PL och CL

Har haft paus med bloggandet några dagar. Att läsa Zlatans bok har tagit mycket tid. Förutom det har jag planerat lite inför nästa säsong och dessutom ordnat en ordentlig fest för mina vänner i min nyrenoverade lägenhet! Det var en fest som folk skall glömma sent. Den innehöll det mesta man kan begära en vanlig lördagkväll :)

Arsenal har spelat helt okej och vann nu igen i helgen. Att van Persie satte två mål är imponerande och han har en viss chans att slå alla tiders rekord i PL i att göra mål på ett år. Jag tror tyvärr inte att han klarar det. Han skulle behöva göra typ sju mål på åtta matcher för att slå rekordet om jag minns rätt. Okej formen är fantastisk och han är en målskytt på alla sätt, han chippar in bollen med fel fot, han är alltid på rätt plats och han kan göra mål på alla möjliga sätt...men sannolikheten säger nog att det är stor "risk" att han förr eller senare nu hamnar att spela fram andra istället. Gervinho kunde göra fler mål men har inte fått bollen i nätet, sätter han sina chanser kanske det blir mer aktuellt att inte släppa in mål bakåt vilket tar bort lite av RVP:s chanser. Nåja vi får se men jag tror inte att han gör överdrivet många mål resten av det här året.

För flera omgångar sedan tipsade jag mina kompisar om att ha honom som kapten i sina fantasylag, de som lydde mig har dragit in enormt med poäng. Kan bli lite ändring på det ...kanske. Kanske är han världens bästa anfallare just nu och fortsätter att producera mål, men senast nu lär motståndarna riskera mer för att stoppa just honom. Kanske yttrarna får mer chanser istället. Imorgon är det CL match och jag antar att han sparas åtminston i första halvlek då. Diaby är tillbaks i truppen, en spelare som jag gillar! Wenger sade nyligen att han hade byggt upp mycket kring Wilshere-Diaby-Fabregas-Nasri inför den här säsongen men i princip har ju ingen av dem kunnat spela och ni vet varför. Med tanke på allt som har hänt får man vara nöjd med dagens 22 poäng och som Wenger sade i en intervju har sju lag chans att vinna ligan. Chelsea ser riktigt dåliga ut i mina ögon och Manu är klart sämre än ifjol även om de ofta tar 3p även med dåligt spel. City har en enorm bredd vilket talar för dem. Arsenal har ett spelsystem som talar för dem. Tottenham har en fart i anfallen som talar för dem. Liverpool har något på gång, med Stevie G tillbaka nu kan det bli ännu bättre. Känner ändå inte att de kan vinna ligan. Newcastle skall bara gå en väg enligt mig och det är några placeringar nedåt.

I kvällens CL var Napoli imponerande. De spelade inte som något italienskt lag, de var aktiva och aggressiva. De pressade och stressade City och fällde dem då det behövdes. Man lyckades skapa chanser för att göra ungefär fyra mål men satt två i nät. Balotelli och City hade sina chanser också men 2-1 var rättvist ändå om man ser till taktiken. Napolispelarna filmade efter minsta smällar på ett sätt som du aldrig ser i PL. Det är väl den italienska kulturen. Då målvakten rullar in lätt i en egen spelare snurras det extra och då han märker att det var en egen spelare tar han sig snabbt upp och fortsätter. Inte så snyggt i mina ögon. City är under strecket i CL men leder istället PL. De är favoriter i PL men de har något som känns oroligt i sitt lag, kanske är det en ojämnhet inom laget som gör att de inte presterar bra tillräckligt stora delar i matcherna....eller en svaghet i att hitta ytor då de blir pressade ordentligt som ikväll. Tottenham och Arsenal kommer att utmana dem och kanske Manu.

Manu startade dåligt ikväll men Nanis fart och energi fick igång laget. En gång dribblade han 3-4 spelare men den sista Benficaspelaren sparkade ner honom rejält. Smart? Nåja, gult kort var inget hårt straff i det läget. Utan Rooney är det tuffare för Manu och Chicarito startade inte ikväll. Spelet kom igång men 2-2 hemma mot Benfica är inte så hemskt imponerande för Manu. Ifjol skulle de åtminstone inte ha varit nöjda. Det är svårt att säga var de står just nu. Segern över Arsenal med 8-2 säger inget för Arsenal var i total obalans och 6-1 förlusten mot City säger heller ingenting för siffrorna rann iväg och fast man förlorar stort ger det inga klartecken om hur nästa möte blir mellan Manchesterlagen.

Mancini vet att han inte har något 100% under kontroll alls just nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0