En galen fotisövning, träningsscheman, Chelsea-Arsenal


Måste bara berätta om en övning jag fick uppleva. Trodde att man var för gammal för den och att den var ett skämt. Men den var skitql, häftig och kanske lite nyttig trots allt. Okej här kommer den: fyra gula killar står på mållinjen vid ett litet mål och fungerar som målvakter. Fyra röda spelare står vid cirka 12m med en boll. En av de röda skall skjuta mål, kommer det retur så skall de röda ta returen och sätta bollen i mål medan de gula skall föröska sparka ut bollen över en linje. Alla röda får skjuta ett skott var på detta sätt, för varje mål måste en gul spelare gå bort från målet och han får inte heller skjuta sen, men han får delta i spelet om det blir returer. Efter att de fyra röda har skjutit får de gula som finns kvar skjuta på samma sätt o.s.v.

Det var som sagt skitql som en liten extra övning även i en träning på seniornivå. Jag fick ett skott i armen som verkligen var stenhårt, nåja det gäller att skydda halsen och ett annat ställe i första hand :D För övrigt kände jag bara att jag är ovan att springa 100m med full fart flera upprepade gånger, jag är mittenmittfältare ingen spurtande kantlöpare! :)

Har styrketränat en hel del på sistone. Har dock inte tränat på samma sätt som ifjol. Tränade ganska mycket råstyrka då och det är kanske inte det bästa för en fotisspelare alltid. Bänkade åtminstone 15kg mer än Zlatan gjorde då han flyttade från Ajax, idag är jag mer på hans nivå (då han flyttade från Ajax) då jag istället tränar mest med hantlar och egen kropp i form av armpressar och allt möjligt annat intressant. Sen var det visserligen så att Zlatan styrketränade otroligt mycket i Juventus och åt pasta för fulla muggar så han blev väldigt stor och tung ett tag, vet inte vad han bänkade och så i det skedet, men coacherna bromsade hans muskelökning så småningom. Jag är förstås inte Zlatan heller utan en tränare och spelare som tycker om att testa olika former av träning.

Kanske därför jag har spelar i så många klubbar också, måste börja bli minst 10 olika snart om man räknar med kortare  lån. Senare kommer jag att börja göra träningsprogram för ett företag åt "vanliga" människor som inte är idrottare men som vill syssla med lite fritidsidrott i någon form. Det som erbjuds då är att jag träffar en kund och diskuterar igenom personens livssituation för att veta vad personen tycker om och hurudan träning som är roligast. Jag försöker göra ett schema som gör att personen når sina mål så enkelt som möjligt utan att träningen känns alltför tung och belastar någon kroppsdel som t.ex. är skadad. Självklart kan även idrottare få hjälp med sin träning, men det är mer invecklat och krävande...i det här fallet kan jag faktiskt tänka mig att hjälpa t.ex. "Anne-Maj 48 år som jobbar på kontor och har lite övervikt och tycker om att vara på promenader". Vart vill hon komma med sin träning och sin livsstil? Hur gör jag det så lätt som möjligt för henne och vill hon äta vissa grejer och dricka alkohol varje lördag så får jag bara anpassa schemat efter det, kunden har alltid rätt. Det bästa av allt kommer att vara att det blir otroligt billigt jämfört med allt annat liknande som t.ex. gym erbjuder. Efter att ha haft några kunder finns en del olika träningsscheman klara och det blir mest mindre detaljer som behöver ändras. Men utgående från alla mål kommer det att finnas detaljer som är väldigt viktiga för varje enskild person, så det går inte så bra att ta grannens träningsschema även om man är rätt lik grannen fysiskt och fast man har samma livssituation. Det hela skulel så klart utgå från forskning och från egna erfarenheter och tester. Oftast då jag har tränat på egen hand de senaste åren så har jag gjort något test samtidigt, det motiverar mig att träna då jag får nytta av det även för jobb samtidigt. Kommer idrottare och söker råd av mig så skall det helst vara fotbollsspelare för alla atleter har sina egna små principer i träning beroende på gren. Som ett exempel gör friidrottare sällan likadant som fotbollsspelare då de tar frivändning, det kan såklart bero på teknikfel hos folk men jag har konstaterat det här efter att ha sett många bevis på det. Man kan inte säga att det finns ett sätt som det är bäst att göra frivändning på heller

Chelsea-Arsenal på Stamford Bridge på söndag kl.18 finsk tid! Blir att bänka sig vid en sportkrog och hoppas på mycket folk på stället. Undrar vad Wenger kan dra fram för trumfkort...Walcott eller Bendtner från start? Eduardo tillbaka? Har inte forskat mer om varför han inte har spelat nu, men jag har inte skanat honom heller, men nu börjar jag göra det. Både han och Diaby torde iaf vara tillbaka efter skada nu. Denilson var totalsämst på plan mot Manu och förstörde en hel del. Ramsey är ingen dålig inhoppare annars men Diaby i form har visat sig vara ne riktig lirare tidigare i år, han kan hålla i bollen och finta bort folk. Bara backlinjen och Almunia tar sig i kragen kan de spela fotboll, Fabregas och Song likaså. Arshavin kan väl också men är ack så ensam på topp, jag vill ha bort Rosicky och Nasri, tekniskt fint men inga resultat av det som ser "fint" ut emellanåt. Svenskafans tyckte precis som jag att de två är väldigt lika varandra till spelstilen, de är bra att ha mot sämre lag men hur skall vi vinna Champions League om vi bara är bra på att slå lag som inte är topp-3 i PL? I CL slår vi ut Porto men mycket skall hända om vi skall vidare från nästa match som det ser ut nu. Hellre vinner jag PL än CL. Hoppas att Wenger kan få igång laget till söndag nu och att han funderar ut ett sätt att stoppa Chelsea anfallarnas framfart och grymma skott. På svenskafans funderade man över om wengers taktik inte är totalt sönderläst av Chelsea och Manu...inte finns det mycket variation i spelet då man inte vet vad ett inlägg är överhuvudtaget, tycker jag.

Okej Chelsea kryssade med Hull ikväll och Drogba hade skruvat in en frispark. Han är otroligt farlig med frisparkarna, hans kraft är tillräckligt hård för att göra mål bara bollen går ens lite mot ena hörnet. Idag var dte bortaplan på söndag är det hemmaplan, Chelsea gör allt för att slå Arsenal. Terry buades ut idag, jag tycker inte att någon skall bua ut honom på plan oberoende av vad som har hänt i hans privatliv och inga åskådare vet heller exakt vad som har hänt och vad som ligger bakom.

Borde sova nu, men inte så lätt med hög puls efter träningen. Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0