Helgen som gick

Londonderbyt blev målrikt som väntat. Med två offensivt duktiga lag som har försvaret som den svaga länken i laget kunde det inte bli en målfattig tillställning. Arsenal var klart bättre i första halvleken men spelet var inte riktigt som det brukar. Man använde sig av längre passningar och man försökte slå avgörande passningar oftare och snabbare än vanligt. Det fungerade på sätt och vis bra eftersom man kom upp i en 2-0 ledning ganska snabbt. Sista 5min i första halvleken blev jag aningen orolig redan, ett lag är som mest sårbart då det leder med 2-0. Jag började se en tendens till att Tottenham kom in i matchen och jag vet inte varför flera Arsenalspelare började slappna av lite väl mycket. Tottenham tog sig in i matchen redan från 40:nde minuten och resten av matchen var de minst lika bra som Arsenal. Jag hoppades att Arsenal skulle börja hålla i bollen och spela lite mer som Barca brukar, Spurs pressade högt upp och det var inte så lätt att rulla runt. Dessutom fanns det bra chanser att få mållägen genom att försöka med längre osäkra passningar. Tottenham är bra på att kontra och 1-2 målet kom då det uppstod ett två mot ett läge. Sedan fanns det chanser åt båda hållen, Arsenals nick över målet från några meter kommer jag inte att glömma på en tid. Fabregas hands på frisparken kommer jag inte heller att glömma. Måste han få en black out just där och då? Det 2-2 målet blev matchavgörande, det psykologiska övertaget blev för stort och det avgörande nickmålet för Spurs skulle knappast ha kommit annars. Hellre förlorar man mot Spurs än mot någon annan storkonkurrent. Bale lär ha blivit vald till matchens lirare, men Van der Vaart var nästan viktigare. Bale blev fälld varje gång han hade bollen i andra halvlek dock.


Bolton med glödheta Elmandet ligger högt i ligan nu men ingen tar dem på allvar. ManC gjorde en bra insats idag mot Fulham på bortaplan och 4-1 är helt okej! ManU tog en 2-0 seger över Wigan som är ett dåligt lag just nu. Chelski har stora problem, borde inte förlora 1-0 mot Birmingham med det lag man har. Drogba är inte het och en som definitivt har gått bakåt är Kalou. Champions Legaue skall spelas nu i veckan som kommer, få se hur det går för de engelska lagen där...kanske vilar man någar stjärnor. I Italien snackas det mest om Zlatan som avgjorde med 1-0 igen, denna gång med hjälp av en cykelspark. Såg Chievo slå Inter idag på en urusel gräsplan. Etoó gjorde 1-2 på stopptid som ett litet tröstmål. Jag såg även Groningen vinan 2-0 i holländska ligan. Intressant hur bra det går för Groningen och AZ Alkmaar, två lag som har en massa spelare från Norden i trupperna. Frågan är ändå hur bra holländska ligan faktiskt är? Går inte att jämföra med den tyska ligan åtminstone. Mer om det en annan gång.


Höll en träning i en gymnastiksal idag. Poängterar åt mina spelare att vi tränar för att bli bra på fotboll just nu och inte på futsal. Sporterna går ganska bra ihop ibland, men jag kräver att vi spelar med en riktig fotboll plus att sidoväggarna är med i spelet. Just nu då jag skriver börjar jag fundera om inte futsal skulle vara bättre egentligen, men det beror till stor del på ytan (salens storlek) hur spelet blir. Snackade med en tränare i Åbo för två år sen om det fenomenet också och slutresultatet av våra diskussioner och funderingar blev att vi tränade med fotbollar i övningar men spelade med futsalbollar i matchsituationer. Kom just nu på att jag skall ändra träningarna på det viset nu också, har kanske inte fått ut riktigt det jag vill ha idag. Knepigt att kontrollera en stor boll i matcher i gymnastiksal. Det är bra att ifrågasätta det man håller på med hela tiden så blir det bättre, en orsak till att många saker blir bättre är att jag diskuterar en massa fotboll med folk hela tiden överallt. man kan lära sig något av alla, det är en otrolig sanning. Bloggandet har bara mjukstartat nu, har mycket intressant som kommer att skrivas här så småningom...men vi tar en dag i taget. Ha en bra vecka alla läsare!


Nasri gjorde ett fint mål igår och slog en passning som höll yttersta världsklass!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0