Chelsea

Chelsea slog Barca 1-0 igår hemma och det var roligt att se. Det är inte varje dag Barca förlorar en viktig match. Laget var i skick och även om El Classico är på kommande hade Barca problem att skapa chanser. Chelsea försvarade lite likt Wigan och med lite flyt fick man inkontrat ett mål samtidigt som Barca träffade ribban och inte fick bollen i mål från fina lägen. Drogba avgjorde, han är en fantastisk anfallare. Fortfarande stark och skicklig...dock låg han för mycket och filmade och förstärkte situationer för ofta igår. Men med facit i hand var han den som avgjorde matchen och Torres får nog sitta kvar på bänken ett tag till. Årets Barca är lite annrolunda än tidigare, då Villa är skadad hamnar Messi att ta mer ansvar och det räcker inte alltid till. Varken Sanchez eller avbytaren Pedro är riktigt toppklass i mina ögon, Barca borde byta ut båda två.

Ser man på Xavi, Iniesta och Fabregas är de grymma passningsspelare med en enastående teknik men de är inte snabba. Barca har en enda spelare framåt som är snabb förutom då Dani Alves kommer upp med fart. Där har Barca ett problem i år som inte har varit lika tydligt tidigare, Zlatan är helt snabb och kan rycka, tidigare hade man Etóo och före honom andra som också är snabba. Barca kommer att ha problem även på Camp Nou, det krävs flyt för att få bollen i mål. Sedan skall vi inte glömma Fabregas chippassning igår som gav ett friläge och nästan ett mål. Vilken passning alltså, Arsenal saknar nog honom och han borde sakna Arsenal. I Barca får han inte glänsa på samma sätt även om han har gjort många mål och bidragit till många mål. Han är en i mängden i stort sett. I landslaget kan han t.o.m. synas mer än i Barca.

Så har man sett sin första ligamatch på plats här i hemtrakten. Snön har slitit på planerna och därav lider spelet efter marken också. I mina ögon styrdes hela matchen av planens skick och det hela känns ganska onödigt, serien borde börja senare om man skall använda naturgräs. Jag är för naturgräs, men det behöver vara i skick då också. Nu råkar hemstaden ha ett mer spelande lag än någonsin och då led man av underlaget mer än någonsin. Som tränare skulle jag inte hänga upp mig desto mer på vem som inte lyckades idag, då gräset är i skick kan man fundera närmare. Motståndet var bra och ibland förlorar man 2-0 bara för att snabba anfallare lyckas skapa lägen från ingenting och sätta bollen i mål. I just de matcherna måste anfallsspelet fungera så att man kan ta poäng. Halvknäckt på dålig fotboll lät jag inte hela min lediga kväll gå till spillo, en biofilm fick det också lov att bli. Nu skall jag sova, det blir två träningar och en match som tränare på tre dagar nu. Efter allt det väntar en egen match att spela på söndag också.

En stark Drogba i form konkurrerar ut Torres vilken dag som helst. Hoppas att Torres startar mot Arsenal i helgen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0