Finsk fotboll

Lucka nr 6!

Självständighetsdagen till ära skriver jag om finska landslaget och den finska fotbollen. Jag hoppas och tror att resten av kvalet går bra och att man gör bra matcher mot Sverige. Tävlingsmässigt blir det att ta nya tag mot VM 2014 och därför löns det att satsa hårt på resten av EM-kvalet. Får man ett bra spel och gör bra matcher mot Sverige så stiger man på världsrankingen och dessutom får man rutin och självförtroende. Förutom Sverige skall man så klart kunna gör bra matcher mot Holland och de andra länderna också.

 

Redan nu kunde man börja ta sikte på VM 2014, man behöver inte kasta ut alla bra spelare som ger rutin för det. Men skall man ha med Perparim 2014 borde han börja få chansen även om han inte uppfyller de mentala kraven, om vi har en ytter som kan dribbla så är han guld värd för framtiden. Forssell är på väg uppåt igen känns det som och han är 33 år då nästa VM spelas, men vem skall spela bredvid honom om man spelar 4-4-2? Kanske Perparim, Losha eller varför inte Dalla Valle? Få se om Sadic blir bättre, han vet hur man avslutar inlägg då han är i form. Litti kan vara med och ge rutin än, men 2014 spelar han inte i VM om Finland mot all förmodan skulle vara med där.

 

Tim Sparv, Roman och Väyrynen kan sköta det centrala mittfältet allt bättre oberoende om det krävs två eller tre centrala mittfältare. Jag litar på dem speciellt inför framtiden. På kanterna krävs nästan något av de namn jag nämnde bland anfallarna för Johansson och Sjölund har inte mycket att ge åt ett framgångsrikt lag inför framtiden. Då blir inte Finland riktigt bra. Porokara skulle behöva utvecklas i något annat land än Sverige känns det som. Offensivt kommer nog Finland att få ett helt okej lag som kan räcka till för VM.

 

Defensivt ser det värre ut. Utan Jääskeläinen i mål känns det osäkert oberoende om Fredriksson eller någon annan finns där. Moisander är given i laget åtminstone som ytterback. Lampi lär räcka till som ytterback han också. Vad gäller mittbackar vet jag inte, har inte ens förslag på vem som skulle prestera riktigt bra där. Har ni läsare? Som tränare har jag bara ett önskemål, någon som lyssnar på spelarna och förstår deras situation(er) på och utanför plan. Siku Boström är ett bra alternativ helt klart.

 

Vad gäller finska ligan och finsk fotboll överlag så är vi på väg framåt, det har vi varit i minst tjugo år. Tränarna och spelarna blir bättre men det går inte snabbt framåt. Fotbollskulturen är inte vad den borde vara, för få människor inser tjusningen med att gå på livefotboll. Marknadsföringen, underhållningsvärdet och ekonomin bör förbättras rejält. Tar Finland sig till ett slutspel (förutom U-21) kan man räkna med att fotbollsintresset i Finland blir ännu större publikmässigt och det kan vara en riktigt viktig sak för framtiden. Då jag ser ut genom fönstret på all snö förstår jag att vi ligger efter vissa länder i fotboll. Ändå minns jag vintrar för några år sedan då man spelade fotboll utomhus ännu i december och det var snö bara 2,5mån och då var man i hallar inomhus. Vissa år finns det bra möjligheter att träna året runt för alla. Den här vintern får nog vintersporterna ett uppsving igen som det ser ut.

 

Dalla Valle har en viss rutin från Italien och England och hör till Fulham just nu.


Kommentarer
Postat av: Micke

Den skarpsynte noterar att Porokara lämnat Örebro och spelar numera i Germinal Beerschot i belgiska ligan.

2010-12-06 @ 16:17:23
Postat av: Pese

Okej tack för infon, de e int precis så ja har jättemyki koll på alla spelare. Bra för Porokaras utveckling det säkert, jag vill få honom till en mer teknisk dribbler på sikt. Känner int till speciellt myki spelare i Premier League heller sist och slutligen, speciellt inte "sämre" spelare. Följer mest de spelare, lag och ligor jag tycker att är riktigt intressanta. Jag är väldigt dålig på att minnas namn vet alla som känner mig :) "Vad heter den långa med brunt hår..."

2010-12-06 @ 20:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0