Efter Finland-Sverige

Helgen som gick brukar min rubrik oftast heta efter en helg. Igen har en helg passerat och denna gång har det spelats landskamper. För min del inleddes helgen i torsdags. Jag tog mig ner till Helsingfors för att göra ett internationellt UEFA-skede för att förstärka min b-tränarlicens så att den även fungerar utomlands. Det där lät invecklat men i alla fall så började kursen på fredag och jag hade tur som fick sova hos en kompis i Esbo hela helgen så att jag var utvilad. Efter en del shopping och tågresor i huvudstaden tog jag mig till en lobby vid ett Sokos hotell 45min före utsatt tid. Där träffade jag två allsvenska tränare, Finlands skolningschef inom fotboll och några f.d. ligaspelare som numera är tränare. Efter lite allmänt snack och läsande av Iltalehti som hade en bild där Zlatan var Pippi så gick vi till kabinett 8. På plats var nästan hela Finlands tränarelit kan man väl säga, Muurinen, Paatelainen och Kanerva såg jag inte men dom flesta andra som är kända inom finsk fotbollsträning. De flesta ligatränarna var på plats även om jag knappt känner igen någon av dem på utseendet.

 

Temat för föreläsningen var hur det är att vara tränare utomlands och det var väldigt intressant. Finland ligger efter enormt kulturmässigt. Finsk fotboll har inte samma ekonomiska resurser som alla andra länder och diskussioner kring vad allt vi har och vad vi saknar kan göras långa men jag skall inte berätta om det nu. En holländare föreläste om en massa fysisk träningsutrustning som höll så hög nivå att vi var med hakorna i golvet, då vi fick höra priserna svimmade vi halvt. Världsfotboll är enormt beroende av pengar då det gäller forskningsutrustning, det är bara så. Även andra idrottsgrenar som inte är så kända för oss i Norden behöver stora pengasummor för forskning, kolla upp lite kring Baseboll och American Football i USA så blir du överraskad.

 

Finska fansen hade en bra ljudnivå, men borde lämna bort vissa grejer.

3

Mitt huvuduppdrag blev att granska Sveriges ”ylempi keskikenttä”, alltså offensivt mittfält då Sverige mötte Finland på olympiastadion på kvällen. Jag fick en 100euros biljett på bästa läktarplats och det var en himla tur med tanke på vädret. Det ösregnade och blåste hårt så att regnet kom in under taket emellanåt. Min uppgift blev lite tråkig eftersom Finland hade bollinnehavet totalt och dessutom spelade Kim Källström bredvid Rasmus Elm så det fanns ingen direkt offensiv mittfältare. Kim var aningen offensivare men det var ytterst sällan han hade bollen. Sverige var tråkigt defensiva och spelade med ett större sortens handbollsförsvar stundtals. Hur mycket man än analyserar själva matchen är faktum att Sverige vann 1-2 vilket de behövde göra. Finland spelade utmärkt passningsspel och imponerade på flera sätt. I nästa kval sätter man Frankrike på plats och kommer tvåa efter Spanien! En intressant grej var då jag skulle till stadion på kvällen och frågade en kursdeltagare på finska om jag kunde få skjuts. Det fixar sig sa han och när vi gick till bilen började han prata svenska med mig, det visade sig att han var tränare för ett av de finska ligalagen och jag var kanske inte så hemskt insatt i finska ligan kunde man tycka eftersom jag inte visste det fast jag hade hört hans namn :) Några anda typer skulle också med i bilen och det visade sig att de var ganska kända assisterande tränare inom finsk ligafotboll, men det kom jag inte på förrän jag kollade på nätet dagen efter :)


En ganska intressant match att se live trots hård vind och ett störande regn som höll i sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0