EM gruppspelet och fysiska kursen

Grupp A: Ryssland Tjeckien Grekland Polen Kan gå annorlunda men de lagen är förhandsfavoriter.
Grupp B: Holland Tyskland Danmark Portugal Kan gå hursomhelst här också men Holland och Tyskland är bäst.
Grupp C: Spanien Italien Kroatien Irland Solklart hur denna grupp slutar.
Grupp D: England Sverige Frankrike Ukraina Ukraina är sämst medan Frankrike inte har ordning på sitt lag än.

Nu behöver ni inte se på gruppspelet i onödan utan det går bra att sitta på bryggan istället och ta det lugnt i sommar. En som inte har tagit det lugnt idag är jag. Har köpt två födelsedagspresenter, blivit lurad att köpa en pocket av en munk, jagat parkeringsplats x-antal gånger, läst 54 sidor fysisk tärning på finska, kommit 25min före utsatt tid till kursen och sedan lyssnat på en massa grejer jag redan kunde till 90% i fem timmar. Direkt efter kursen skulle jag hämta lite käk, kom till Mc Donald´s som var det enda öppna stället men där var det näst intill diskotek så jag nöjde mig med en macka från bensinstationen bredvid. Lärde mig lite nya ord på finska idag som t.ex. "maksa" som e lever...om man skall se något positivt med kvällen. Det är dumt att säga att "jag vet" då man är på kurs och jag är störd på de som säger så, alla kan lära sig något av alla. Ändå visste jag nog det mesta ikväll för mina studier i GY och HK motsvarar det mesta.

En viktig sak som vi diskuterade kring alkohol är då en spelare har haft match och dricker mycket samma kväll. Levern och hjärtat hamnar att jobba med alkoholen och hinner då inte jobba med mjölksyran vilket gör att återhämtningen blir försenad. Inte bra plus att det är problematiskt att träna 1-2 dagar efter och att få ut något av träningen då. Hann planera morgondagens uppgift med en från TPK ikväll snabbt innan jag skulle dra iväg. Han får sköta det som har med boll att göra och jag  sköter det som har med kroppen att göra i vår uppgift. Blir att lära ut "rörelser" åt b-juniorer för min del i 10min. Tror jag skall sätt fokus på armar och överkropp samt böjningar och lite annat smått och gott. Mitt schema imorgon: kl.7 väckning och snabb dusch, kl.7.05 frukost och planering, kl.7.20 fixa håret och på med rätt kläder och packa två olika par träningsskor (kommer att glömma minst ett par) kl. 7.35 iväg till bilen och gasa iväg och kl.22 till hotellet och sova igen.

På kursen är vi 20 deltagare och för någon vecka sedan var det 30 personer som gick motsvarande kurs. Visst finns det tränare här i landet som utbildar sig! Av oss 20 jobbar fyra heltid med fotboll. En känner jag från tidigare för vi var på samma kurs för ett år sedan. Han jobbar som junioransvarig i en förening på heltid. Mycket överraskande då han nog inte alls håller samma nivå som mig inom fotbollen ens och jag är inte så långt på vägen än. MEN han är 40 år ungefär skulle jag tro och han är väldigt sympatisk för att vara finskspråkig. Inget "management by perkele" och kanske är det för att han har ett vänligt sätt som han får sköta ett heltidsjobb inom sin förening. Som jag känner nu kör jag på min linje, jag vill vara tränare för ett lag. Alla andra jobb inom fotboll går efter lärarbranschen tills vidare, de är inte värda lika mycket. Men klart att det skulle vara lärorikt att jobba heltid med fotboll och då skulle man ha tid att skapa mer egna system och planeringar även om det inte skulle ingå i arbetsuppgifterna. Nog svamlat för ikväll. Sov gott alla läsare!

Det tränades flitigt ikväll utanför stadion ikväll. Alla lampor verkade inte slockna i tid, den här bilden tog jag lite före kl.22 då jag for till hotellet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0