Kvällen som gick

Tottenham gjorde bort sig idag och Blackpool har ett skrämmande flyt på hemmaplan alltid. Samtliga mål bakåt skulle Spurs ha kunnat stoppa och 3-4 ggr va bollen nästan i mål offensivt med ändå inte. Klåperiet vid 3-0 målet var ganska hemskt att se :) Pavlychenkos reducering till slutresultatet 3-1 var fint. Cirka 16000 åskådare på den matchen, annat var det i Lyons 1-1 match mot Real. Lyons hemmafans hejade fram laget till 1-1 som var ganska förtjänt. Inte alls säkert att Real tar sig vidare trots mål på bortaplan nu. Chelsea med tvåmålsskytten Anelka vann 2-0 i Köpenhamn och lär inte tappa det på hemmaplan senare. Ett par varningar drog de på sig som vanligt. Torres gjorde en fin prestation i första halvlek då han överstegsfintade i straffområdet två gånger och det var riktigt nära mål för honom. Har sett lite av alla tre matcher ikväll vilket gjorde att jag inte fick riktigt fullt fokus på en enda match.

Hade äran att bekanta mig med Jan Stahres akademi ikväll. Det mesta gick ut på enskild spelarutveckling och var mycket intressant. John Guidetti (Manchester City) och före detta Tottenhamproffset Erik Edman har bl.a. utvecklats genom extra träning av Stahres akademi. Det hela är extra intressant då fotbollsgymnasiet 30km från min hemby är det som akademin inriktar sig på nu...inför nästa höst. Jag känner även två av tränarna i akademin som är helt duktiga. Akademin innehåller väldigt många experter och verkar på många ställen som t.ex. Stockholm och Åland. Förutom det kan klubbar ta kontakt för att få individuell träning åt en enskild spelare. Så klart kan en enskild spelare ta kontakt och få hjälp direkt själv också men det kostar kanske en liten summa också. Jag skrev upp några saker och filmade en del intressant. Blev några intensiva timmar och man kom tillbaka som en lite bättre tränare än en gång. Akademi hit eller dit, Jan Stahre verkar vara en sådan person som är otroligt kunnig och duktig vilket gör att det han sysslar med och bestämmer över håller hög klass.

Som klubblagstränare var en del av det akademin sysslade med viktigt att veta, men det mesta är viktigt för tränare som vill utveckla enskilda spelare extra mycket. Man kan inte satsa hårt på allt, då behöver man mer hjälp med klubblaget än man redan har. Som de flesta svenskar var Jan bra på att föreläsa, förklara saker och svara på frågor samt diskutera. I början hade jag inget att fråga, tyckte det mesta var självklart men senare redde jag ut ett par saker under träningen för att säkert förstå hans tankar. Det hela lämnade en bra feeling trots att det var kallt i träningshallen.

Imorgon är det jobb som gäller, smita iväg aningen tidigare för att hinna på tidigt coachande, äta nåt gott och sen på gym och allra sist på egen fotbollsträning. Då dagen är slut är jag säkert riktigt slutkörd själv. Har värk i låren och axlarna efter matchen igår. Kan bero på att motståndarna spelade fult. Dessutom var de uppkäftiga, jag svarade inte som Gattuso utan snurrade upp dem och tacklade omkull dem regelrätt istället. En gång då en av de "värsta" var nära mig tryckte täckte jag bollen, tryckte iväg hans ansikte med handen och löpte ifrån honom. Det finns alltså andra sätt att bemöta jobbigt folk än att dra på sig fyra matchers avstängning vilket Gattuso förtjänade ihop.

Jan Stahre förtjänar att få ett fotografi i denna blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0