Åskådarna i dagens fotboll

Lucka nr 8!

Finska ligans ordförandeLasse Lehtinen gav i en intervju tre orsaker till att fotboll inte är finlands huvudgren. Han jämförde med Norge som inte har boboll alls i princip och inte heller ishockey i samma utsträckning som Finland. Han menade också att vi är ett folk som bor vid sommarstugorna på sommaren och att potentiella live-åskådare inte vill komma från sommarstugonna varje gång det är match. Jag ser inte så många lösningar på de här problemen, men sänd fler matcher på kanaler som folk har utan att betala en massa extar pengar. Ha fler matcher exakt då folk vill gå på fotboll. Vardsgkvällar är folk antagligen mer sällan vid sommarstugorna, kanske kunde man spela matcher redan kl.17.00 eller 17.30 vilket gör att folk kan komma dit direkt efter jobbet. En tidigare matchtid på vardagar skulle också ge chansen åt fler fotbollsaktiva att se matcherna eftersom de flesta på amatörnivå tränar senaere på kvällen av någon orsak. Det är oftast de bättre lagen som tränar kl.15,  16 eller 17 på vardagarna. Har ni synpunkter kring detta?

 

Man kan inte säga att finska ligan inte är sevärd, så dålig kommer den aldrig att bli. Lokala ligaklubbar borde ha ett mejlsystem med klubbarna i nejden, ge dem erbjudande någon gång per sommar till ett rabatterat inträdespris och samtidigt uppmana föreningen att få sina spelare och ledare att gå på ligafotboll. Viktigt här vore också att de mindre klubbarna kan anpassa sitt träningsschema lite efter ligaklubbens hemmamatcher så att det finns möjlighet att se matcherna för de som vill. En gång i somras krockade en träning för ett lag där jag var inblandad med ett intressant ligaderby, träningen skulle inte flyttas, jag sade åt en spelare som jag visste att ville se ligamatchen att: ”far på den bara”! Jag var inte tränare åt honom, han for på matchen och kom 30min för sent till träning, so what..mindre klubbar skall kunna anpassa sig på egen hand åtminstone efter derbyn. Om det är problem att få träningstider är det en annan sak men fallet var inte så denna gång.

 

Arsenal höjer sina vanliga biljettpriser till hundra pund nu snart, det är en sjukt hög summa då du kan se 10 matcher med Borussia Dortmund för samma summa. Man city matchen är ändå utsåld och fansen klagar inte än så länge. Hur mycket kan man tänkas dra in på biljetter på en enda ligamatch? Om alla 60 000 platser kostade hundra pund skulle det innebära sex miljoner pund per match, jag gissar att man drar in minst tolv miljoner på biljettintäkter per match nu. Det är en sjukt stor business i PL, biljettpriserna höjs alltså mitt i säsongen nu bl.a. på Emirates Stadium. En ursäkt som klubbar använder är att skatten höjs från 17,5% till 20% i England nu vid årsskiftet. Vem betalar klubbarnas skattehöjning? Jo åskådarna. Billigaste biljetter i ligan innan 4.1.2011 då skatterna höja har West Bromwich, billigaste platserna kan kosta 10 pund just nu. Chelsea har dyrast biljetter om man ser på de sämsta platserna och billigare än 45 pund kommer man inte undan där.

 

Adebayor tycker jag att är en lysande spelare åtminstone då tränaren och han själv tror på honom. Han lär säljas vid januarifönstret, lär ha varit på väg till Juve redan på lån, men Italienarna kan ta in högst en spelare som inte är europeisk medborgare under en säsong och Krasic har redan tagits in. I helgen far två polare och ser då Tottenham kontrar sönder Chelsea på hemmaplan. Jag hade ätnkt fara med men valde att satsa på jobb och fotboll här hemma just nu. Ångrar mitt val lite grann just nu när jag sitter här och tänker på framförallt Bale och den fart Tottenham använder emellanåt, skulle vara kul att se live. Däremot är det bortkastade pengar att se Chelsea och framförallt Drogba i dålig form. Jag skulle gärna fara till Emirates Stadium på våren, kanske blir det av kanske inte.

 

Barcas publik mot Malaga april 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0