Wigan, snö

Skall börja med att länka en bra blogg om Wigans framfart på senast. För det här inlägget handlar om Wigan.

http://bloggar.aftonbladet.se/premierleague/2012/04/17/dokument-taktiken-bakom-wigans-succe/

Undrar om skribenten har sett någon match på plats i England för det är väldigt svårt att hänga med så där bra via tevebilder. Jag tror nämligen att det mesta han skriver stämmer. Och jo bra av Martinez att sköta taktiken och ha ögat för ändringar, täppa till ytan mellan mittfält och backlinje med en defensivare spelare i andra halvlek. I själva verket är det inte så hemskt svårt att märka de taktiska problemen i ett lag i en match om man har coachat mycket fotboll, värre är att få spelarna att klara av att åtgärda dem. Alla bättre coacher har sina egna metoder att lära spelarna att försvara tillsammans och enskilt. Martinez system verkar fungera bra. Wigan verkar ha det psykologiska under kontroll också, de tror på sina metoder och de lyckas göra mål på många bra lag. De gör ett hårt, tråkigt arbete för att lyckas inom fotboll just nu och de får vara mer än nöjda med våren.

År 2007 kom han till Swansea och Wigan är spanjorens andra klubb som coach. Synd att Wenger inte tog honom i hand efter förra matchen, det hade han nog förtjänat. Han har gjort det enda han kan för Wigans överlevnad.



På hemmaplan ser vi ett fruktansvärt snöväder som inte hör hemma i slutet av april. Konstgräsplanerna plogade redan innan kl.8 då jag for till jobbet idagmorse. De lär nog få plogas flera gånger idag om alla skall kunna träna och spela matcher. Imorgon skall det spelas ligafotboll i den här staden, tror att det kom 10-15cm snö inatt och jag undrar just om det går att spela på naturgräs imorgon...kan ju inte vara möjligt utan att förstöra underlaget. Var på träning igår och deltog säkert till synes ganska normalt, men chippet avslöjar mig :) Jag är förkyld och höll mig under 6 km vilket är väldigt lite metrar för mig. I en sport där man är van att vara med kan man fungera lite på sparlåga fast man deltar. Spinning är ett bra exempel på en sport där utövarna är vana med rörelsen och kan fungera sparsamt jämfört med de som är nya på cykeln. Vill man träna hårt och mycket skall man inte träna lika hårt hela tiden och inom samma idrottsform...för att göra en lång historia kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0