Allt du behöver veta om Champions League!


Jag börjar med att gå in på kvällens matcher och avslutar med hur det var igårkväll.


På Emirates Stadium förväntar jag mig att Arsenal ställer upp med sin vanliga 4-2-3-1 uppställning och öppningselvan tror jag inte att blir någon stor överraskning. Almunia, -Sagna(högerback)-Campbell-Vermaelen-Clichy, Diaby-Fabregas-Song, Nasri-Bendtner-Arshavin. Eventuellt är Fabreags borta (med benskada) och då kan Denilson komma in på mitten eller alternativt kunde Nasri flyttas ner till mittfältet i mitten. Walcott kan vara aktuell på en kant om Nasri flyttas neråt, alternativt kan Rosicky få starta då Walcott gör sig bättre med lite mindre speltid. Walcott kan löpa ifrån vem som helst och fixa fram ett mål, speciellt då han kommer in med pigga ben i andra halvlek. Nåja vi får se, kan hända att Walcott inte får speltid alls. Gallas kan vara aktuell för spel redan idag.

Barca lär använda 4-3-3 på så vis att mittenmittfältaren är tillbakadragen oftast. Det är ett bra sätt att vara uppställda om de vill vara spelförande lag och slå säkra passningar. Kan Arsenal komma upp och pressa sönder detta? Knappast. Iniesta saknas och det är ett klart avbräck. Öppningen blir antagligen Valdes, - Alves (höger)- Pique - Puyol - Maxwell, Keita - Toure - Xavi, Messi- Ibrahimovich - Pedro. Spela efter marken och få igenom Messi på kanten är säkert en del av Barcas taktik. En annan del är säkert att få inlägg på Zlatan varifrån som helst på plan. Fasta situationer efter att Messi rivs ner blir säkert en del av matchbilden också.

I en jämförelse av spelarna på "samma" positioner enligt de uppställningar jag skrev ovanför så har Arsenal bättre spelare på följande platser enligt mig: Vermaelen mot Pique, Sagna mot Maxwell, Fabregas mot Toure och Nasri mot Pedro (nätt och jämnt). På knappt fyra platser tror jag att Arsenal har bättre spelare. Hur skall man då kunna vinna matchen? Eget spel med bra bolltempo och mycket kreativitet som man har de bästa dagarna. Just dagsformen är av otroligt stor betydelse och även fasta situationer. Arshavin får gärna ha en bra dag samtidigt som Zlatan har en dålig dag.

Inter med en 4-4-2 uppställning lär slå CSKA:s 4-5-1 uppställning med 2-0, Etoó sätter minst ett mål.

Man United backade hem mycket efter ledningsmålet igår som gjordes i första minuten. Bayern Munchen kämpade fint och trodde på sig själva ända tilll slutet trots att de har haft problem redan i gruppspelet i CL. Kan hända att Rooney blev allvarligt skadad i slutet då han trampade snett. Bayern hade aningen tur med sin frispark men det var knappt lika mycket tur som vid Uniteds frispark i början. Det avgörande målet var lite speciellt, såg ut som att Evra sov och Olic som är snabb och ettrig passade på och gjorde ett fint mål med en kylig kroppsfint först. Jag tror att United som helhet förtjänar att gå vidare enligt vad de har visat hittills i Cl, men nu är de ganska illa ute inför Old Trafford. Bayern Munchen är glödheta just nu och kämpar säkert ända till slutsignalen detta år!

Den 84- födde Arsenalaktuella Chamahk gjorde ett mål för Bordeaux men Lyon vann 3-1 med Källström på plan. Inget av detta lag borde vara kvar i CL efter denna omgång men grattis Lyon som lär ta sig vidare! Jag hoppas såklart på Arsenal i år men ananrs önskar jag Barcelona lycka till om de går vidare!

Denna logo kommer inte att användas då bloggen är omdesignad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0