Bloggleverans

Skriver inte så hemskt ofta här nu. Det går lite i vågor hur mykcet jag har lust med. Är inte som de (oftast tjejer) som måste uppdatera 2ggr per dag för att de vill ha sina 100-300 läsare att följa bloggen dagligen och inte tappa bort någon läsare. De är dessutom pressade att komma med något intressant och var de än är behöver de ha kameran framme. Min dator har varit på reparation snart en månad, använder min andra dator som egentligen bara är till för musik. Med nya datorn på plats kommer det säkert alltfler inlägg. Här kommer iallafall några tankar, funderingar och händelser från mitt liv.

Barca hade problem en stund mot Real igår men man såg att det skulle bli seger ändå. Ronaldo fick in en boll bakom en usel målvakt, men Barca fick kortpassningsspelet att fungera så småningom och man såg vart det skulle leda. Iniesta är grym och kan dribbla, Xavi och de andra är passningssäkra men utan Messi skulle man ha stora problem. Varför är han aldrig skadad? Ingen skillnad för mig vem som vinner en spansk cupomgång. Funderar bara varför Messi aldrig är borta med skador då han ändå får många smällar? Han är enormt vältränad, han är smidig och han faller säkert rätt men tycker ändå att det borde komma skador på honom. Kanske kommer de med åldern.

Just nu skulle jag kunna vara på fotbollsträning. Kunde ha varit och coachat tidigare idag också men lät de assisterande sköta det då det ändå var enorm spelarbrist idag p.g.a. talangträningar. Har fyra rinkbandymatcher bakom mig på fyra dagar. Seger i alla matcher och stenhårda kämparinsatser ligger bakom det hela. Jag har också skrinnat, skidat och coachat fotboll så min kropp sade nej idag. Hade jag gjort desto mer idag hade jag nog inte haft mycket till helg, väggen kommer emot förr eller senare. Vet inte hur bra min kondition har varit på sistone, men konstaterar att den duger för tillfället. Byggde upp den en månad men var två veckor i södern efter det. I tisdags skulle jag på match kl.19, brukar samlas kl.18.30 då. Jag var helt slut och sov från 17.40-18.20, vaknade upp halvt groggy och tog mig ända till isen en aning för sent. Mittiallt var jag inne i en formtopp och jag har aldrig haft sån fart och energi i en match på is tidigare. Ibland vet man inte var man har sin kropp. Ser många fotbollsseniorer som är i överraskande bra form redan nu. Okej spelar man i div.2 eller högre skall man alltid vara i bra form. De som är i alltför bra form nu i lägre divisioner brukar lida av det senare, deras kropp och huvud håller sällan säsongen igenom. Just nu är det 9mån kvar tills "de lägre" serierna slutar. Tungt på sitt sätt att ha en lång försäsong. Som tränare tycker man inte alls att försäsongen är lång men som spelare känns den för lång.

Arsenals insatser på sistone duger inte. Man har sitt fina spel stora delar av matcherna och man kan göra mål. Mot Swansea förlorade man bollinnehavet i matchen, men man gjorde ändå två mål. Bra så långt. Men försvarsmässigt är det katastrof då man släpper in tre mål. Om några veckor ska man möta Milan, skulle man spela så här då så...ojoj. Det här var egentligen första gången på länge som man såg att vi har sju(?) ytterbackar skadade. Nu höll man inte defensivt då inte ens Vermaelen är med och kan spela ytterback. Tidigare har ytterbackarna inte hållit offensivt alls men det har inte påverkat alltför mycket. Ramsey gjorde ingen bra match. Arshavin behöver byta klubb om han skall rädda det som är kvar av hans karriär. Okej han passar igen till ett mål, men det räcker inte för att spela i den klubb som Arsenal borde vara. Kommer man fjärde den här säsongen får man vara nöjda. Med alla spelare friska, ett dubbelt bättre psyke och en gnutta tur kunde man ha vunnit Premier League i år. Fast det är en lång liga finns det ingen chans på ligaseger i år, många spelare är nya och några världsklass värvningar har det inte blivit.

Det minsta man kunde ha gjort nu var att ta in Podolski och en back på lån. Henry i all ära men han kan inte göra några underverk i det långa loppet, han är inte den han en gång var. Jack Wilshere är tillbaka i full träning nu om jag förstod saken rätt, ska man lyckas i Champions League behövs han i laget. Precis som i Fifa12 finns det ett lyxproblem med fyra bra mittfältare som skall dela på tre platser. Beroende på taktik och dagsform bör man snurra på mittfältsfyran. Jag talar om Song, Wilshere, Arteta och Ramsey. Jag kan inte välja bort någon, valet bör ske utgående från vem man möter på plan. I Fifa12 får Ramsey ofta lämna utanför då han har fem skicklighetspoäng mindre än  Wilshere och Arteta. Song behövs för defensiven. Ramsey har ändå sådana egenskaper att man kan få ut mer av honom än av någon annan. Nu låter det som att jag blandar ihop spel och verklighet, frånsett skicklighetspoängen är spelet så verkligt att det inte finns några direkta skillnader att prata om. Wilsher kan ändå kännas lite overklig i Fifa12 ibland, lite för dålig på något sätt. På söndag är det match mot Manu kl.18 finsk tid. Gunners har allt att vinna. Försvarsspelet avgör hur det går. Jag tror absolut att man gör ett mål eller två då Manus försvarsspel och målvaktsspel inte är lika bra som ifjol. Anfallsspelet har varit bra på sistone.

En förening här i Finland har värvat en ny utvecklingschef från England. Man blir imponerad av att se vilka förmågor en förening kan knyta till sig och man blir imponerad då man talar med personer från organisationen och ser hur de satsar på fotbollen. Ändå känns det lite sisådär att en klubb blir stor-större-störst tack vare bra resurser. Inte skall man väl vara avundsjuk på det heller, allt som är bra för fotboll borde man vara stolt över, det gynnar sporten som jag älskar. Ändå känner jag mig som ett "nja", har svårt att gilla det hela alltför mycket. På sätt och vis skulle jag kunna tänka mig att jobba i en klubb som har större resurser än alla andra, men nog är det bra mycket intressantare att göra något stort med mindre resurser. Då slipper man kommentarer som "min mormor skulle ha fått Barca att vinna Champions League".

Oroväckande då Arsenalspelarna låter så imponerade av Barcaspelarna på Twitter. Vi slog dem förra våren och vi kan göra det igen, fast de är bättre sett till helheten, just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0