Snabbhet, Bolt vs fotboll


I OS tog Bolt guld på hundra meter, hans högsta fart var 27.5 mph (miles per hour) och i km/h blir det 44.24!

En miles per hour räknar man ut med formeln: x mph = x*1,609 km/h

 

Tio snabbaste fotbollsspelarna i världen då de har uppnått maxfart:

1 – Theo Walcott – 22.72mph = 36,55km/h

2 – Sol Campbell – 22.50mph

3 – Mario Balotelli – 22.37mph

4 – Gareth Bale – 22.37mph

5 – Ashley Cole – 22.37mph

6 - Chris Smalling – 22.37mph

7 – Jack Wilshere – 22.35mph

8 – Fernando Torres – 22.27mph

9 - Didier Drogba – 22.27mph

10 – Andy Carroll – 22.24mph


Och några exempel på kända spelares snabbhet:

Cristiano Ronaldo – 20.87mph

Arjen Robben – 20.44mph

Wayne Rooney – 20.25mph

Robin van Persie – 19.94mph = 32.08km/h

 

Aaron Lennon lär ha ungefär 20.6mph som högsta fart. Det intressanta i fotboll är förstås startsnabbheten, den avgör allt. Det står i artiklar att sett till startsnabbhet är Henry, Walcott och Ronaldo de tre snabbaste spelarna i Premier League genom tiderna. Att Messi inte är med på listan har jag inte läst någon förklaring till, han är grymt startsnabb men kanske han inte når så höga hastigheter trots allt. Hans spurter är iallafall oftast ganska korta då han rycker ifrån motståndare med tempoväxlingar och små finesser. Vad skall man då träna på som fotbollsspelare för att bli snabb? Explosivitet, startsnabbhet, koordination och en hel del på sträckorna 5, 10, 15, 20, 25 och 30 meter och de sträckorna tränas ganska automatiskt i spelet också. Styrka är också viktigt och säkert har jag glömt något nu, men några tips iallafall. Bra att vara snabb på 50m och 100m men är man inte startsnabb har man ingen stor nytta av det på fotbollsplan. Min högsta hastighet enligt chippet i skon är 35,6km/h som blir 22mph. Låter högt men jag har uppnått det en gång på 7 mån och det var i mars, har inte varit i närheten av det annars. Startsnabbheten har blivit sämre med åren för mig men 12 blankt på 100m hade jag som 15-åring och då var jag inte så startsnabb, blev mer startsnabb i 17-års åldern.


Theo är snabbast och han är även startsnabb. Oxlade-Chamberlains resultat vore också intressant men han är inte lika startsnabb som han är snabb skulle jag tro. Bale var fjärde på listan och intressant är ju att alla de tre jag nämner nu har utvecklats i Southamptons akademi. Allt man gör i fotboll som junior borde man göra med nästan full fart, det gör väldigt få i Finland. Ju snabbare man är desto mer får man se upp för glidtacklingar mot boll och ben då man spurtar!


Kommentarer
Postat av: MilkyWay

Jag vill minnas att den rysligt vasse Hristo Stoichkov klockades för 10,9 sekunder på 100 meter under hans glansdagar. Detta borde ännu i dag stå sig som otroligt snabbt.

2012-08-07 @ 11:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0