Landskamper

En stund sedan sist igen. Haar haft mycket på gång som vanligt så tiden för bloggade lider. Finland fick med sig två bra resultat från VM-kvalet. Att klara 1-1 mot Spanien är en bragd, försvarsspelet var fint och noggrant med den så kallade "parkerade bussen". Spanien rullade boll runt Finlands försvar men hade problem att hitta instick och den enda som sköt var i stort sett Cazorla. Som tack för det byttes han ut i halvtid :) Enda målet Spanien gjorde kom på hörna. Finland gjorde ett spelmål och hade ytterligare två möjligheter att få bollen i mål. Om man inte gör desto mer på 90min är det lätt att bli sågade för spelstilen, många "fans" var upprörda över att Finland inte ens försökte anfalla. Att chansa då det ännu är 0-0 i ett kval skulle vara dumt, att chansa då det var 1-0 till Spanien var desto smartare och det gav 1-1 denna gång. Smart taktik och gillar man det inte kunde man byta kanal och istället se då Luxemburg krossades med 3-0 igår. Finlands väg till VM är lång, men nu har man bevisat att man kan försvara.
 
De övriga matcherna i VM-kvalet som jag har sett har varit ganska anfallsglada, Bulgarien och Danmark turades om att anfalla i stort sett genom hela matchen igår. Cornelius är en bra ersättare för Bendtner, honom lär man få höra mer om än. Stokholm är dummaste namnet på en dansk någonsin :) Tyskland öste in mål mot Kazakstan, Englands match var ganska öppen också. Sverige har jag inte alls sett på senaste veckan men 0-0 matcher är sällan roliga att se. Jag vann lite pengar igår, hade satsat på att Holland och Finland skulle vinna sina matcher med mer än ett mål samt att Danmark skulle kryssa med Bulgarien. Ganska enkla pengar om man följer med ens lite kring landslagen, borde ha satsat mer dock. Första gången jag satsade pengar på flera månader ändå. Ännu lång tid tills VM i Brasilien 2014, denna sommar får man följa damernas turnering i Sverige istället.
 
I helgen spelas Premier League igen och Arsenal möter Reading. Theo Walcott lär knappast starta för han skadade sig på landslagsträning. Giroud, Chambo och möjligen någon annan Gunner har hittat nätet under PL uppehållet. Mindre än 10 omgångar återstår och det börjar vara klart att Manu vinner ligan. Van Persie bar laget på sina axlar hela hösten, på våren har andra trätt fram då han har slutat göra mål. Nåja han satte två igår mot Rumänien så kanske han är på gång igen. City lär komma andra och jag tror hårt på Chelsea som tredje i ligan. Fjärde blir isåfall Arsenal och Tottenham har än en gång slarvat och hamnat utanför CL. Bale gjorde mål för Wales igår och är i stor form men Kroatien gjorde två sena mål och vann 1-2. I Tottenham kan Bale behöva en hel del hjälp för att nå fjärdeplatsen eller tredje platsen då PL är färdigspelad. Våren 2014 gäller det att komma minst tredje för England kommer att tappa en CL plats p.g.a. de låga placeringarna i år. Känns ganska dumt, de engelska lagen har levererat bra de senaste åren och Chelsea vann så sent som ifjol.
 
Solen skiner allt starkare, idag har jag packat undan det mesta som har med vintern att göra. Uteträningarna börjar nästa vecka på konstgräs. Idag är jag huvudtränare på inte mindre än två träningar, första coachen saknas på seniorträningen och på juniorträningen brukar jag sköta huvudansvaret normalt. Så blir det påskpaus några dagar, vet att många behöver den pausen från fotboll. Själv känner jag inte likadant efter att ha varit på två veckors utlandssemester nyligen. Blir att träna på egen hand en del också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0