Efter Liverpool-Tottenham och en hel del annat

Då det återstod en halvtimme av Liverpool-Tottenham skrev jag på twitter att det blir 0-0. Det var en typisk 0-0 match där inget av lagen kom till speciellt många bra chanser. Båda lagen kom ändå att få varsin bra chans. Bale hade ett friläge från sidan och försökte tunnla Reina, Suarez fick ett nickläge från närhåll men nickade rakt i famnen på målvakten. För att vara en mållös match hände ganska mycket. Skrtel och Suarez låg på gränsen till rött kort och spelet var oftast avblåst under senare delen av matchen. Tottenham saknade bl.a. Van der Vaart, Kaboul och Lennon igår, med dem på plan hade det nog blivit 3p. Nu var det istället Liverpool som var bättre igår och Tottenham hade problem med anfallsspelet. Vet inte om idén var att kontra men isåfall var Bale alltför ensam och detsamma gällde Adebayor de gånger han fick bollen. Då Liverpool backar ner med hela laget är det svårt att skapa chanser mot dem just nu. Kontringar eller snabbare anfall åtminstone med bästa öppningselvan hade kunnat göra susen... med gårdagens manskap skulle nog inte Spurs ha vunnit fast man hade spelat en halvtimme till. En poäng får väl vara godkänt för deras del.

Andy Carroll var inte dålig men han är ingen storstjärna heller. Enda orsaken till att det diskuteras så mycket kring honom är att han kostade runt 35 miljoner pund. Han presterar ungefär vad man kan kräva av honom, några mål ännu kunde han göra men då krävs bättre framspelningar. Torres är kanske inte så bra som många Chelseafans hade hoppats men han tillför en hel del till spelet ändå. Några fina assists nu som då och en del grovjobb i anfallet. Han var stor i Liverpool och kostade mycket, därför talas det extra mycket om att han är en flopp. Han är helt okej men ingen världsstjärna i Chelsea. Skall Chelsea bli fjärde i år måste de få Drogba i användning då han återvänder från Afrika. Undrar just hur Abramovitj ser på nuvarande placering i ligan? Han är knappast nöjd. En bild på domare Webb:



Det kan hända att Manchester United får för mycket oförtjänt kritik både av mig och andra,men ingen rök utan eld. Jag har följt laget väldigt mycket under hela 2000-talet. Under flera säsonger var de Arsenals största och enda konkurrent om ligatiteln. Jag har kunnat beundra dem emellanåt då Ronaldo fanns i laget. Ville inte missa tv-matcher med Ronaldo på plan, han gjorde fruktansvärt många mål på egen hand och var hela skillnaden mellan att ta en titel och inte flera gånger. Han var fantastisk i United, kändes tråkigt att han for från engelsk fotboll på sätt och vis även om det var glädjande att United tappade en av världens bästa spelare. Beckham har väl de flesta följt, han var rolig att se på i United med fantastiska inlägg och lite finesser här och där. Van der Sar var ännu ifjol en riktig vägg som man inte kunde göra mål på om man inte dundrade in bollen ordentligt. Rooney har sina perioder då han är mycket sevärd också. Ifjol tyckte jag att United tog många poäng utan att spela bra mer en halvtimme per match. Känns inte rätt att de tog tre poäng många gånger då motståndarna var bättre i 60min och ledde. I år har tre poäng kommit väldigt oväntat många gånger på hösten också då man inte trodde att de skulle få mer än högst en poäng.

Det är förstås en viss styrka att ta poäng då man spelar dåligt, men någonstans tycker jag att man skall kunna briljera mot dåliga lag hela matchera igenom och inte plocka tre poäng gång på gång med en hård slutspurt och en massa flyt. Hur stabila och värda Premier League titeln är man om man ligger under mot ett halvdåligt Chelsea med 3-0 efter 50min? United har haft skador i år, det försvarar dem till en viss del. Jag tycker inte att United gnäller "hela tiden" i år men är det något lag som signalerar efter straff i alla lägen så är det faktiskt de som gör det. Har City match mot ett lag från sämre halvan av tabellen samtidigt som United har det ser jag i princip alltid på United. Deras matcher är mer intressanta i år för de lever inte lika mycket på individuella spelares skicklighet som City gör. Ligan är väl sönderköpt av City i år, men deras spel står inte på någon alltför stadig grund. Det går att rubba dem i varje match för varje lag. Tottenham med alla stjärnor på plan är på sätt och vis det lag som jag fortfarande tycker att inte har gjort bort sig eller visat sig svagt den här säsongen alls.

Frimpong som just fyllde 20 år är knäskadad och borta 6-9 månader



Här på hemmaplan håller sig temperaturen runt -20 grader nu. I den snabba och roliga sporten rinkbandy har laget jag tränar och spelar i plockat 13 poäng av 14 möjliga så här långt. De svåraste matcherna återstår men man skall njuta så länge det går bra, det brukar jag säga åt mina adepter i alla idrotter också. Vad gäller vintersporter så dominerar istiden just nu och tiden i skidspåren kommer att öka så småningom. Vilken gren hjälper fotbollen bättre månne? Förr var det nog snabbt spel med boll på is som gjorde mig väl förberedd för fotboll. Nu tror jag däremot att skidning skulle vara bättre för min kondition är inte tillräckligt uthållig för att kunna spela fotboll ordentligt längre än kanske en halvlek.

Ungefär tre månader kvar tills fotbollssäsongen 2012 börjar i Finland i de lägre divisionerna. Jag känner ingen panik som spelare, formen går att fixa till snabbt då man tar tag i saken i den här åldern. Rutinen finns och man blir inte mycket bättre eller sämre av olika sorters träning. Vill jag ha en viss sorts träning kan jag bara hoppa in i de grupper som jag själv tränar, fungerar utmärkt. Dagens juniorer är så smarta då de går i högstadiet att man kan spela hur bra fotboll som helst med dem. Finns även 7-åringar som bara har det där lilla extra också förstås, de kan ge en boll i steget, löpa in i en lucka och förvänta sig att få bollen (åtminstone av mig) precis i en viss yta för att kunna avsluta ett anfall. Ganska häftigt då riktigt unga spelare klarar av att tänka ett steg längre än man förväntar sig.

De snabbtänkta har ofta lärt sig av äldre syskon, tror det är svårt för föräldrar att få små barn att lyssna noggrant på dem då det gäller fotboll. Syskon kan ofta vara deras idoler på ett annat sätt och då gör de allt för att härma dem och spela deras typ av fotboll. Skulle kunna skriva mycket mer idag om bl.a. gener och fundera varför enstaka 2-åringar kan sparka en boll bättre än 80% av de 5-åringar jag har sett, men det är dags för mig att göra klart lite planering inför en juniorträning som börjar om en timme. Ju mer man lär sig om fotboll då man går kurser, desto mindre tid känns det som att man har på försäsongen :) Jalla jalla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0