Offsideregeln

Har hunnit läsa lite artiklar om gårdagens Premier League och det var mycket riktigt offside vid första målet. Ja vid fuskmålet! Jag var helt klar osäker på tolkningen, finns mycket kring offsideregeln som är svårtolkat. Se på den här länken, tror sidan uppdateras automatiskt då du kommer dit och länken kan försvinna men försök stoppa sidan direkt den har kommit upp från länken : http://www.zonalmarking.net/2010/12/15/offside-goal/ Borde fungera. Sen borde offsideregeln även fungera så att om t.ex. målvakten är uppe på hörna för att göra mål och det kommer en kontring där det endast finns en försvarande spelare på defensiv planhalva...och det kommer två anfallare mot honom så räknas han som "sista spelaren" precis som en målvakt skulle räknas...så offsidelinjen räknas i det här skedet INTE från försvararen utan från de två anfallande spelarnas gemensamma linje, den ena kan inte vara högre upp än den andra då en passning kommer fast han är på "rätt" sida om försvararen. Visst har jag rätt? Fatta hur mycket regler och skräp jag kan :) Tror inte alltför många domare känner till de här sakerna, alltså länkens sätt att göra mål och den sista förklaringen.

Kan ha låtit lite invecklat det jag just beskrev. Säkert kan mina skriverier sent på kvällarna vara lite tunglästa ibland också, men jag har sällan energi att läsa igenom texten efteråt. Det här är trots allt en blogg och språket är inte det viktigaste utan budskapet. Här längst ner klistrar jag in en kul beskrivning av offside. Idag är det en hektisk dag för mig, sitter och sammanställer en powerpoint som fungerar som grund för några tränare som skall få hjälp av mig att hitta nya sätt att träna sina lag. Skall träffa dem ett par timmar ikväll och sedan är det sen kvällsträning som gäller. Innan det skall jag äta, träffa min träningschef och få klarhet i några saker, träna mina juniorer ensam och möjligen hinna styrketräna också. Att träna ensam är tungt och utmanande då det rör sig om över 20 spelare, som mest är vi fyra tränare på plats och då går det att göra saker på ett helt annat sätt. Skall sätta fart på och fånga dagen nu.

"16 februari 2007, kl 09:18 Skrivet av Robbie Lauler

Så här förklarar man offside för den som inte är insatt i fotboll. I alla fall enligt Carl från Göteborg.

Du befinner dig i en skoaffär och du står på andra plats till kassan. Bakom kassörskan på kassan står ett par skor som du har sett och bara måste ha.
Den kvinnliga kunden framför dig har också sett dom och vill med ha dessa skor. Båda två av er har glömt era väskor.
Det vore oförskämt att tränga sig före kvinnan framför dig om du inte hade några pengar att betala skorna med.
Kassörskan står vid kassan och väntar.
Din kompis provar ett par andra skor längre in i butiken och ser dit dilemma
Hon förbereder sig att kasta sin väska till dig.
Om hon gör det , så kan du fånga väskan och sedan gå förbi kunden framför och köpa skorna.
Din kompis kan kasta väskan framför den andra kunden och när väskan är i luften kan du springa förbi kunden framför och fånga väskan och köpa skorna.
MEN du måste alltid komma ihåg att inte befinna dig framför kvinnan som står framför dig innan väskan är kastad, för då är du OFFSIDE!"


Kommentarer
Postat av: Pese

- Offside gäller näst sista försvararen (vanligtvis sista backen då målvakten finns nedanför),men är målvakten uppe på hörna och inte hinner ner då en kontring kommer så kan en kontring leda till offside trots att en utespelare finns lägre ner än en anfallare eftersom han då är sista försvarare och inte näst sista



En smidigare förklaring som jag hade skrivit i ett dokument för två år sedan.

2011-02-02 @ 10:16:14
Postat av: .

Det som du skrev om offside regeln gällande att det är från den näst sista backen det räknas och situationen med målvakten uppe på en fastasituation stämmer. Håller med om att det kan vara flera domare på lägre nivå som inte känner till detta, vilket mycket väl kan bero på att offsideregeln har ändrats väldigt mycket och ofta de senaste åren. Men är man Premier League domare känner man nog till detta, dock var det ju inte en sån här situation som ställde till det i går kväll. Problemet i går var som du skrev en tolkningsfråga, skall man se Arsenalbackens touch som en passning eller inte. Linjedomaren ansåg väl att det var en passning, vilket då borde resultera i att det inte är offside(?).



Kan även tillägga att jag tyckte det var offside igår när jag såg matchen, även om jag blev lite osäker då man såg reprisbilderna och hur hård Arsu-spelarens touch var. Som sagt tyckte jag bara det var roligt hur du först skrev att du inte var så insatt i offsideregeln men senare skrev att det var ett fuskmål.. Kan själv säga att jag inte kan alla aspekter och tolkningsmöjligheter som finns i dagens offsideregel, därför jag inte heller uttryckte mig angående ämnet i går kväll (blir till att läsa på..).



Avslutar med att man borde tänka över att gå tillbaka till den gamla offsideregeln då man inte fick stå 4m offside oberoende om man påverkade spelet eller inte. Då slipper vi det här problemet med att man kan tolka saker på olika sätt och att ingen vet om det är offside eller inte. Dock får vi ju inte se smarta spelare som Nistelrooyd med mera utnyttja offsidereglen mer.

2011-02-02 @ 20:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0