Magic, dribblingar, planering

Sällan får vi se det lilla extra i fotboll, men ibland händer det och då är det trevligt. Stokes långa inkast är roliga att se och ett år spelade vi mot en som har tävlat i bollkastning, han kastade också i luften till bakstolpen utan problem. Jag har faktiskt klagat på Stokes inkast för att de orsakar så mycket farligt mot topplagen vilket gör att det blir för mycket inkast och för lite fotboll i vissa matcher. Kul grej ändå. Känner åtminstone två som kan kasta inkast med volt, har en film på den ena men skall inte lägga upp den på nätet. Den andra såg ja på en bild idag på fb som jag stal :) Lägger in den här under, tror inte han misstycker eftersom jag har tränat honom.

Cykelsparkar är såklart roliga att se också men det sker väldigt sällan i de matcher man ser live. Igår var jag väldigt trött i vår match och försökte förlänga en dålig utspark med en cykelspark, jag missade och fick bollen på handem. Domaren orkade inte blåsa, tyckte väl synd om mig haha. Oftast är det invandrare och de allra mest tekniska spelarna som njuter av fotboll, som vågar göra konstsparkar.

En annan kind of magic är dribblingarna, tyvärr är kanten nästan det enda stället där fina dribblingar sker nuförtiden. Det är förstås lättast där eftersom försvararen inte vet vilken väg man kommer att gå plus att det inte gör speciellt mycket om man tappar bollen där. Zlatan har inte dribblat mycket de senaste åren och det beror på att han sällan är ute på kanterna eller utanför boxen i dribblingsläge. Messi söker yta från kanten ofta, men hans dribblingar består mest av löpande med hård fart, bra balans och kvicka riktningsförändringar. Zlatan i Malmö, Zlatan i landslaget förr och Zlatan i Ajax är väldigt njutbart att se på t.ex. youtube. En del av mitt dribblingsregister och de finter som jag lär ut har jag tagit av Zlatan genom att pausa och gå igenom detaljerna i hans finter. Tempoväxling och förhållandet (avståndet, reaktionerna) till motståndaren är viktigt då det gäller finter på kanten.

Man måste också ha klart för sig vad man vill uppnå, skall man förbi backen eller vill man komma åt att slå inlägg eller göra något annat...kanske få en hörna efter en kontring. Fotboll är en mågsidig gren, under en säsong kan man träna på otroligt många olika saker om man bara vill och orkar planera allt. Igår planerade jag tre träningar på en halvtimme in i minsta detalj. Handlar totalt om 15 olika skeden i träningar. Var skall coacherna vara, var skall spelarna vara, vad kan gå fel, hur blir det bäst är några av frågorna jag funderar på vid min planering. Om cirka en vecka skall jag hjälpa några bekanta tränare med deras fortsatta tränande, blir en liten taktikgenomgång och en genomgång av övningar som är användbara för deras lag. Fotboll är invecklat kan man lugnt säga :)

Voltinkast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0