Några ord om Fabregas

Alla bara klagar på vädret här i landet just nu. Det är höst, regnigt och lite kallt. Själv har jag ont i halsen och är allmänt slut i kroppen. Kan bero på att jag höll igång med jobb+renovering i ungefär 14h igår, enda pausen jag hade var 1,5h tränade av juniorer vilket inte helt och hållet är en paus fysiskt. Mentalt är det däremot skönt att komma iväg på fotboll då man jobbar med mycket annat.

Francesc Fabregas kvitterade för Barca igår på pass från Messi och det blev 2-2 mot Valencia som ser ut att blanda sig i toppstriden. På våren tror jag ändå att Barca och Real har dragit ifrån, om det uppstår problem värvar de mer spelare eftersom det inte finns någon stor respekt för pengar i de där två klubbarna. Fabregas öser in mål för Barca, även om några av de första målen inte kom i ligan har han nog snittat minst ett mål varannan match utan att kolla upp det desto mer nu. Han har alltid kunnat göra mål men han känsliga passningar har varit ett starkt varumärke också. Då han slår en boll med exakt rätt fart vid exakt rätt tillfälle ryser det till i kroppen...åtminstone gjorde det så innan han flyttade till Barca.

Det finns ibland luckor som är små, det kommer en back och en målvakt för att stänga luckan, Fabregas och en ytter (eller någon annan) vet om luckan och passningen måste vara exakt på centimetern för att det skall gå att få bollen rätt för att göra mål. Just den här grejen tror jag att han är bäst i världen på, denna egenskap behövs inte så ofta kanske och det även beror på klubbens spelstil om denna typ av passningar alls kan användas. Han kan slå de här bollarna efter marken vilket kräver en bra känsla i foten och i nervsystemet, månne han har övat några gånger...han kan även slå dem i luften som en blandning mellan en långboll och en chip. Jag frågar mig om vi får se detta i Barca? Skall de bara rulla runt och sedan spela in bollen snett bakåt från kortlinjen eller skall de rulla runt och vänta på att Messi sticker in med bollen i boxen...ibland försöker de spela in bollen i boxen från alla möjliga ställen med instick och djupledspass fast backlinjen är nere vid 14m och målvakten är ute vid 5m. En lucka på 9m räcker inte långt. Vad jag har hört fick Barca problem igår då de blev pressade ända uppifrån, tyvärr har jag inte sett matchen. Det fanns en stund av lycka för Man United i CL finalen i våras då de lyckades pressa Barca högt och hårt så att de hamnade i gungning. Det höll inte i sig så länge och Barca tog full kontroll över spelet ganska snabbt igen, men vi skall inte glömma den stunden de var i gungning.

Fabregas är värd mycket mer än 30 miljoner som han såldes för men det verkar bli allt svårare att hålla sina spelare nu om de vill byta klubb.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0