Chelseas match, klubblagstränare


Chelsea gjorde en bra match med 4-0 på bortaplan, men jag måste säga att ingen i Bolton fick godkänt för sin insats. Inte Jääskeläinen inte Elmander...ingen. Vid två mål hade Bolton riktigt oflyt men förutom det gav man alltför mycket utrymme i straffområdet, jag har nästan aldrig sett någon ligga så långt ifrån Chelseas spelare i boxen någonsin. Vanligtvis upphör all zonmarkering där straffområdet börjar (och neråt) idag vet jag inte vad Bolton höll på med. Inspelen från kortlinjen hamnade ofta vid samma ställe och då bör man kunna ställa sig taktiskt enligt det vilket man inte gjorde alls. Kul att Chelsea är med i ligan igen men man kunde ha släppt in ett par mål vilket tyder på att man har en del att jobba med ännu.

Idag har jag jobbat vidare med värvningar här och där. Har diskuterat fotboll med många tränare, bättre och sämre sådana men alla har de något vettigt att komma med, man kan lära sig något av alla. I värsta fall lär man sig vad man inte skall göra :) Flera har kommit med förslag till vad jag kan göra inom fotboll de kommande åren för att lättare få jobba nästan heltid med den sport jag gillar mest. Mitt svar just nu är dock att jag är född till att vara klubblagstränare, det är väldigt svårt att vara det eftersom man skall få så mycket att fungera och dessutom skall man hålla kontakt med många spelare och följa deras livssituationer för att få ut allt av dem inom fotboll. Att jobba med samma gäng flera dagar i veckan ger en möjlighet att se utveckling även på kort tid och man lär sig vad som fungerar bra och mindre bra med olika spelare i olika situationer i olika åldrar. Idag såg jag klara skillnader i koordinationen hos några av mina spelare, tre som har haft problem med de svårare grejerna för två veckor sedan har nu börjat få det att fungera. Jag har inte gett extra hjälp åt dem utan de har lyssnat och lärt sig tack vare deras egen vilja att lära sig. Kul att se även om det är en bisak i det stora hela.

Snart vill jag börja med det stora hela som att coacha matcher, vinna matcher, förbättra spelet och göra laget så bra som möjligt oberoende av hur mycket arbete som krävs. Just nu tränar vi bara 4,5h per vecka med mina juniorer..3,5h på konstgräs och cirka 1h löpning och styrka per vecka. Vi har aldrig endast löpning och styrka utan det sker i samband med fotbollsträningarna. Bra om det finns något roligt på varje träning och det mindre roliga skall man också försöka göra roligt. Jag tror att många tränare glömmer en sak ibland, om det jobbiga känns roligt så kommer man att klara det jobbiga lättare...vilket garanterat leder till bra prestationer.

Den feedback eller taktik man inte hinner med på 3min kan man skippa, ingen junior lyssnar ordentligt  längre än så. Bild från b-tränarkursen i december.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0