Infö Arsenal-Liverpool

Äntligen har jag lite extra tid och hinner skriva ett inlägg här. Renovering av min nyinköpta lägenhet plus skolstart som betyder jobb för mig, har tagit det mesta av min tid och energi. Nu sitter jag vid sommarstugan och ska äta frukost bara min kropp har vaknat till lite. Väntar jag en stund är det sol på terrassen så går det att äta där ute. Jag skall på en viktig lunch och fira en händelse med släktingar idag och det gör att jag missar åtminstone första halvleken av Arsenal-Liverpool som börjar kl.14.45 finsk tid. Imorgon fortsätter renoveringen av lägenheten så jag antar att ni får se Man City slå Bolton utan min närvaro.

Veckorna som har gått har inte riktigt visat var Arsenal står just nu. Det mesta beror på vem som är på plan. Träningsmatcherna var inte speciellt imponerande men det behöver dom förstås inte vara heller. I första ligamatchen mot Newcastle höll man bollen bra men hade problem att skapa chanser vilket gjorde att det blev en typisk 0-0 match. Mot Udinese i CL kvalet höll man boll bra i första halvleken och skapade chanser och gjorde mål men sedan tappade man det mesta av spelet i den andra halvleken. Udinese var snabba på spelomställningar och trivdes med att få kontra. Trots mängder av chanser fick de inte bollen i mål och Sesny storspelade i målet. Wenger satt högt uppe på läktaren och skickade ner direktiv via en assistent, något som Uefa inte verkade gilla och de ringde åt honom i halvtid och sade att han bör sluta coacha laget. Vad Wenger sade vet jag inte men han styrde antagligen alla byten. Så länge laget leder matchen behöver man inte ställa om taktiken fast det såg dåligt ut. Udinese förtjänade nog en poäng men man måste kunna göra mål för att vinna, Walcott brände en mycket het chans på tilläggstid dessutom eller räddningen höll världsklass kan man väl säga.

Varför fick Ferguson tala i en vit bordstelefon på läktaren då han var avstängd undrar många nu då Wenger fick skäll för att han talade med en assistent öga mot öga som ringde ner till bänken. I CL kval är det Uefa som är ansvariga medan det i England är Fifa och de tycker tydligen att det är okej. Hela grejen är lite löjlig, gör klara regler så vet alla vad som gäller. Man kan inte ringa i halvtid och säga att ”nu får du sluta med det där”.

Inför dagens ligamatch har vi Nasri på skadelistan, åtminstone är det så det heter officiellt. Gervinho är avstängd tre ligamatcher vilket är ganska hemskt med tanke på att det var Barton som slet upp honom i kragen från marken först. En lätt smätt i sidan av huvudet borde ge en matchs avstängning tycker jag med tanke på hela situationen. Men jag antar att ett proffs borde ha lite koll på vad som sker då du gör en viss sak på plan. Förstås bra om han inte hade filmat i läget innan, om det var en filmning. Gervinho är iallafall en pigg förstärkning som kommer att bli mycket viktig offensivt. Wilshere har ännu probem med sin ankel och kommer inte till spel. Song är avstängd efter att ha ”fixat” Barton i senaste match. Diaby är borta tills vidare men resten av spelarna har chans att vara med idag.

Öppningen kan bli följande:

Sesny

Sagna-Koscielny-Vermaelen-Gibbs

Frimpong- Rosicky-Ramsey

Walcott-RVP-Arshavin

Heta spelare i Liverpool borde vara Suarez och Carroll offensivt medan Reina, Carragher och Agger försöker täppa till bakåt. Matchen kan sluta precis hur som helst. Gibbs kan vara skadad och isåfall spelar Djourou i mittfösvaret och Vermaelen på kanten skulle jag tro. Oxlade Chamberlain kan få chansen idag med ett inhopp och Chamakh likaså. Övriga på bänken är Fabianski, Jenkinson, Traore, Squillaci, och Djourou. Alternativt är Bendtner med på bänken och någon annan saknas då.

Förutom Robin Van Persie finns det sett till dagens trupp mot Liverpool  ingen spelare som var med och vann Arsenals senaste titel. Laget har förnyats väldigt mycket genom åren, Arsenals trupp består inte endast av spelare som länge har varit med och jagat en titel. Säkert känns det för nya kaptenen Van Persie att det är länge sedan han höjde en buckla. Resten är ganska nya i klubben och deras hunger och tålamod är säkert bra ännu. Augusti blir som jag tidigare har sagt en konstig månad i och med att det talas mest om värvningar just nu och desto mindre om det som händer på plan.

Jag vill önska Fabregas lycka till i Barcelona. Han är en fantastisk fotbollsspelare och vi fick mycket pengar för honom och det kan komma ännu mer via klausuler. Han ville hem, hem till värmen och sin moderklubb. Jag hoppas att Nasri stannar och skriver på ett längre kontrakt utan att kräva för mycket betalt. Gör han det får han inget kontrakt och då kan han bara gå, hejdå! Hans vår var inte så bra att han kan kräva vad som helst. Arsenal behöver någon förstärkning till backlinjen än, helst en mittback som också kan spela ytterback eller så köper vi också en ytterback. Sesny klarar sig i målet och får uppbackning av Fabianski, annars kan man köpa en målvakt vid nästa transferfönster. Mittfältet kan vara lite tunt beroende på hur det går med Nasri och beroende på hur de mer otestade spelarna fungerar. Wilshere-Ramsey-Song är en het trio åtminstone.

Jag har kanske lämnat lite odiskuterade punkter sedan senaste inlägget, men detta skriver jag i word och försöker få upp via en nätsticka just. Andra tankar just nu är att Schalke nog tar revansch på HJK i kvalet och HJK får inte jubla på bortaplan, men bra att alla firar då det går bra. Att vinna 2-0 över Schalke på hemmaplan är fint för finsk fotboll. En annan sak är förstås att klubben inte riktigt kan mätas med andra finska klubbar då de har mycket mer pengar och köper bort de bästa spelarna ur andra klubbar bäst de vill. Blir intressant att se nästa match. I Premier League tog Manu en tre poängare trots uselt spel senast medan de andra ”toppklubbarna” spelade en bättre fotboll men inte lyckades få mer än en poäng. Typiskt Man United eller? I Spanien verkar spelarstrejk stoppa ligastarten och i Italien börjar ligan...jag har inte koll på det, spelar inte så hemskt stor roll. Milan, Inter,  Roma och Juventus kan jag se då de möts men den där ligan har för mycket filmningar och en förmåga att spela tid som inte tilltalar mitt fotbollsöga just nu.

Kanske Bendtner hoppar in idag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0