Mat, träning och prylar

Idag köpte jag detta armband: http://www.dcrainmaker.com/2013/09/polar-loop-firstlook.html
 
Det verkar häftigt så jag vill testa det. Tyvärr ligger hemsidan (http://www.polar.com/maintenance/flow) nere som man behöver för att komma igång med armbandet så det gick inte idag. Det som är häftigt är att det synkroniserar med ett pulsband med "smart bluetooth" funktion och då får man en massa data ur det hela utan att köpa en alltför dyr pulsklocka istället. Det man inte får alls är gps funktion och distans på något man gör. För hälsan kan detta armband göra en hel del! Mina tips så här långt är att kasta inte bort förpackningen för ni missa antagligen den lilla plastpåsen med två delar som kan behövas. Kolla igenom allt enligt min första länk här i inlägget. Klockan skall klippas till rätt längd och man får ha medföljande "måttbandet" spänt då man mäter sin handled. Jag fick ta bort två hål extra då jag hade mätt klart med lite extra utrymme. Kunde kanske ännu ta bort något. Ni får forska mer själva, jag har alltås inte testat prylen desto mer men jag har laddat den och installerat drivrutinerna. Till iPhonen skall jag ta ner en app också. Kan hända att klockan börjar fungera via den fast hemsidan ligger nere, borde kolla.
 
Mitt Polar Loop armband på laddning innan jag klippte rätt längd på det. Finskt märke.
 
En annan pryl jag skall köpa är en radare. Har dragit in en del pengar på föreläsning rakt till företagets konto så lika bra att använda dem til något. Då jag drar en tränarskolning är det såklart ett bättre sätt att få betalt i kilometerersättning eller rena pengar från någon gammal kaffekassa :) Så fungerar det på många håll i fotboll. Det intressanta med en föreläning från ett företag är att kommunen kan stöda föreningen med att betala kursen. Fint av kommunen, gäller att ha det i åtanke då man sätter ett pris bara. Okej radaren, vad skall jag med den till? Mäta hastighet på skott såklart! Den kan mäta hastighet på vad som helst, även en innebandyboll bara man sätter foliepapper i den :) På cuper, turneringar och andra evenemang kommer jag att erbjuda denna tjänst från företaget för att göra det hela roligare. Det kan fungera så att jag är en viss tid på ett ställe för en viss summa eller så tar jag betalt t.ex. en euro för två skott per person. Rolig tjänst till ett bra pris!
 
En spelare tyckte igår att vi borde åka med hela laget till en butik så jag får visa vad man skall köpa att äta som mellanmål och annars. Smickrande. Jag brukar tipsa om kost och dylikt då jag föreläser både åt tränare och spelare. Ju mer hälsokunskap och mat jag har studerat, desto svårare har det blivit. Vad man än säger kan det gå att påpeka att det man säger inte är bäst alls. Vill ni veta exakt vad jag säger om kost och dryck och intag av alla dessa olika former får ni gå på någon av mina föreläsningar. Husmanskost och den mat som serveras i skolan är överlag jättebra. Vad ni än skulle påpeka om närodlat, socker, margarin och annat så har jag och mina kurskamrater forskat kring det i hälsokunskapen. Jag vet vad som sägs om produkter och att det mesta stämmer. Bilder på några SNABBA favoriter för den som inte vill ha alltför mycket energi idrotten till trots kommer här:
 
Enkelt sätt att göra en god och ganska snabbtillverkad sallad är med minitomater, sallad i kruka, gurka och en burk med vitlök och ost i olja. Man kan lägga broilerbitar eller vindruvor dit för att få det ännu mer energirikt och godare.
 
 
Att koka en rispåse tar 10min i stort sett. Jasminris blev det idag. Till det köpte jag ett broilerbröst ur köttdisken. Kunde gå lika bra med ett broilerlår som är billigare. Eller något annat kött som man gillar. Vid köttdisken står jag ibland och diskuterar produkter de har. Försäljarna tycker om att diskutera om det inte är kö.
 
 
Några enkla snabba favoriter. En färdig kycklingsallad med taco och majs m.m uppe till vänster. Under den något som kunde kallas kycklingpastamåltid som inte innehåller så mycket mat egentligen men det ger bra energi och är fettsnålt i förhållande till smak. Kycklingnudelgrytan i högra nedre hörnet är en ny favorit för mig. Den är god, snabblagad, hälsosam, fettsnål och varm. Påsen uppe till höger använder jag ofta då jag steker maletkött, tillsätter man 2dl vatten har man en bolognesesås som passar utmärkt till spaghetti. God spaghetti bolognese på ett snabbt sätt. Unga vill göra snabb mat överlag, därför som Jamie Olivers program handlar om mat på 15minuter.
 
 
Antalet läsare varierar mycket. Kanske tycker en del att det är för mycket Arsenal. Vad jag skriver för rubrik när jag länkar på sociala medier spelar stor roll också. Jag skriver för de som är intresserade och för mig själv. Om det sedan är 30 eller 100 läsare spelar inte så hemskt stor roll. Hade jag kommit in på a-kursen kunde det ha kommit en del intressant för de fotbollsintresserade här under året. Det gör det ändå, men en del läsare hade gillat det extra mycket. Det är svårt med dagens fotbollstränare, de har kanske för mycket jobb med sitt riktiga jobb för att orka ta in ny kunskap ordentligt. Man måste tänka så det knakar för att få tag i idéerna på riktigt. U-16 coachen idag var verkligen inne i träningen, pratar-styr-stoppar-rör spelarna och är 100% inne i det hela.
 
Jag vet hur jag tar mig in på samma sätt. Det kräver mycket av en, även självförtroende och förmåga att få spelarna att bli intresserade av en själv. Då jag som kan en hel del sitter och antecknar på föreläsningar så antecknar de som kan hälften mindre ingenting har jag upplevt, hur skall de då gå framåt...då jag föreläser och sägr att "skriv upp det här åtminstone om inget annat idag" så gör inte alla det ändå alls. Saker som jag vet att är nya för dem. Man kan ta in saker på olika sätt, men på 2,5-5h måste man dokumentera för att få med mycket vettigt av det man upplever. text, foton, film blev det för mig idag fast inget egentligen gav mig speciellt mycket.
 
Tacksam att få ta del av föreläsning och modellträning fast det inte ger mig så mycket varje gång numera. Engagemang är viktigt, för fotboll behöver genomtänkas och det kräver mycket av en.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0