Inför Manu-Arsenal

Arsenal krossade Udinese förtjänt med 2-1 borta i  Italien senast. Totalt blev det 3-1 i klara siffror och en CL plats.

Imorgon är det ett stort klassiskt möte för Arsenal mot Manchester United borta på Old Trafford. Förutsättningarna inför matchen är riktigt usla och det enda som ser bra ut på förhand är de nya bortaskjortorna. Song, Frimpong och Gervinho är avstängda. Alla tre verkar vara i ganska bra form dessutom. Lägg till att Squillaci och Koscielny är skadade som altenativ till mittförsvaret, nåja Squillaci skulle knappast få hoppa in ens. Gibbs som är den nästbästa ytterbacken och lagets bästa mittfältare Wilshere är också skadade. Förutom alla de saknas Diaby som är lite av "min" favorit eftersom han kan hålla bollen mot alla lag i världen.  Inte bra läge då truppen inte är speciellt bred just nu.

Wenger talar om att plocka in en back, en mittfältare och anfallare. Chamakh och Gervinho skall spela i Afrika i januari så en anfallare behövs verkligen. Mittfältaren som kommer skulle egentligen behöva hålla världsklass precis som Fabregas gjorde. Får man Sneijder genom rimliga villkor kunde han vara den som verkligen behövs, han kan säkert anpassas till Arsenals spel och ändå behålla sin tuffhet. Han är nog den spelare jag helst vill ha av alla det talas om just nu. En back behövs, jag har inga önskemål men hoppas att man hittar en riktigt bra och tuff som gärna får vara engelsk. Någon målvakt behöver inte köpas då 90-födde Wojciech Szczesny numera håller världsklass. Han kom till Arsenal som 17-åring. Då han började få speltid ifjol 15-dubblades lönen direkt, jag tror inte att många känner till det men han hade bara 2000 pund i veckolön. Då jag ser honom spela brukar jag säga att det är en fördel att ha en lång målvakt och han är 195cm. Att vi till slut har en bra målvakt och inte har betalat 30 miljoner för honom är ytterligare ett bevis på en gratis spelare av världsklass. Jag vet att det stör många så otroligt att Arsenal fick fram både honom och Wilshere nu. Jag vågar inte gissa om nykomlingarna Ryo, Alex och Carl blir lika bra inom något år men det skulle inte förvåna om någon av dem blir en storstjärna. Carl Jenkinson är okej defensivt redan nu men försiktig offensivt, han är trots allt den bästa finska backen just nu om man kan räkna honom som finsk.

Manu har skador på Ferdinand, Valencia, Rafael, Vidic och Fletcher. Det gör att man är svagare defensivt, men truppen är bred och 3-0 mot Tottenham är tufft även om Spurs spelade uselt åtminstone i andra halvlek. Manu har just nu en blandning av yngre och äldre spelare, om det är en lyckad blandning får tiden utvisa. Det går att slå Manu i enskilda matcher precis som i maj, största problemet med Manu som konkurrent till PL titeln är att de lyckas slå de sämre lagen även när de spelar dåligt och ligger under i andra halvlek. Många gånger har man inte förstått hur de har kunnat vinna då de spelar så dåligt. Såklart spelar Arsenal dåligt och vinner about två gånger per år och då säger jag att jag skäms för de poängen...oftast tappar vi poängen då vi spelar dåligt. enligt mig har dom alltså många poäng att skämmas över per säsong, kanske uppemot 12p minst. Spelar man skitdåligt skall man skämmas om man vinner, det gör jag med alla mina lag i verkligheten både som spelare och tränare.


Karaktärerna "Alex" och "Ove Sundberg" från solsidan?

Matchens elvor skall jag inte försöka lista ut desto mer exakt nu för det är svårt att veta hur SAF och Wenger tänker inför en stor match. Arsenal har säkert ett liknande lag som mot Udinese, men åtminstone Rosicky och Arshavin kan lär ersätta två av de avstängda. Med det material man har på söndag skulle jag nog spela 4-4-2 då det är grym brist på centrala mittfältare. Manus elva är säkert en liknande som den dom hade mot Tottenham, kanske kryddas den med någon äldre spelare som Giggs eller Park. Oddsen 1.35 4.35 och 7.80 på finska veikkaus berättar lite om vem som är förhandsfavorit i matchen. Skulle Manu ha ett bättre odds skulle jag själv lägga en slant på dem för att skapa en win win situation. Alltså tappar Manu poäng förlorar jag gärna lite pengar, vinner Manu får jag iallafall lite vinstpengar som plåster på såren ;)

De andra matcherna i helgen som väcker intresse är framförallt Tottenham-Man City men även dagens Liverpoolmatch där Bolton har en helt okej chans till poäng. Norwich lär inte ha någon chans mot Chelsea. Övriga matcher kommenterar jag inte nu. De sämre lagen sätter jag energi på endast då de möter något bättre lag eller då jag har extremt mycket extra tid, vilket händer sällan. Tottenham har chansen mot City om Adebayor används...får han användas mot laget som äger hans rättigheter? Jag tror inte det. Transferfönstret borde stängas innan PL börjar, det är en stor soppa att hålla reda på vilka som spelar var just nu.
Och här emellan ett ordspråk som jag tycker att alla kan ha i minnet "äras den som äras bör".

Barca vann en ny onödig titel igår över Porto. Att få titlar från en enda match är löjligt. Vem vill ens att EL segraren skall möta CL segraren, det är två helt olika cuper och det finns mängder av lag i CL som skulle slå Porto galant. Okej jag såg ju på matchen och fotboll är fotboll men onödigt att de möts i en så kallad titelmatch. Fabregas kom in och visade sin skicklighet med ett riktigt fint mål efter en unik löpning, passningen var helt bra också. Efter matchen visade Fabregas sin storhet genom kommentaren "allt jag kan tänka på just nu är vad AFC har gjort för mig i min karriär". Sug på den ni.


En bild på 28 spelare som har lämnat Arsenal sedan 2004, snart blir Bendtner nummer 29 där.

Här kunde inlägget ha varit slut. En del läsare vill endast läsa det lilla extra i min blogg som handlar om fotbollen runt mig och några inblickar i mitt vardagliga liv. Just nu väntar jag på solen som är på kommande, det ska bli en het och fin dag på villan tillsammans me vänner och bekanta för min del. Mina ben är helt slutkörda av träning och imorgon blir det ett träningspass som spelare och ett som tränare. Inom loppet av en vecka har jag dragit på mig två skador men lyckats få bort dem inom ett dygn. Den första var att jag fick ett knä i en muskel bredvid mitt knä vilket förlamade mitt ben en god stund, med isbehandling gick det bort snabbt. Den andra var en lättare ryggskada efter att jag flygit/halkat in i en stolpe i onödigt hög fart med länkskor på..det skedde utanför föreningsfotbollen, emellanåt försöker jag träna ensam eller med andra med boll bara för att njuta av fotboll som den sport den egentligen är...allt du behöver är en boll och möjligen ett par skor.

I övermorgon spelas den sista viktiga juniormatchen som jag coachar i år, resten av matcherna i år är bara extra insatta matcher för att jobba vidare med utvecklingen av spelare. En seger på måndag borde betyda "tredje bäst i regionen". Två dagars allvarligt arbete kvar, sedan får man sätta sig ner och se igenom de nio månaderna som har gått och hur långt över målsättningarna allt gick. Jobbet slutar inte där, men det är en stor rastplats på en väldigt lång väg. Alla tränare som har någon form av ersättning bör göra sitt yttersta för att uppnå målsättningarna. Målen skall inte vara för höga från början för de kan höjas efterhand, men en utmanande målsättning bör man ha även från start utgående från det material och de ekonomiska ramar man har. Klarar man inte av sitt "jobb" bör man söka ett nytt senast då det finns en lämplig ersättare.

Obs, ingen listade ut svaret på min senaste fråga...jag följde uppspelen då jag satt bakom målet.

Kommentarer
Postat av: Österåker

håller med om att wilshere och szczesny håller hög klass!! Wilshrer är nog min favvo spelare Arsenal, men imorgon blir e no stryk.

2011-08-27 @ 13:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0