Cesc skadad & sommarens provspelning


Finns inte så många aktuella ämnen att kommentera just nu. Jag har inte sett något från gårdagens matcher än. Kanske hinner senare ikväll. Folk verkar gilla julkalendern och den fortsätter imorgon ;) Fabregas är borta på obestämd tid, hoppas han är med mot Manu 13.12 på kvällen. Helgens match mot Fulham kl.17 på lördag finsk tid är inte lika viktig. Det som känns dumt är att Arsenal spelar annorlunda utan Fabregas, han var med och förlorade mot Tottenham och det känns som att om han hade bytts ut i halvtid hade fler tagit sitt ansvar och inte förlitat sig på honom som i det skedet blev hårt markerad och fick delta mycket i försvarsspelet där han inte är speciellt bra.

I somras hjälpte jag en utländsk spelare att få provspela för en ligaklubb. Han hade nog hjälpt sig själv genom att prestera bra och det var bara den lilla övertalningen som jag stod för. Jag hjälpte honom mycket med det praktiska och enda dagen jag tog ledigt från min egen fotbollskola var under hans första träning. Jag hade en ersättare som tränade juniorerna istället, en spelare som var lovande ännu för två år sedan innan han for in i armén...nåja kanske han hittar formen igen. Tillbaka till ämnet, jag gav honom mina bästa tips om hur man imponerar så mycket som möjligt på kort tid. Har fått en del erfarenhet genom egna provspelningar tidigare, mitt viktigaste råd åt honom var att han skulle vara självisk.
Utan att visa upp det bästa man har kommer man ingenstans på en kort tid, man behöver synas. Vissa syns extra genom utseende. Kan räcka med extremfärgat hår, annan hudfärg eller lite vad som helst. Den här killen borde ha synts genom sin talang och speciellt genom hans förmåga att dribbla, springa och göra mål. Det tycker jag att lyckades bra med facit i hand.

Jag skall inte berätta så myckeyt om de taktiska råd han fick. Han fick också en analys av hela laget där jag tipsade honom om spelarnas starka och svaga sidor, ju mer han kände till desto bättre. Den biten gick inte så bra, han visste i stort sett noll om vem han hade bredvid sig på träningarna. Han fick ett dygnsschema för mat-träning-vila som jag har gjort för cirka 5 år sedan men som är väldigt aktuellt än idag. Det sista han fick var ett dokument med de finska ord han kunde behöva känna till. Jag klistrar in dem här under och ni får gärna spara dem och använda dem i era egna projekt. Tycker ni att något viktigt saknas så kommentera här på bloggen. Ni får såklart alltid gärna kommentera eller skriva något om precis vad som helst, det mesta går genom censuren. Orden får ni alltså här under, mat-träning-vila programmet ger jag bara åt enskilda spelare som jag tycker att behöver det och som jag vet att kan förstå det. Det innehåller en del olika tillskott vilket gör att det inte passar för alltför unga juniorer som inte skulle kunna använda hela programmet. Vill ni ha någon spelaranalys så fråga efter den så lägger jag in ett par imorgon, men då blir det utan namn eftersom jag undviker att skriva om spelare och tränare som jag är bekant med. Det mesta görs bäst utan namn och är man insatt kan man ändå gissa sig till många saker här.

Jag är ingen riktig agent och lär aldrig bli det heller. Tycker däremot att det är vettigt att hjälpa till så att folk hamnar på rätt plats i rätt lag i finsk fotboll. Många div.2 tränare får tips nu som då av mig och många tips leder till provspelningar och några till kontrakt. Mitt senaste tips gick till en div.2 klubb för två månader sedan, handlar om en spelare med många bra år kvar som är i fin form och har kommit från ligan till division 1 och nu kanske kan tänka sig att trappa ner ett steg till. Det viktigaste för en agent som vill ha in en duktig spelare i ett lag är inte bara att få honom på provspelning i toppskick väl förberedd, en av de viktigaste sakerna är att övertyga klubben om att nu är det dags att satsa ekonomiskt på den här spelaren! Presterar han så skall man ganska snabbt gå in och kräva något, passar det inte så finns det fler klubbar, så enkelt är det med den saken.

Finska orden:

Käänny – Sväng Varo – Akta Varo selkä – Akta rygg Selkä – Rygg Täss(ä) on – Här finns Oikee (oikea(lle)) – Höger Vasen (vasemmalle) – Vänster Peitä...oikee tai vasen- Täck...höger eller vänster Pidä – Håll i Varmista, varmistus – Säkra, säkring Päälle – På Ylös – Upp Alas – Ner Heitä – Kasta Kulma(potku) – Hörn(spark) Viiva – Linje Paitsio – Offside Tänne(päin) – Hit(åt) Mee (mene) Lähde – Gå, far Sivulle–Till sidan Odota – Vänta Älä mee(mene) – Gå inte Jää – Stanna Jätä (pallo)- Lämna (boll)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0