Polar Loop, träning, kaloriförbrukning, gymträning

Idag skall jag köpa ett Polar pulsbälte med "smart bluetooth funktion". Då går det att börja träna och se kurvor i datorn på hur pulsen har betett sig under ett pass. Jag fick igång hemsidan och applikationerna kring Polar Loop sent igårkväll (jag var uppe till nästan kl.1.30). Tänkte sova med armbandet på men kände att jag inte orkade då jag var osäker på om det var igång :)  Det skulle ha fungerat. Nåja armbandet är inställt enligt mina värden nu och jag fyllde i att jag vill träna 5-7h i veckan. Det är mitt mål, hittills idagmorse hade jag rört mig 116 steg sedan igårkväll så 1% av mitt dagliga mål var väl uppfyllt i stot sett. Man kan slappa mer en dag och göra mer en annan dag och ändå uppnå sina veckovisa mål. Det finns en kalender där det visar vad som har hänt varje dag och hur många procent av de uppsatta målen man har nått. De blåa fyrkanterna ni ser ger exempel på hur jag kan uppnå mitt dagliga mål. Möjligen skall jag träna i grupp minst 1h 12min idag och möjligen skall jag inte diska i 8h59min ;) Mer info senare då jag har egen erfarenhet av att ha testat Polar Loop mer ingående.
 
Vad gäller kaloriförbrukning är det alltid ganska "oexakt" vad som sker enligt en klocka/ett armband man har på sig. Samma sak gäller alla maskiner på ett gym som visar hur mycket man förbränner. Det sägs att flickor ser mycket på förbrända kalorier på maskiner, medan pojkar ser mer på minuter och distans. Det är ett resultat av alla tidningar som görs för flickor och kvinnor.
 
Kalorier som egentligen är kilokalorier då vi pratar om dem är ett intressant ämne. Okej man tar in ett visst antal per dag och man förbränner ett visst antal per dag. Av de man tar in fastnar ett visst antal och ett stort antal förbränner vi genom att t.ex. bara sitta stilla i soffan. Att värma upp kroppen och att ha igång hjärnfunktionen kräver en hel del om man ser på sådant som går åt utan att träna. Att dricka iskallt vatten hjälper förbrukningen eftersom kroppen värmer upp vattnet och då går energi åt. Okej det där var på basnivå. Kalorier försvinner så klart även den naturliga vägen, då vi äter lämnar inte all mat i oss, det kommer ut  den naturliga vägen. Inget konstigt med det och det samma gäller vätska. Att äta och dricka hälsosamt påverkar kroppen och den mängd som "fastnar" i oss och olika ämnen påverkar muskelcellerna på olika sätt. Fast jag har rört mig 116 steg enligt bilden ovanför har jag förbränt 709 kilokalorier (vilket inte är ett exakt värde) och det beror på att det har gått en lång tid (9h typ) sedan armbandet sattes på. Jag hade på det 6min då jag försökte somna, men tog av det och därför vet inte armbandet vad jag har gjort då jag sov, men det vet att jag inte har rört på mig. Så det syns.
 
De här tankarna jag har delat hjälper en del läsare att förstå något om fysiologi. Många förstår det här direkt. Men allt med kalorier, mat och träning är oerhört svårt att diskutera i dagens läge. Man kan inte veta exakt hur 50gram ris och 50gram kycklingkött påverkar ens kropp exakt. Man kan fundera på kolhydrater, fett, protein och energimängd. Men hur mycket stannar i vilka muskelceller och blir till ökad muskelmassa, hur mycket förbränner man på en dag (går att undersöka till viss del med diverse mätredskap som inte är exakta). De som väger mat följer någon teori som är beprövad och får ett bra resultat om de lyckas hålla sig till det hela. Jag skall infoga en bild på hur en del i fitnessbranschen gör med sin mat. Denna bild "lånar" jag av en slovakisk modellkille som jag har blivit bekant med via mina resor till södern. Någon bild på honom bifogas inte för då svimmar alla kvinnliga läsare :) Skämt åsido, här under ser ni 16 matburkar och det kan vara fler i verkligheten, mat för kanske en vecka. Många köper och fixar all denna fräscha mat på söndag för att sedan följa ett matschema under veckan som kommer.
 
Med risk för att skriva fel om något: Pastan ger kolhydrater, fisken ger välbehöviga oljor åt kroppen förutom energi, broccoli och liknande är hårt på kommande nu för de har positiva effekter på hälsan och träningen har det konstaterats, bacon ger energi i form av antagligen både protein och fett, salladen ger vitaminer och mineralämnen åt kroppen. De här burkarna som ryms på bilden räcker nog bara några dagar då man ser lite närmare. Vissa innehåller väl bara sallad.
 
Det jag sade om mat i förra inlägget var vanligt och vettigt. Detta är för de som är mer extrema och medvetna samt vill testa egna och andras metoder för att bli vältränade om de även tränar flitigt. Det här med mat är så stort ämne att det inte går att ge exempel på en hälsosam frukost utan att man kunde kritsera den på något vis. Man kunde alltid påpeka något som t.ex. "din juice innehåller jättemycket socker", "vet du att mjölk innehåller en liten mängd socker och även fett", "ljust bröd innehåller snabba kolhydrater, vore det inte bättre med mörkt bröd", "de som har varit i en margarinfabrik (jag känner en sådan person) säger att de aldrig skulle äta margarin, det innehåller både bensin och symaskinsolja", "vet du hur mycket socker det finns i sylten på din gröt", "den där yoghurten innehåller mycket socker"...
 
Listan kunde göras lång. Att Finland inte har övergått till smör istället för margarin rent allmänt beror på att smör högst antagligen orsakar mer övervikt. Sådana här saker har behandlats i många kurser jag har gått. Skall man höra på allt och följa allt kan man snart inte äta något alls. I stort sett löns det att göra som finländare har gjort de senaste 20-30 åren, vi har inte haft speciellt stor övervikt i det här landet och medellivslängden är hög (80 år för kvinnor och 76 år för män om det inte har höjts en aning nu). Viktigt är att äta minst 4ggr per dag för hjärnan behöver syre för att fungera ordentligt. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål är det inget fel på. Nu har jag skrapat på ytan på detta breda ämne och det jag tar upp då jag föreläser är på en annan nivå till stor del så detta var mycket "nytt" för de som både är på föreläsning och följer min blogg.
 
Klippte mitt armband till bättre längd igår, trodde jag. Borde göra det ännu mindre.
 
 
Jag vill påpeka några saker. Att studera till gymnastiklärare i flera år och att studera hälsokunskap i några år ger en väldigt bred och ingående bild av fysiologi och träning. Då man undervisar i åk 7-9 och gymnasiet lär man sig ännu mer samtidigt. Man får en bred och djup kunskap fast man inte nödvändigtvis blir bra på att göra/hålla saker praktiskt. De som kommer med en 1-årig utbildning av något slag kan berätta åt folk hur de skall göra och det kan vara bra ord, men den djupa förståelsen saknas. Om de dessutom är vältränade, kan dra timmar på ett bra sätt på gymmet som t.ex. Crossfit, Bodypump, Core och annat ökar förtroendet för dessa personer. De kan vara pålästa och ha en undre förståelse för det hela, en del har även samma utbildning som mig plus vissa tillägg. Men många har en ytlig kunskap som de själva tror att är bred samtidigt som de får folk att tro lite för hårt på deras ord och det är kanske inte alltid helt rätt. Slutprodukten kan ändå vara ökad fysisk rörelse och det är förstås inget dåligt slutresultat.
 
Vad gäller Crossfit som jag gillar allt mer så har övningarna funnits länge. Sättet de utförs på har bara blivit en aning mer effektiva och namnen har blivit engelska och mer häftiga. Huvudidén borde vara att man tränar mer än en muskel i gången, mer än en led i gången skall komma i rörelse. Det som är bra med Crossfit är att det tränar styrka och förbränning samtidigt. Enbart styrketräning förbränner sällan mycket fett. Enbart konditionsträning ger sällan mycket styrka. Crossfit erbjuder både och det finns en hel del man kan använda för fotbollsspelare därifrån också. Fotbollsspelare och även andra behöver veta hur det löns att träna. Rykten som att Ronaldo gör 1000 sit ups per dag låter helt galna. Det tar mycket tid och är enformigt. Muskler behöver olika sorters träning, på sex veckor blir kroppen van med en viss sorts träning och då ger den mindre. Ronaldos mage behöver olika sorts övningar och en del av hans magövningar behöver göras med vikter. Så enkelt är det. Minns inte om jag har sågat sönder ordet grundkondition i bloggen, men då jag föreläser gör jag det. Inget om det nu. Hoppas ni gillade läsningen och att ni skaffar er en undre förståelse för sådant ni vill veta mycket om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0