Pesewriting

Är helt slutkörd många dagar av allergi blandat med allergimedicin och 3-4 fotbollspass per dag. Nu är det så att jag inte har tränat hårt alls denna sommar. Tvärtom har jag mest spelat matcher och tränat ytterst lätt. Att befinna sig så mycket på gräsplaner som jag gör tar ändå musten ur en. Denna vecka på gräs: må 6h, ti 5,5h, ons 2h, tors 5h, fre-lö ledigt och sö 1,5h. Det bli 20h på gräs varav jag inte tränar kondition speciellt mycket men det tar verkligen på. Förra veckan hade jag två egna matcher plus ungefär lika mycket timmar på gräs. Många säger att man inte skall klaga då det regnar, jag coachde morgonpass igår och duschade efteråt, jag coachade eftermiddagspass och värmde upp fötterna med vatten efteråt och jag tränade själv ett sent kvällspass och fick duscha efter det...bara våta kläder, våta skor och en nedkyld kropp gång på gång är väldigt påfrestande. Paraply och bra kläder hjälper inte alltför mycket, en tränare måste vara aktiv och kan inte vara klädd som en vägarbetare i regn. Enda bra regnet har medfört de senaste dagarna är mjukare planer.

Det blir tyngre och tyngre att jobba inom fotboll och inom lärarbranschen överlag. Att träna eget klubblag är det bästa man kan göra och där får man lätt allt att fungera. Coachar man grupper lite här och där som man inte coachar för några gemensamma mål och framgångar kan det vara tyngre. Ett allmänt samtalsämne är att 60-talisternas barn var och är väldigt bra att jobba med, de har en passlig uppfostran hemifrån överlag och kan lätt ta till sig uppgifter och de försöker ofta sitt bästa att få en grupp att fungera. Däremot 70-talisternas barn är uppfostrade på ett annat sätt, de är mer fritänkande och är vana att bestämma och göra saker lite på eget sätt. Nu vill varken jag eller någon annan ledare jag umgås med stoppa barns kreativitet, men de måste lära sig hur man fungerar i grupp. Man måste koncentrera sig på de uppgifter man får och göra sitt bästa, man bör göra sitt bästa för att en grupp skall fungera. De här sakerna suger enormt med energi ur lärare och tränare dagligen i vårt samhälle. Jag orkar utan problem nu men hur bra orkar jag om 20-30 år? De som säger att lärare och tränare har det lätt kan fundera på de här sakerna. Och jo vissa tränare har det lätt för de gör inget för att förbättra dessa saker, de låter allt passera framför ögonen på dem. Gäller såklart inte bara juniortränare om man diskuterar tränare, jag skällde ut en tränare i en träningsmatch i februari då tre av mina lagkamrater var skadade efter fult spel trots att inga poäng stod på spel. Tror vi förlorade 2-0, att satsa på seger hade kostat för många skador. Strunt i det och minns att dylika lag skall man inte spela mot i framtiden om det inte är seriematch.

Barcelona som bäst är härligt att se det kommer vi inte ifrån. Det är fint att se dem vinna då de spelar ut något riktigt bra lag totalt. Dock borde de förlora och inte gå vidare de gånger de inte förtjänar det för att få fler människors respekt. Är Uefa inblandat i något fusk kring Barca, åtminstone den första länken här under visar att något har varit mycket fel

Värsta "domarmatchen" ever

http://www.youtube.com/watch?v=d0om9WD8AsI&feature=player_embedded

Värsta röda kortet i år

http://www.youtube.com/watch?v=cE5ai59cds0&NR=1&feature=fvwp

Mourinho är kanske världens bästa tränare, ta bort hans kändisskap och lägg honom i ett juniorlag som tränare eller i en skolklass så får han stora problem att lyckas. Skulle inte komma långt med att säga "I am the special one" :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0