Chelsea seger mot City

Chelsea gjorde det som krävdes av dem igår. De vann! City har problem med lag som inte backar hem...Chelsea visade ingen som helst respekt för sitt motstånd. Mina bekanta som flög till London igår valde precis rätt dag. Säkert härligt att se sitt lag slå ligaledarna. För mig personligen var matchen kanske ingen höjdare. Underhållningsvärdet var helt okej men inte var det någon jättebra match. En utvisning på Clichy bidrog starkt till Chelseas seger och andra saker som spelade in var att City inte fick en straff som såg ganska solklar ut samtidigt som Chelsea fick avgöra på straff. Chelseas straff var helt klar i och med en solklar hands. Förstås lite oflyt från Citys sida, man vet ju aldrig när domarna ser tillräckligt för att ge straff för hands och inte.

Då City gjorde 0-1 fanns det två tankegångar hos mig. Om mitt lag gör ett tidigt mål då jag själv spelar ser jag det som enbart positivt. Är jag tränare blir jag lite orolig då vi gör mål i första minuten, åtminstone mot ett bra lag kan det vara lite farligt. Man är i en position där man har tre poäng om man håller nollan. Att försvara sig genom matchen är ändå inte hållbart vilket gör att man måste anfalla och spela skärpt. Många spelare kan bli lite väl avslappnade då man leder. Vet inte hur det tidiga målet påverkade City men kanske hade det gynnat dem om de inte hade fått det där målet. Nu gjorde de ett mål men gick mållösa i över 90min och förlorade. Ibland har jag skrivit att City inte känns helt klart som lag, de är ihopplockade och har en stjärnglans som inte många av deras spelare är vana med. De känner av en press att vinna matcher och spelet kan bli lite låst ibland trots att de är bra och vinner de flesta matcher.

Några saker från matchen då...Balotellis mål i början av matchen var snyggt, han är en riktig lirare. Terry tveksam vid målet, borde ligga nära då han möter spelare som Balotelli. Chelseas kvitteringsmål var fint. Ett hårt inlägg och ett passligt avslut. Inhoppande Lampard dundrade in straffen i mitten av målet och det var iskallt gjort i det läget! Det straffade sig lite att City har trott så hårt på Clichy, hur bra är han egentligen? Två gula kort och inget speciellt bra spel igår. Chelsea lyckades som första lag i PL 11/12 slå Man City. De kan vinna vem som helst nu, men de kan också tappa lätta poäng för Drogba och gänget borde fungera ännu bättre för att prestera hela tiden.

Då jag skrev om African cup tidigare nämnde jag inte direkt att Gervinho också far förutom Song och Chamakh. Arshavin och Benayoun får det svettigt om inte Wenger förstärker vid januarifönstret. Att ge speltid pt Park och Miyachi och dylika spelare känns väl inte så hemskt aktuellt om man siktar på topp-4 i år. Våra tre ytterbackar är skadade och Santos är inte tillbaka förrän i mars. Kanske köps det en ytterback och bänkvärmarna får speltid i anfallet? Wenger sade att pengar finns men att det inte är så lätt att köpa en anfallare. De som har läst Zlatans bok har en uppfattning om hur komplicerat det är att köpa en bra spelare. Köper vi Podolski blir jag nöjd, men det finns såklart bättre spelare än honom också.

Jag hade tänkt fara till gymmet och träna idag men valde att ladda för att orka ge 100% och planera lite mer för juniorträning istället. En spelare som är mycket aktiv själv, har höga egna mål och "bara" tränar ett juniorlag på sidan om skulle ha agerat annorlunda. Jag satsar mer på coachandet än för egen fysisk form. Det är ett val jag har gjort. Hann ändå träna ordentligt 6ggr förra veckan. Skall snart åka iväg och coacha. Obs, bloggens design är inte helt klar än men blir det inom kort.

Lampard avgjorde igår och har bra chans i landslaget så länge Wilshere är skadad. Anelka får 225 000 euro i veckan i Kina numera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0