Arsenals trupp

Jag har haft bloggpaus ett par dagar. Har varit mycket på schemat. Jag är inte en sådan som brukar skriva 1-2 rader och lägga en länk till något. Nej det skall skrivas en hel del om jag gör ett inlägg. På tal om stressiga dagar så var det nog en igår. Jobba och hålla en gymnastiklektion med fotis bl.a. på dagen, hålla träning nr.1 kl.16-17.15, äta en utmärkt kycklingpasta på Neste (rekommenderas som matchmat), hålla träning nr.2 kl.18-18.35 då jag blev avbytt mitt i turen för att hinna samlas med mitt eget lag som jag spelar i...där var det snart dags att dra uppvärmning för gänget och spela 90 min för att få njuta av en 3-0 seger till slut. På hemvägen tankade jag morsans bil, orkade nätt och jämt md halvt sönderslagen kropp och blåröda knän efter att ha fallit med shorts på konstgräs (x-antal gånger) i det kalla vädret. Min egen bil borde vara besiktad men med mitt stressiga schema denna vår har det inte blivit av. Det får vänta till fredag,lånar bil tills dess. Welcome to my life ;)

 

Barcelona gjorde en helt bra match igår igen och förtjänar nog att vara i CL final. Dock ligger de lite väl ofta i onödan och dessutom gnäller de för mycket. Ronaldo och gänget blev orättvist behandlade flera gånger då de kunde ha fått frispark men domaren friade. Inte så mycket att säga om den matchen, gräset var dyblött och att Real skulle vinna trodde nog ingen. Ikväll lär Manu få ett resultat som duger mot Schalke 04. Fast de förlorar 1-2 eller 0-1 tror jag inte att de bryr sig. Rooney lär ska vila till förmån för Owen säger ryktena. Owen är ingen spelare för ett topplag, han kommer inte att göra något märkvärdigt på egen hand.

 

Jag har inte kommenterat Arsenal-Manchester United i min blogg än. Känns helt bra att ha väntat med det ett tag, speciellt med tanke på hur knäckta Manu supportrarna var ännu i måndags. I första halvlek blev Manu ganska utspelat men de blev bättre i andra halvlek. Dock var det Arsenal som förtjänade segern helt och hållet. Fabregas saknades helt och Nasri byttes ut i halvtid. Ramsey och Wilshere gjorde en bra match och fast det var Ramseys första match från start i Arsenal i år tog han ett stort ansvar och avgjorde dessutom matchen. Han är garanterat bättre nu än före han blev skadad, hur nu det kan vara möjligt. Segern var extra skön att se då Manu är i ett viktigt läge i ligan, dessutom spelades den 1.5 och det mycket folk i stan som ville se matchen. Manus supportrar sjöng ”glory glory” ännu i slutet av matchen på sportbaren jag var på, men de fick se sig besegrade av ett lag som faktiskt är bättre på att hålla bollen då självförtroendet räcker till. The Gunners hade allt att vinna i denna match. Chelseas möte med Manu spelas inkommande söndag och med en Chelseavinst där kan det bli en blåvit ligaseger. Det gäller att ha marginalerna på sin sida, kanske är det Chelsea som har i slutändan? Här under statistik på något som verkligen kan kallas marginaler:


86 - If all shots that hit the woodwork had found the net instead, Arsenal would already be champions. Costly.
33 - If all shots that hit the woodwork had gone in instead, Birmingham & Newcastle would be in the relegation zone with 33 points.
Margins.

 

Funderar på Arsenals värvningar till nästa säsong, men vill nu bara gå ut med de jag tycker att skall lämna kvar med 100% säkerhet och de som borde säljas och vara utlånade. En elva och 13 avbytare:

 

Scszesny

Sagna – Vermaelen – Ny mittback – Ny ytterback

Wilshere-Fabregas-Ramsey

Walcott-Van Persie-Nasri

 

Avbytare: Ny målvakt, Fabianski, Ny mittback, Koscielny, Djourou Ny ytterback, Ny ytterback, Gibbs, Song, Diaby, Frimpong, Ny anfallare, Ny anfallare.

 

Ut: Bendtner dyrt, Chamakh, Eboeu, Arshavin, Denilson, Rosicky, Squillaci, Clichy dyrt, Almunia, Lehmann.

 

Kan fortsätta som utlånade: Vela, Traore, Emmanuel-Thomas, Eastmond, Landsbury, Mannone.

 

Det finns ingen orsak att hålla kvar de spelarna jag har nämnt, de kommer inte att bli aktuella för en öppningselva om man siktar på att få ett bättre lag och börja plocka hem titlar. Ekonomin är i toppskick nu och då bör man satsa lite! Bendtner är en riktigt bra spelare men han passar inte in i systemet då hans fötter är aningen för otekniska. En teknisk spelare som är bra i luftrummet skulle behövas, Chamakh var en sådan  spelare i september ännu och kanske kan han ännu bli så bra igen, men mitt tålamod är inte alltför långt om jag skulle coacha på den här nivån.

 

Jag tycker att det finns bra mittfältare och Nasri kan också spela på mittfältet. Behövs tyngd och styrka har man Song och Diaby. Anfallarna behöver avbytare av hög klass och Nasris form måste vara bättre än på våren om han skall starta varje match. Truppen behöver vara bred eftersom spelsystemet gör att motståndarna smäller på hårt, vilket leder till skador. Målvaktskrisen är ingen kris för tillfället då Wojciech har visat sig hålla toppklass. Han behöver dock bra uppbackning eftersom han är ung och även för att han kan skada sig. Fabianski passar bra som tredje målvakt. Nu tror jag inte att det blir nära på så här inför nästa säsong och jag kommer inte att bli besviken fast det blir helt annorlunda. Men ni vet min åsikt i detta skede. Så klart har Wenger den bästa insikten samtidigt som spelarköp och spelarförsäljning handlar om annat än vad man vill ha..alltså pengar!

Truppen 2010-2011.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0