Frågelådans svar


Det har kommit några frågor och jag svarar nu kortfattat (fast det ser långt ut) på fråga 1, Vad jag menar med ett intressant förflutet som fotbollsspelare:

många spelare har spelat fotboll i samma klubb hela karriären eller i högst två klubbar. Jag har spelat i väldigt många lag och jag har varit utlånad till väldigt många också genom åren. Skall berätta  Inledde mitt fotbollsspelande då jag kunde gå antar jag. Först som 11-åring började jag spela klubbfotboll, det behövdes inte tidigare eftersom man spelde vid skolorna i byarna förr i tiden varje kväll. Alla var ute och spelade så motståndet bestod både av yngre och äldre vilket var bra. Jag inledde i Kuffen med två år där jag fick utveckla mitt passningsspel och min spelförståelse för stor plan med 11 mot 11 lite grann, så småningom blev klubblaget Bk-IFK i två år och på sidan om det spelade jag i cuper med Kuffen. Som b-junior spelade jag med FC Korsholm ett år, det andra året som b-jun blev det FC Kuffen där jag spelade i b-jun div.2 och i seniorernas div.6 och div.3. Dessutom var jag utlånad till NFF i sex viktiga matcher. Jag gjorde mål i alla serier jag deltog i då som 17-åring.


I det här skedet var det dags att välja mellan a-juniorernas div.1 eller seniorfotboll. Det blev tre år i Vasa IFK som först hette Bk-IFK, det blev inhopp i seniorlaget också i mindre viktiga matcher. Första året tog det länge innan det började lyckas men då gick det riktigt bra sedan. Tredje året var jag på lån till SIF någon match i början av säsongen. Senare som senior har jag spelat i FC Korsholm, FC Kiisto och FC Boda. På lån har jag varit i VPS div.1 trupp 2mån, Halmstad Bk:s U-lag två träningar och en match i juniorallsvenskan, Norrköping två träningar..den första med U-laget och den andra med ledarna av superettan. Efter de här åren spel med FC Kuffen och Sporting Kristina. Några träningar i andra klubbar under försäsongerna har det också blivit med bl.a. VIFK och Kraft. Utöver detta har jag spelat med tre futsalklubbar men inte högre än i div.2. Det är alltså en hel del klubbar och tränare jag har hunnit bekanta mig med under åren jämfört med de som spelar för en eller två klubbar under hela sitt liv. Upplevelserna är många, några av de jag har mött eller spelat/tränat med under åren som jag har respekt för är: Roman Eremenko, Alexei Eremenko, Tim Sparv, Magnus Bahne och många fler. Har hunnit spela mot några ligaklubbar i cuper och träningsmatcher vilket alltid är trevligt. Länder jag har fått chansen att provspela i som jag inte har gjort är England, Wales och Bulgarien. Agenter/tränare/eller andra har gett erbjudanden men de har inte varit tillräckligt seriösa. Det här blev en historia om klubbar utan att gå in på hur det exakt har lyckats i matcherna.

Fråga 2: Vad gör du då du absolut inte sysslar med idrott? Frågan löd ungefär så där och jag fick inte nämna något med idrott...jag gör en hel massa grejer som att umgås med vänner, simma, sola, grilla, klipper filmer, shoppar, spelar kubb, ser på filmer, festar (lugnt jo ;)), chattar med vänner, talar i telefon för länge, lagar ordentlig mat nästan dagligen, följer med stand up komiker och sist men absolut inte minst reser. Jag har rest till nån typ av södern varje år sedan jag var 6 år och jag har varit i fjällen i Finland och Sverige otaliga gånger. Så där ja, det var svårt att inte gå in alls på det som nästan alltid är inblandat i mitt liv.

Fråga 3: Varför gör du fotbollsfilmer? Jag har varit intresserad av filmklippningi över 6 år och jag har gjort en hel del andra filmer än fotbollsfilmer. Det finns även tre fotbollsfilmer med riktig handling(!) som är ganska häftiga som är cirka 5 år gamla, de är dock bara till för mina närmaste vänner och mig. De skulle vara mycket mer roliga och mer uppskattade än de filmer jag har ute på nätet. De filmer jag har på nätet är allvarliga på det sättet att det finns saker som inspirerar andra fotbollsintresserade i filmerna, samtidigt innehåller de en bit humor vilket gör dem mindre seriösa..de är inte gjorda för något speciellt ändamål utan de är en blandning av humor, fotboll och filmklippning. Den första filmen innehöll mest allvar av alla men de flesta uppskattade ändå mest de moment  som kunde anses vara roliga.

Fråga 4, sista seriösa frågan idag: Vad vill du med framtiden inom fotboll? En sen natt försökte en kompis få ur mig vilken fotboll jag står för och vill lära ut. Svårt att förklara, kom och se en träning så skall jag visa dig sade jag. Han skrev upp tiden i kalendern och dök aldrig upp :) Jag vet inte exakt vad jag vill i framtiden, men just nu vill jag bygga för framtiden genom att utvecklas så mycket det går som tränare. Kanske är det mitt drömyrke att vara tränare, framtiden får visa vad som blir bäst. Självklart tror jag att jag alltid kommer att älska fotboll, har dock sett på andra ivriga att intresset kan avta i framtiden.

Fråga 5 var inte riktigt inne på något "viktigt ämne", men nej jag är inte speciellt intresserad av husdjur eftersom jag är allergisk mot dem. Hundar kan vara helt trevliga ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0