En till helg passerade

Arsenal vände och vann sin match mot Aston Villa igår. I första halvleken spelade man ganska dåligt än en gång. Aston Villa backade hem ganska djupt och Arsenal rullade boll men kom inte mycket högre upp än mittlinjen med bollen under kontroll. Vi var som bäst alltid efter att vi bröt då de hade bollen. Ibland är ett lag som bäst utan boll, de farligaste chanserna kan uppstå genom brytningar. Astion Villa gjord ebåde 1-0 och 2-0 då de hade lite flyt och försvarsspelet var inte det bästa vid målen. Fabianski var inte dålig men han är såklart något annat än Sesny även vad gäller matchvana. Ändå bra att kunna använda reservmålvakten emellanåt också.

Känslan efter första halvlek var dålig, publiken buade och jag gick ut på en liten promenad i kylan, kom tillbaka och fick se Arsenal göra tre mål inom loppet av 7min. Äntligen visade laget lite mental styrka samtidigt som vi hade flyt och fick lite hjälp av domaren. Oxlade-Chamberlain var glödhet igen. Att en 18-åring med så lite matchvana kan se så där bra ut mot Aston Villa redan nu är mycket lovande för framtiden. Inte alls omäjligt att han tar plats i Englands EM lag med den här farten! Han ser minst lika snabb ut som Walcott, dessutom gör han många smarta saker plus att han skjuter! Ett av Arsenals problem har tidigare varit att det skjuts för lite. Nästa omgång i FA cupen spelas i mitten av februari. Antagligen möter man då Sunderland. Ryo Miyachi lär få börja spela i en annan engelsk klubb nu, det är för stor konkurrens på kanterna och han behöver få speltid i England, tycker Wenger. Jag antar att han hamnar i Championship. I övermorgon är det match mot Bolton, en match som man borde kunna vinna med flera mål. Jag hoppas verkligen att man skulle få minst en 3-0 seger nu och höja självförtroendet ytterligare. På sistone är det inte många minuter per match man har visat upp ett spel som räcker mot Milan i Champions League.

Manu föll ur FA cupen efter en förlust mot Liverpool. Liverpool är som bäst då de möter lag som ligger högt uppe i PL. Två Manchester skalper på en vecka är inte så dåligt! Manu har råkat ut för något ovanligt och det är att de saknar mängder av spelare, inte så hemskt vanlig situation för dem om man ser på tidigare år. Jag håller fast vid att Tottenham är mest stabila fortfarande i England, de förtjänar nog att vinna ligan i år fast det är väl så att Man City har köpt sönder den.

Min lördag var fullspäckad med aktiviteter. Höll 75min föreläsning och diskussion med vårt lag samt ledare på totalt 20 pers. Tog upp ämnen som fysträning, spelsystem, säsongsplan, motivation, drogers påverkan på kroppen och val kring mat, dryck, vila samt prioriteringar vad gäller olika aktiviteter i vardagen. Direkt efter det fick övriga laget sticka iväg på länk samt träning i vatten, något jag tror att är bra emellanåt för fotbollsspelare. Själv åt jag lunch och for iväg för att möta ett div.2 lag efter 50min i bil. Matchen var jämn spelmässigt och det fanns mycket bra i spelet fast det är januari. Själv orkade jag 35min, har inte tränat fotboll på över två veckor och vägen till en bra kondition kommer inte så snabbt via skrinning. Snart hinner jag skida lite mer och då höjs konditionen snabbt. Hoppas få lite mer tid för att träna fotboll själv också men det lyckas nog inte förrän mars tidigast skulle jag tro. Har inte bestämt hur högt jag skall spela fotboll i år heller. I en högre division hinner jag nog inte riktigt med att ta en regelbunden plats i öppningselvan denna säsong. Har inte så mycket emot att sitta på bänken i ett bra lag heller, men i ett sämre lag kan man spela hela tiden utan att hinna träna mer än en gång per vecka. Får se hur det blir, försöker vara ärlig mot de som har med mig att göra. Helgens insats gav mig en bra känsla iaf för det gick helt bra. Matchen slutade med en 5-1 förlust, siffrorna ljuger lite då vi borde ha gjort 2-1 i andra halvleken efter ett hårt tryck i en halvtimme men 2-1 målet gjordes av motståndarna istället. Sista 10min rasslade det i nätet 3ggr och det var väldigt onödigt. Då vi nu förlorade skulle det ha fått vara med högst ett mål sett till matchbilden. Men det är januari och det byts mycket så allt kan hända.

Idag känner jag mig riktigt förkyld. Finns egentligen aldrig tid för en lärare och huvudtränare att vara sjuk. Man vill inte använda ersättare varken för jobb eller fotboll  om man inte måste och de är svåra att plocka in med kort varsel. Lite finrexin hoppas jag att räddar mig än en gång. Lärare är nog den yrkesgrupp som jobbar mest fast de är sjuka skulle jag tro. Många gånger har man sett kollegor i arbete fast de har stegring eller lite feber. Slutar ofta med att febern bryter ut ännu hårdare och det blir att stanna hemma någon dag efteråt istället. Just nu är det över 20 grader minus och värre kan det bli senare i veckan. Det är bara att kämpa vidare.

Här är jag på Gran Canaria och firar jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0