Analys av höstens Championsleague

Nu börjar det närma sig 100 unika besökare under det senaste dygnet här. Så borde det alltid vara men vissa vill läsa om träning, mat och annat som inte bara hör till ämnet fotboll. Om man klickar på augusti här till vänster på bloggen kan man se vilka jag tippade att skulle gå vidare i Champions League. Drogba, Eboue och Sneijders Galatasaray puttade ut Juventus redan idag fick jag just se. Trodde de skulle spela ikväll. Nu en översikt av läget inför kvällens gruppspelsmatcher.

Grupp A: Manu och Leverkusen vidare enligt planerna.
 
Grupp B: Real och Galatasaray vidare enligt planerna. Jag ifrågasätter italienska klubbar och tyckte att Galatasaray var bra ifjol och jag såg dem på försäsongen dessutom. De kändes ungefär lika heta som Juventus och hemma är de extra starka.
 
Grupp C: PSG vidare enligt planerna men Olympiakos slog Benfica på målskillnad. Två mål mer på plus, nära där!
 
Grupp D: Bayern och Man City vidare överlägset, båda på 15p och de andra var båda på 3p. Lätt tippat.
 
Grupp E: Chelsea slår Steaua ikväll och vinner gruppen. Schalke måste slå Basel för att jag skall ha rätt. Basel har slagit Chelsea två gånger, vem räknade med det? Basel kan gå vidare och ge mig ett till fel i tippningen.
 
Grupp F: Arsenal och Dortmund vidare sade jag och fick stora mothugg om att Arsenal skulle vidare. Enda spelaren som har skaffats sedan dess är Özil så de som sade emot trodde inte på lagets spelare och gemensamma spel! I Helsingfors såg man redan ett Arsenal som var samspelt och strålade av självförtroende fast City stod för motståndet. Underskatta aldrig ett lag som spelar ett bra passningsspel. Om Napoli vinner med tre mål över Arsenal ikväll går mitt tips åt skogen, annars borde det gå rätt för Dortmund lär slå  Marseille.
 
Grupp G: Atletico gruppvinnare, jag trodde även på Porto men det ser ut att bli Zenit som går vidare enligt oddsen inför ikväll. Få se!
 
Grupp H: Barca leder och Milan är andra. De lär gå vidare som jag trodde men om Ajax vinner Milan ikväll så går de vidare istället för Milan.
 
Wesley Sneijder sköt Galatasaray vidare med bra flyt i avslutningsmomentet.
 
Verkar bli ungefär 13 rätt av 16 lag. Olympiakos med deras målskillnad, Basel med två segrar över Chelsea och ryska Zenit verkar ha överraskat mig. Kan säga att jag håller på Ajax ikväll så behöver vi inte se något italienskt lag i slutspelet samtidigt som fyra engelska lag verkar gå vidare. Det säger inte att PL är bättre än Serie A...dina ögon efter 40 sekunders tittande i båda ligorna säger att Serie A inte är på samma nivå.
 

Napoli-Arsenal

Match borta mot Napoli ikväll. Senast lagen möttes vann Arsenal välförtjänt med 2-0 hemma och Napoli hade svårt att skapa något. Spelet var under kontroll. Med 12p toppar Arsenal gruppen men Dortmund når 12p då de slår Marseille ikväll. För att vinna gruppen med säkerhet krävs ett kryss av Arsenal ikväll. Att förlora med mer än två mål kan bli ödesdigert för Arsenal och då kanske man är ute ur Champions League! Napoli behöver anfalla, går det att kontar in ett mål är det bra. Jag tror att Napoli pressar högt men inte vill stressa för mycket i första halvleken. Om det är 0-0 i halvtid vilket jag anar blir andra halvleken intressant. Napoli måste anfalla och Arsenal backar nog hem då.

 

Elvor:

Szczesny - Jenkinson, Koscielny, Mertesacker, Gibbs - Flamini, Arteta - Ramsey, Özil, Rosciky - Giroud

 

och

 

Reina - Maggio, Albiol, Fernandez, Armero - Behrami, Inler - Insigne, Pandev, Calejon - Higuain

 

Kapten Hamsik är skadad för Napoli sedan Parmamatchen. De spelade 3-3 mot Udinese i helgen, okej de kan göra mål men hur bra är försvaret? Benitez har en dle att fundera på. Higuain få förhoppningsvis fundera efter kvällens match varför han inte valde Arsenal inför säsongen. Om detta går vägen leder Arsenal Europas svåraste liga och har även vunnit dödens grupp i CL! Nåja man skall spela först och snacka sen. Sagna kunde tänkas spela ikväll men det är osäkert. Man City är på kommande i de tidiga lördagsmatchen och om 12 dagar är det Chelsea som står på schemat. Kanske Sagna sparas lite. Vi får hoppas att Jenkinson gör en bra match. Bara inga röda kort eller något chockerande mål i början av matchen kommer tror jag att detta blir en lugn kväll.

 

Här i en reklamfilm kör Oxlade-Chamberlain ett pla ni en flygsimulator. Han skulle gärna få flyga in på plan snart också. Jenkinson och Gibbs hoppas jag att håller ikväll. Gibbs aningen inblandad i Evertons mål i helgen. Jenkinson passade till Bendtners mål i matchen innan.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0