Lucka nr.11

Bra rubrik eller hur? Synd att det är första luckan i december från mitt håll bara :) Har varit väldigt upptagen och jag försöker numera att undvika bloggen om jag inte är helt motiverad att skriva. Studerandet är under kontroll, fotbollsplanerna för 2013 är redan på gång och i helgen var jag på en snabb visit till Tallin. Var borta ungefär 30h, det blev flyg till Helsingfors, båt till Tallin, båt till Helsingfors och flyg hem. Orsaken till resan var en svensexa, en kompis skall alltså gifta sig snart så stämningen var topp och man kan snart känna kärleken i luften :) Åtminstone en bild måste jag ju lägga in hit, tyvärr är jag inte i London på väg från ett tränaruppdrag för Arsenal på den här bilden ;)
 
Den här cirka 10m långa limousinen körde oss från hamnen till hotellet.
 
Nästa år skall jag försöka resa lite mindre. Okej södern i februari två veckor på all inclusive, men efter det lugnare :) År 2012 blev det Gran Canaria redan som start på det nya året, senare Estland med Tallin och Pärnu på schemat, Bulgarien och Ungern på en totalt 10 dagar lång resa, England med London och Manchester i sex dygn, sedan Ruka i finska fjällen fyra dygn och avslutningsvis nu Tallin ett dygn.
 
Jag har nu lämnat den förening jag har gjort olika tränaruppdrag för i sju år. Inte sju hela år då kanske för jag har delvis bott på annan ort i 2,5 år av de sju åren men varje säsong har jag varit med minst halva serien med något lag. Just nu fanns det inget uppdrag som var tillräckligt intressant för mig. Får kolla på nytt nästa år vad som finns i det skedet. Istället har jag nu två nya projekt på gång. Det ena testade jag på igår och det andra skall jag ta itu med imorgon. Finns inga kontrakt skrivna än och det kanske det inte finns förrän januari heller, får se hur det blir. Viktigt för mig då det gäller juniorspelar är a) att de är ivriga och gillar fotboll b) att de inte är förstörda. Med det senare menar jag att de har fått fel sorts träning under de viktigaste åren och de redan är 15-17 år, då kan det vara försent att göra något bra av dem. Då kan de ha någon annan tränare lika bra.
 
Vad gäller mitt eget spelande har jag hittat lite ny energi efter att ha gått på gym i tre månader nu, har sällan känt mig så här bra i form den här tiden på året. Foten verkar dessutom hålla peppar peppar.. Viktigt är att det inte tar så länge med träningarna så att jag också hinner med annat på kvällarna. Ju närmare min hemort träningarna är..desto bättre. Också skall det vara roligt att hålla på samtidigt som jag hålls i bra form. Målen med spelandet är såklart helt andra än de var förr då jag satsade. Ändå känns det som att jag inte vill sjunka för lågt ner i seriesystemet för utan smarta lagkamrater blir det kanske inte lika roligt att spela och får man inga bra passningar är det inte heller så kul.
 
Premier League är fortfarande den överlägset mest spännande, finaste, fartfylldaste och och galnaste fotbollsligan. Jag har missat Arsenals matcher två helger i rad p.g.a. resor men har tagit igen dem senare. Bäst att glömma det som har varit och tänka tillbaka på lördagens match mot West Brom där spelet var jättefibt emellanåt, Arsenal då de är som bäst. Den mest njutbara fotbollen i mina ögon. Wilshere och Cazorla skapade magi ute på plan flera gånger tillsammans. En bra dag skulle de inte ha några problem att spela i Barcelona, jag säger inte att de skulle ta plats men de skulle klara sig utmärkt om de fick spela. Jack Wilshera som var borta i över ett år, innan det hade han briljerat mot Barca på mittfältet. Killen säger att han inte behöver någon agent för han skall aldrig lämna Arsenal, killen ställde sig upp för fjärde gången på en månad mot en större spelare för att visa att han inte backar utan då det hettar till och killens spel är underbart att se!
 
Om ni kollar i slutet av länken här under visar studion då Wilshere löper fram mot en yta vid 11.54 i boxen och fastän Giroud inte fattar att slå dit den får Jack med bollen och spelar in en lång lyra åt Chambo som nästan gör mål. Passningarna mellan (Arteta) Jack och Santi som studion visar är också ganska beundransvärda, syns vid 12.20. Mest tekniska mittfältet i Premier League tveklöst!
 
http://www.footytube.com/video/arsenal-west-bromwich-albion-dec08-147334
 
Vill man klaga kan man ifrågasätta båda straffarna Arsenal fick. Sett till chanserna kunde man ändå ha gjort hur många mål som helst och hade man inte varit i ledning så hade man anfallit ännu mer och ännu rakare mot mål. Farten och rörelsen verkade finnas i lördags. Cazorla kanske inte sparkades ner, vet inte om det tog i foten, men det var ett läge då man som spelare väntar sig 100% att det tar i foten och en halvsekund innan det "sker"...borde ske så är man bara förberedd på att "nu smälls jag ner". Sedan tycker jag inte att Chambo skulle ha haft frispark emot sig då han stal bollen innan han fick straff och det tyckte ju inte domaren heller. I Italien, jo kanske...i England, aldrig. Att ha vänstra handen lite vid magen i det läget är ingen stor sak.
 
Med Drogba istället för Torres skulle Chelsea ha bättre chans i titelracet.
 
Och vad skall man säga om RvP. Han borde aldrig ha sålts till Man United, fattar inte hur han kunde hamna där! För några år sedan skulle Wenger aldrig släppa en bra spelare till ManU, nu känns det som han och Fergie har glömt sina gamla duster då det bara fanns två lag som tävlade om titeln. Gubbarna är gamla, kanske sitter de i smyg hemma vid Fergie och dricker julglögg i december? Att sälja RvP till City hade ändå varit värre ur wengers synvinkel, då hade de varit helt oslagbara. Nu har de Balotelli som bara gör bra saker då han är på humör, Aguero och Dzeko håller inte samma klass som RvP då det gäller målskytte och inte ens Tevez är lika het. Utan RvP:s mål i år skulle United ligga 17:nde just nu. Såklart skulle de inte det eftersom någon annan skulle ha spelat där och åtminstone gjort hälften av hans mål, men om man vill använda statistik lite "felaktigt" kan man iallafall säga att de skulle ligga 17:nde
 
Manchesterderbyt var hett och Rooney fick in två mål genom att tunnla motståndare då han avslutade. City kom ikapp men RvP sköt en frispark via Nasris ben i mål och 3-2 var ett faktum och förstås var det i minut 92. Titelaspiranterna just nu är de två Manchesterlagen...resten har en bit kvar. Arsenal får vara nöjda om de blir fjärde, man måste ha ett färdigbyggt lag för att tävla om en ligaseger...på senare år har vi varit i något sorts byggnadsskede speciellt på hösten och det är vi i år också. Incidenterma efter Manchesterderbyt orkar jag inte nämna desto mer, synd att fans kastar slantar och springer in på plan. Dagens rykte om Nani till Arsenal kommenterar jag som att: inge Manuspelare till vårt lag tack! Fast han är helt bra.
 
Avslutningsvis, denna länk laddades upp igår och det fina spelet är en orsak till många rödvita fans!
 
http://www.youtube.com/watch?v=XCnxVAk5nTs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0