Arsenal till Finland på lördag

En tid sedan sist igen men så är det på somrarna. Snart börjar skolorna, semestern är förbi och de vardagliga rutinerna återkommer. Kanske får jag ett nytt jobb redan till måndag. Vad som än sker lovar jag att jag åtminstone skall bli aktivare på bloggen igen.
 
På lördag är det dags för Arsenal-Manchester City på Olympiastadion i Helsingfors! Minst 40 000 åskådare väntas komma enligt biljettförsäljarna. Själv är jag ganska taggad och känslorna är många. Det skulle verkligen ha varit roligt att vara på fanläktaren nu då Arsenal en gång kommer till Finland, fansen har ordnat evenemang från 12 på dagen till 4 på natten och stämningen kan bli grym hela dagen och speciellt på matchen. Istället för att sitta med fansen har jag en jättebra plats där jag kan följa fotbollen till 100%. Är jag på matchen som tränare eller som Arsenalfan? Både och men att se själva spelet blir viktigt denna gång. Bakom målet ser man tyvärr ganska lite av en match och att sitta på bra plats i ett sådant här toppmöte i England skulle kosta 200-300 pund om man ens får tag på en biljett. Det sägs att Arsenal kan komma hit igen inom två år ifall allt går bra denna gång. Jag är ganska insatt i det mesta och vet t.o.m. på vilket hotell spelarna kommer att bo. Skulle det ha fungerat smidigt och billigt skulle jag ha bokat in mig där också :) Så blev det inte.
 
Vet inte exakt hur min resa ser ut med transport och boende och hur länge jag är i huvudstaden, det klarnar imorgon. Arsenals fans kommer att ha fest på Cirkus från kl.12 på dagen till 4.00 på natten iallafall på lördag. Matchen börjar kl.17 och portarna öppnar kl.15. Under dagen finns det en hel del händelser kring Olympiastadion och kanske i Helsingfors centrum, känner inte till alla platser enligt namn. Några av händelserna är: en juniorturnering i fotboll, Jone Ullakko och Costello Hautamäki kommer att ha musikshow nära Carlsbergs tält vid stadion från kl.13.30. Förutom det intervjuas fotbollsstjärnor där och det kommer gästuppträdanden och en del annat. Efter juniorturneringen är det "bordfotbollsspel" som står på schemat och finska kändisar skall också ha en strafftävling. Efter matchen på kvällen är det program i tre timmar utanför stadion och där finns Arttu Harkki och Riku Riihilahti på plats och håller i trådarna, arrangörer är Infront Finland och Eastway Live.
 
Vad har hänt i Arsenals värld på sistone? Många transferrykten som vanligt och väldigt lite nya inköp. Som vanligt dröjer det för Arsenal och det är svårt att säga om vi får någon riktigt bra spelare till truppen. Transferryktena är många och de är tunga att orka följa varje dag. De sista dagarna i augusti brukar det mesta hända. Suarez skulle behövas fast Liverpool inte verkar vilja släppa honom. Själv tror jag att han vill lämna Liverpool. Jag finner dock bara en orsak till att Wenger skulle spendera över 40 miljoner pund och det är att endast topp-3 tar sig till Champions League året efter. Utan Suarez blir nog inte Arsenal topp-3. Eller då skall det värvas någon annat riktigt bra. Giroud räcker inte till och fast de andra anfallarna kan spela i mitten räcker det inte till topp-3. Arshavin kostade 15 miljoner då han köptes och mer än så har Arsenal egentligen aldrig betalat för en spelare. Suarez lön skulle bli runt 150 000pund ryktas det och det är högt i Arsenal men lågt i Premier League toppen.
 
Minst en mittback skulle behövas än till försvaret. Sagna har testats som mittback på sistone men är nog bara på den platsen då det krisar. Sanogo har fått spela center på sistone och för att ha kommit på "free transfer" verkar han väldigt stark och bra. Han tillhör franska U-21 landslaget. För övrigt har några från reservlaget och U-laget gjort bra framträdanden i a-laget och de spelarna kommer att synas i Premier League i år också, vissa mer och vissa mindre...
 
På hemmaplan har det hänt allt möjligt denna sommar. Jag har haft fler fotbollsprojekt på gång än någonsin tidigare. Två fotbollsskolor, två fotbollslag att coacha och desutom försöka spela i ett av dem, en cup som jag ordnade 100% ensam, vissa morgnar har jag hjälpt ett lag med 8-åringar där alla vill lära sig mer vilket har varit extra roligt då fotbollen i deras hemort aldrig har varit stor och slutligen har jag deltagit i några projekt genom att skriva artiklar om fotboll. Känns bra att göra allt detta nu men det lär knappast vara så i framtiden, det är krävande att hela tiden ladda om för nya aktiviteter gång på gång och försöka ge 100%.Tid, ork och naturligtvis ekonomi avgör hur nära 100% det går att satsa på ett enskilt projekt. Ibland då jag åker till en morgonträning tänker jag att idag skall jag spara lite av min energi men det händer bara inte, har jag inte gett så gott som allt för de som är där är jag inte nöjd.
 
En fråga jag ställer mig ibland är om man kan göra saker för bra? Att förklara exakt vad jag menar är kanske inte så lätt men jag känner bara att med årens projekt där det ofta inte har använts samma satsning på hög kvalité som i tidigare projekt så har många trivts bättre. I alla grupper fungerar inte de allmänna "fina gyllene reglerna" bäst. Att vara på plats t.ex. 15min innan träningen skall börja är en sak, om man kommer dit färdig ombytt och inte gör någonting kan det bli tråkigt och frustrerande för många, hellre kan man se till att alla är färdig ombytta då en träning skall börja och sedan kör man 15min extra i slutet. Då kan man börja lugnt med prat eller vad som helst, kanske uppvärmning och sedan prat samt stretching. I många lag skapar reglerna problem eftersom nivån är för låg i dagens samhälle för att alla t.ex. skall vara på plats 15min före träningen. Reglerna får undantag och man kan fråga sig hur de fungerar och hur de gynnar gruppen. Att köra övertid tycker jag att ger ganska mycket i alla sammanhang, i slutet av en träning är alla fullt inne i det som pågår. Ändå kommer jag att träna så seriösa lag om något år säkert så att vi är på plats 15-30min innan en träning och alla klarar av att följa det, men då skall det vara ett sådant gäng också. Och då skall man ha något att göra då man har kommit dit och inte bara sitta och stirra i väggen eller prata med någon som man inte ens har lust att prata med :)
 
Att videofilma matcher, analysera dem eller att använda pulsklockor och olika fysiska tester är också något man bör ifrågasätta i olika grupper. Vill gruppen göra dessa saker och kan det bli för mycket för en del av gruppen? Jag älskar dessa grejer men man måste ifrågasätta när, var och hur mycket man använder olika sätt i olika grupper.
 
Nu träning och kl.20.30 finsk tid Manu-AIK på Sveriges teve 6!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0