En del om UEFA-A kursens intagning

Jag kom inte in på a-tränarkursen. Någon analys gör jag inte än, behöver få mer ingående information om poängen först. Hoppas få det imorgon. Det jag trodde efter förra onsdagen var att mina startpoäng var för låga. De går att höja beroende på vad man gör här hemma under 1-2 år och de påverkas av saker man någonsin gjort. Det var en sak som sekreteraren skrev ikväll som jag reagerade på, men skall inte analysera innan det är utrett. Kan hända att jag har fått lägre poäng än väntat från förra onsdagen och då är det fel någonstans. Att analysera en match, hålla en muntlig presentation med bra övningar kring ett tema (8min förklaring åt tränare bl.a.) och att hålla en träning åt U-16 landslaget i 20min kring ett tema gick nämligen bra. Det sade han som bedömde mig också och han gillade mina tankar. Matchanalysen och hållandet av träning har ändå gett riktigt låga poäng om jag förstod rätt ikväll. Behöver utredas. Startpoängen är svåra att påverka, men det gick bra förra veckan och sker det någon orättvisa där går jag till botten med saken. Satte ett mejl åt utbildaren just.
 
Nåja, skall inte sprida alltför negativ energi här nu. Var på skolning ikväll också i flera timmar, denna gång berättades det från bollförbundet om åldern 12-15 år och en del idéer kring U-16 landslaget presenterades också. Laget som jag tränade förra veckan pratades det om, med samma tränare som ledde dem i matchen jag analyserade då dessutom. Några idéer kanske jag fick idag men det mesta börjar vara på den nivån nu att då jag tidigare hade kunnat anteckna två sidor får jag nu ihop fyra rader text och det mesta är påminnelser åt mig själv. Det finns inget U-16 landslagets tränare har sagt och gjort i 3h ikväll som jag inte känner till och kunde göra själv och komma fram till själv om jag var anställd inom fotboll.Samtidigt sitter det folk och hör på och ställer frågor som visar att de är på mycket lägre nivå än de som är på min nivå. Blir tungt att lyssna på.
 
Med dessa tankar, månne jag vore redo för a-kursen? En kurs med 180h tillsammans med andra tränare och totalt 1300 timmar arbete! Man betalar för den kursen. Hela 2600euro plus sju resor på 9h tur och retur från mitt hem skulle det ha varit. Sju träffar ungefär på ett år varav ett läger på åtta dagar hålls 13.7 mitt i den finaste sommaren. De här kurserna vill man inte gå för att det är roligt, det är skönare att inte gå dem. De här kurserna vill man gå för att få nytta av kunskapen, utvecklas och få licensen som kan bidra till bättre tränarjobb. Kursen har gått upp till förbundsnivå och är näst högst i landet (och på sätt och vis i hela Europa samtdigt). Det finns många a-tränare i min hemstad, kursen befann sig på en helt annan nivå då de gick den och det är inte helt rättvist att de har den licensen nu då kursen är på högre nivå och tre(?) gånger svårare att komma in på. De fick dessutom gå den på svenska vilket inte är möjligt längre. För att citera skolningschefen "kraven är att man förstår den finska som kursmaterialet hålls på och att man kan delta på finska då, övningar får man hålla på svenska eller engelska men spelarna kommer inte att förstå något, någon tolk finns det förstås inte resurser för". I den stilen var det, men inte försökte någon hacka ner på de som inte har finska som modersmål. Typ imorgon kan jag analysera och såga systemet med intagningspoängen lite för det är inte så svårt. Finns mycket att ifrågasätta.
 
Fler inlägg är på kommande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0