rätt plats och i rätt skick, förebygga risker för att någon skall kunna sabba materialet eller göra något dumt med det, få igång alla i gruppen (vilket är tyngst och svårast), reda ut bråk och försöka få alla att känna sig trygga, se till att förflyttningar av material och byten av övningar sker smidigt och sist av allt; göra allt så intressant och motiverande som det går.

Den sista av de uppräknade sakerna är det enda som egentligen har med teori kring gymnastik och fritidsidrott att göra och det är sällan man hinner fundera alltför mycket på det under själva lektionen. Det finns alltid en plan som jag har tänkt ut på förhand, om den följs eller ändras avgör min fingertoppskänsla vart efter. Vissa grupper är otroligt krävande och andra är bara krävande. med en krävande grupp rör jag mig otroligt mycket under en lektion även om jag inte deltar alls i grenen. Med en mindre krävande grupp rör jag mig oftast mycket för att göra det bästa av situationen ändå. Ibland går jag in och deltar, det gör jag då jag anser att något behöver styras upp i t.ex. ett spel eller om jag tror att det behövs för stämningen och motivationen. En gren kan se roligare ut då en som behärskar den kommer in på plan och då vill avbytarna gärna gå in sen och lyckas. En matpaus på en 40min och några korta raster finns alltid, rasterna går åt tilll att fylla i papper av olika slag, vara rastvakt eller att reda ut något. En dag kan alltså vara otroligt intensiv. Så de vänner som skämtsamt har sagt att lärare inte gör något och bara har ledigt kan ta sig en funderare. Självklart är vissa dagar bättre än andra och jag undervisar även i hälsokunskap vissa dagar vilket sker i klassrum.

Förutom en krävande dag som jag just beskrev kan det då tilläggas att jag kommer hem, vilar en stund och äter något hälsosamt energirikt innan det är dags att träna eller dra träning. Vissa som hör om det här undrar hur man kan orka dra träningar ännu efter allt en skoldag kan innebära, svaret är att jag får positiv energi av mina fotbolsspelare och det är något helt annat än det vardagliga jobbet. Som fotbollstränare känns allt mer som något man gör professionellt och alla jag jobbar med beter sig proffsigt.

Något om PL då. Arsenal har gjort en utmärkt säsong så här långt men har inte lyckats så bra mot "topplagen" hittills. Ändå är man andra i tabellen och möter Chelsea på söndag. Skadorna är ett problem igen då Van Persie skadade sig och blir borta minst en månad. Igår bröt Gibbs benet och kan bli borta tre månader. Finns fler skador som jag inte orkar lista just nu men även Clichy är borta ett par veckor. Utan Van Persieblir det tufft mot Chelsea, Arshavin bör ta mer ansvar då Eduardo och de andra anfallarna inte håller måttet enligt hur det såg ut mot Sunderland senaste helg. Då skulle man ha behövt sålda Adebayor som blir allt bättre. En svaghet är bristen på ersättande mittbackar om någon skadas och en styrka i laget har åtminstone hittills varit det fina spelet och de många målen. Inför nästa säsong kan man inte räkna med att Cesc är kvar i laget, han är enligt mig världens bästa mittfältare just nu. Killen är otrolig även i landslaget!

Chelsea har vunnit det mesta även då de har spelat dåligt. Manu har problem men hänger med i toppen. De är nog en besvikelse för fansen hittills, men som jag sade kan Ronaldo inte ersättas plus att Owen aldrig kan jämföras med Tevez. Liverpool är en enda stor besvikelse och föll ur Champions league igår. Man kan inte göra sig av med spelare som Riise(skicklig spelare med grymt skott) och Crouch (som jag inte gillar men som var bra i Pool). Enligt ledningen sitter Benitez säkert, han har byggt upp en dyr ledning kring sig och han är själv dyr Benitez så det blir rejält dyrt att byta bort honom. Jag tror inte Pool har råd med det just nu.

Manchester United, Chelsea, Porto, Lyon, Fiorentina, Sevilla och Arsenal är klara för slutspel i Cl så här långt. Barca går nog också vidare och jag antar att de tar hem hela cupen. Igår imponerade laget stort mot Inter trots att de saknade sina två bästa spelare.

Att Djurgården gör sig av med André Jeglertz är inte alls smart, spelarna menar att han har styrt upp dem bra och de vill ha honom kvar. Detta sagt av nyckelspelare. Spelarna vet ofta mer än styrelsen om vem som är bra. På ett år hinner man inte med alltför mycket som ny..speciellt inte då motgångarna följer varandra med skador och oflyt. Jag håller inte på Djurgården men tycker att de gjorde fel som tog in en ny coach då Jeglertz endast vill jobba med Galloway nu.

Henrys mål var förstås fuskigt men med de regler fotbollen har idag så kan jag inte klandra varken Henry eller domaren. Domare kan göra missar och spelare fuskar lätt i svåra lägen eftersom allt går ut på att vinna. Det är först efter matchen man kan börja tänka helt klart. Skaffa målkameror och använd dem i viktiga matcher, det tar 30sekunder att få reda på om det blir mål så det drabbar inte tempot.

Om uttrycket "att vara fotbollsproffs är ingen dans på rosor" säger jag nog att jo om man vill bli det så är det så. Blir man proffs i mellaneuropa och får hyggligt betalt är det nog skönt att spela en lång säsong. Det tränas riktigt hårt bara något pass i veckan och annars är det träning med boll som är roligt och det fokuseras mest på matcherna. Att spela match 2ggr per vecka betyder att man inte kan träna så mycket och dessutom går de flesta lag runt på många spelare så det blir att vila emellanåt också. Livet är ingen dans på rosor så "fotbollsproffsandet" kan nog vara det om det är det som har varit drömmen. Däremot kan det vara något helt annat att försöka vara heltidsproffs i Norden, det är nog bara i Rosenborg du skall vara för att få känna på riktigt proffsliv då.

Vad mer? Jag kommer att göra en tredje fotbollsvideo inom kort. Den första har hjälpt tränare med övningar och den andra har inspirerat åtminstone unga spelare med både humor och tricks. Synd då saker även misstolkas i den andra videon av folk, jag får höra en hel del otrevliga kommentarer nu som då, tycker man inte om det man ser..så se på något annat då. Vissa människor har inget eget liv och vill bara blanda sig i andras. Nåja jag är en person som syns och hörs åtminstone så länge det för något gott med sig. Avslutningsvis kan jag nämna att jag har på gång ett fotbollsprojekt som jag vill förverkliga inom 15 år och ett fotbollsprojekt som jag vill starta inom någon månad, då snackar vi i princip helt nya grejer inom fotboll och finländsk fotboll!

Kommentarer
Postat av: macke

pese har du lite att göra om kvällan elr :P

2009-11-26 @ 12:14:36
Postat av: Pese

Macke, tja onsdag & torsdag har jag inget speciellt program oftast efter jobbet. Annars är jag i farten mest hela tiden.



Anonym, vi ska int diskutera annat än fotis här egentligen men bara som info kan ja säga att de e en viktig uppgift att övervaka omklädningsrummet eftersom en stor del av all mobbning sker där. Finns kvinnliga lärare som har pojkar i gymnastik som faktiskt t.o.m. övervakar duschrummet! Sen påstår ja int att allt ja gör allti funkar..

2009-11-26 @ 14:25:53
Postat av: Janek

Pese, dina videon e till för att blanda sig i!

2009-11-26 @ 15:37:05
Postat av: Janek

Annars "Däremot kan det vara något helt annat att försöka vara heltidsproffs i Norden, det är nog bara i Rosenborg du skall vara för att få känna på riktigt proffsliv då." Ålborg, FC Köpenhamn, Brondeby osv?

2009-11-26 @ 15:40:55
Postat av: Anonym

Jo ja glömde FC Köpenhamn, di andra vet ja int..int Aalborg iaf där va ja i somras å kolla. Jaså du tycker de, tyck de då..tur att ja iaf kontrollerar kommentarerna på nätsidorna mina.

2009-11-26 @ 17:09:13
Postat av: Janek

Well såg en lista där det stod att Köpenhamn, Brondeby, Ålborg och Rosenborg e di ända nordiska klubbarna som har råd att hålla sina spelare..

2009-11-27 @ 19:28:12
Postat av: Pese

Ja såg den listan också nånstans. Tror ändå att de bara e di två rikaste av dem som har bra&dyra spelare som e värda att nämna att di har råd att behålla fast di sko kunna far ti mellaneuropa.

2009-11-28 @ 20:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0