Värvningar och funderingar


Brasiliens gåva till Arsenals vänsterbacksplats

André Santos är 1983-född och kommer från Fenerbache till Arsenal för cirka sju miljoner euro. Jag har inga klara fakta om killen men han är åtminstone inte ung och orutinerad och han lär vara en klar förstärkning som vänsterback. Han spelar även i Brasiliens landslag nu som då och lär vara bäst abacken i turkiska ligan. Han har väl inte namnet på pappret än men övergångssumman är klubbarna överens om. Sneijder lär man också ha varit överens om för cirka 35 miljoner euro vilket är ganska okej, men han försöker begära runt 100 000euro i veckan vilket Arsenal inte har accepterat och knappast accepterar om de inte känner att de måste. En mittfältare blir säkert klar de två dagar transferfönstret ännu är öppet, Sneijder eller Benayoun eller någon annan. Däremot undrar jag om man har någon anfallare på gång...kanske det. Koreanen Park You-Chung ser ut att bli klar för tre miljoner euro plus två miljoner euro i sign on bonus vilket ger en summa på fem miljoner euro totalt. Inga dyra värvningar på gång om inte Sneijder eller någon annan färdig storstjärna kommer över. Jag hoppas nästan att Sneijder blir klar och att han går med på en rimlig lön. Han kan behövas!

Arsenal bjuder de fans som fanns på läktarna igår på en kommande bortamatch som tack för stödet. Det har man nog råd att göra. Fin gest! Jag har funderat lite på hur gårdagens match sätter sig i huvudet på de som var med och förlorade. Arshavin, Rosicky och kanske någon till kommer nog att känna sig usla ett tag. De är gamla, har en viss rutin och deras karriär håller på och går åt skogen. De bättre spelarna tror jag att rycker på axlarna och tänker att "jag gjorde mitt men får jag inte bättre hjälp kan jag inte göra desto mer". Den nyare och yngre spelarna ser det kanske som att "jag fick spela en stor match, men jag var kanske inte riktigt redo än". då man möter Swansea, Dortmund och Blackburn blir det nog helt andra spelare på plan och ett helt annat tempo. Man skall kunna spela klart bättre än mot Udinese. Innan det kommer landslagsuppehåll.

Barca med 71-29 i bollinnehav vann 5-0 ikväll. Fabregas satte 2-0 målet i 45 minuten. Hans tredje mål i Barca, han ser ut att bli stor redan i ett tidigt skede! Skall inte Villareal kunna prestera bättre än så här? Ligan kan bli tråkig eftersom Real vann 6-0 igår, det mesta är sig likt i La Liga.

Jag håller på och undersöker några saker kring min kommande Englands resa. Kan man besöka Man citys eller Man Uniteds träningar...orkar man se en league 2 match eller är det slöseri med tid...och hur mycket kostar en biljett till en bra plats på Emirates Stadium som har dyrast biljetter i landet...nåja mot Stoke borde det väl räcka med 150 euro högst?

I den viktiga juniormatchen ikväll blev det 2-0 efter att vi ledde 2-0 i halvtid. Vi saknade några spelare och tempot var svårt att hålla bl.a. då några halvskadade spelare måste spela nästan hela matchen. Kvitteringen kom med 3min kvar så det var lite störande men vi ägde 1/3 av matchen och de ägde 2/3 av matchen. Naturligtvis hade jag inte varit helt nöjd med vinst just därför. Med alla spelare friska och med idag hade vi vunnit och därför kan man tycka att vi förtjänade segern ändå för de verkade ha med alla spelare. Vi var väl föreberedda och jag hade extartränat en anfallare på defensivt mittfält för att det kunde behövas, den omändringen kom och hjälpte oss lite. En intressant grej var då en skadade sig och p.g.a. det bytte jag ut en annan samtidigt. De som spelar måste fungera och ha ett fungerande spel med varandra där fysiken spelar en viss roll i en hård match. Jag säger att vi har 60% chans att bli tredje bäst i regionen, vi kan inte påverka något mer men spelar lagen ungefär som väntat blir vi nöjda. Man vet aldrig hur det går. Säsongen har åtminstone blivit mer eller mindre en succé där vi har tagit 7p "mer" än tänkt i fem på förhand svåra matcher..blev en svår mening det där. Ser bra ut inför nästa säsong och att så småningom bli topp-10 i Finland, det kan inte vara helt omöjligt. Finns mycket jobb att göra ännu med spelarna och vi kommer att ha paus endast i november. Själv tar jag paus även två veckor vid julen för att vila upp mig på Gran Canaria.

Idag har jag slagit läsarrekord på bloggen med 131 unika träffar på en enda dag (29.8.2011). Totala träffarna var uppe vid 185 om jag minns rätt. Jag skall inte kommentera hur många läsare jag har men nu kunde jag inte låta bli. Intressant att så många vill följa det jag skriver, alla man känner gillar ju inte fotboll så det är extra kul på det viset. Avslutningsvis vill jag säga att det var en stor skandal då Bolt inte fick springa 100m p.g.a. en tjuvstart. En enda tjuvstart och världens snabbaste man blev diskad. Vad gäller reglerna, gör om gör rätt! Friidrott är väl ändå till för publiken till stor del? På fredag kl.5.10 på morgonen finsk tid är det 200meters final om jag minns rätt. FÅr banda in den via digibox då. Bolt är den enda som får mig att riktigt intressera mig för friidrott på teve förutom om någon idrottare från mina hemtrakter deltar.

Messi med två mål ikväll blev vald till Europas bästa spelare i veckan av journalisterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0