Topplagen vann i helgen

Manu plockade tre viktiga poäng igår, jag hann inte se en enda match på tv på hela lördagen. Chelsea vann också och knappade in på Arsenal lite. Som tur var vann Arsenal 3-1 idag efter en bra första halvlek med två mål på en mängd heta chanser. Andra halvlek blev lite problematisk men inte värre än att man kunde vinna. Ett steg framåt fast inte allt var riktigt i skick. Lehmann debuterade för denna säsong och skötte sig helt bra. Han är dock inte bra på frilägen då folk vill runda honom och han rev ner en spelare två gånger men den ena gången blev det mål och den andra gången var det offside. Han räddade en het chans som kunde ha inneburit 2-2. De som såg klipp från hans förlustmatch med b-laget då han spelade dåligt och var ute och klåpade i hörnet av plan trodde att han var en dålig panikvärvning. Jag tänkte nog direkt jag såg Lehmanns match i b-laget att det är en viss skillnad på att spela i ligan och i b-laget vad gäller motivation. Nu efter två träningsmatcher (vinst över Sunderlands b-lag med typ 3-1 eller vad det var i den andra matchen) och många träningspass bakom sig så var det en helt bra Lehmann vi fick se idag.

Det som avgör matcher och en stor del av ligan är om lagen har med sina bästa spelare. För det första behöver man ha så många som möjligt av de bästa med och för det andra skall de vara i form och ha spelat minst två veckor inför en viktig match. Det som är största orsaken till Arsenal knappast vinner ligan (7p och en match mindre spelad än United, men möts första maj) är det som pressen kallar för "skadehelvetet" i laget. Det är inte lätt för en massa tekniska finspelande lirare att hålla sig skadefria i tuffaste ligan i världen. Att man lyckades slå Barca i en CL match var ganska stort med tanke på hur läget har sett ut på våren.

Diaby är väldigt bra på att hålla boll och jag hoppas att han inte säljs efter säsongen fast det ryktas att han och en handfull andra skall bort. Han behövs i laget. Fabregas var mäktig idag fast han inte är i form, han kan slå en exakta passningar varifrån som helst vart som helst och med exakt precision. Världsklass! Dagens Arsenal spelade ganska rätlinjigt och det uppstod många chanser genom långa passningar som mer eller mindre friställde Van Persie flera gånger. Tyvärr brände man många bra chanser.

Ibrahimovich har just haft två bra chanser att öka på Milans 2-0 ledning. De lär nog vinna ikväll ändå.

Har varit på läger hela dagen igår och de träningspass som har genomförts kommer juniorerna att ha stor nytta av resten av säsongen. Taktiken blev ny till 33% och den fungerade stundtals i en svår match idag. Många lag väljer att avsluta läger med träningsmatch, resultatmässigt är det inte så bra då benen kan vara lite trötta men träningsmatchernas resultat är inte viktiga. Vi höll iaf jämna steg med ett riktigt bra lag i mer än halva matchen, till slut blev det dock ganska fula siffror. Blir trevligare om vi möter dem senare i år i någon serie då vi toppar laget och kanske har med alla spelare i form. Som jag tidigare skrev lite om så är man inte direkt sämre innan man har förlorat med sitt "så gott som" bästa lag på benen utan yttre omständigheter som avgör matchen. Har jag 10 av mina bästa spelare på plan i form och varken domaren eller vädret spelar för stor roll så känner jag mig besegrad av ett lag som faktiskt är bättre.

Jag tror att det lag vi förlorade mot idag kan vara bättre än oss, men jag tror också att vi kan slå dem senare i år och de kan vara ett av de 10 bästa lagen i landet. Resultaten är inte allt i juniorfotboll, att utveckla spelare är viktigare. Men vinner man inte tillräckligt med svåra matcher är man inte i högsta serien och då får man sämre motstånd...resultaten spelar alltså en viss roll. Den sista tanken som lämnade i mitt huvud efter matchen idag var en axel, en spelare som har två bröder i landslaget drev bollen, närmade sig mittbacken som han skulle finta, han ryckte lite på vänsteraxel  och gick till höger och sköt mål. Ett litet ryck med axeln, en gudomlig kroppsfint som vanliga finländare aldrig skulle göra...det räckte för att få göra mål för den lille liraren. Om liraren når landslaget vet jag inte, men han kommer nog att underhålla en och annan i publiken de kommande åren.

Sälj inte Diaby, alla lag behöver starka spelare som kan hålla i bollen och dribbla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0