Inför Arsenal-Chelsea och tränarutbildning

Helgen som gick vann topplagen överlag men City föll mot Chelsea med 2-1 efter att Hart ställde till det riktigt i slutet. Chelsea ser hetast ut i ligan förutom Arsenal som har haft ett ganska enkelt spelschema så här långt. Nu är det upp till bevis en tid. De kommande matcherna är Chelsea (cupmatch), Liverpool, Dortmund (i CL) och Man United. Mer om Arsenals trupp längre ner i detta inlägg.
 
Mourinho som är en av mina förebilder skapar framgång och stora rubriker med Chelsea i England igen.
 
 
Arsenal möter Chelsea i cupen ikväll. Serieledande Arsenal med 22 ligapoäng och ligatvåan Chelsea med 20 poäng drabbar altså samman. Chelsea i hetluften igen, ett Chelsea som med helt okej spel och en gnutta tur slog Man City i förrgår med 2-1 hemma. Mourinho menar att det är fel att matchen inte spelas på onsdag så att Chelsea hade haft två ordentliga vilodagar emellan. Han kan knappast matcha samma spelare som i söndags menar han men det får vi se! Arsenal har vilat måndag och tisdag och även tränat. Frågan är om ens Arsenal börjar nöta på sina bästa spelare för denna cupmatch? Skulle inte tro det men visst är varje cup en titelchans och i år skall Arsenal ta minst en titel av något slag. Wenger sade att han avgår om de inte tar någon titel. Skall man då satsa allt på en liten cup? Nja, det kan hända att Giroud, Özil, Ramsey och någon till sparas helt. Ett ganska trovärdigt förslag där man sparar på spelare är:

                             Fabianski
  Jenkinson - Koscielny - Vermaelen - Monreal 

                      Rosicky - Wilshere
                            Cazorla
                 Gnabry       -       Miyaichi
                             Bendtner
 
Wenger är nominerad till årets tränare som avgörs i december. Jag tror att Heynckes vinner, här är hela listan:
 
Arsène Wenger (Arsenal)
Carlo Ancelotti (PSG/Real Madrid)
Rafa Benitez (Chelsea/Napoli)
Antonio Conte (Juventus)
Vicente del Bosque (Spain)
Sir Alex Ferguson (Manchester United)
Jupp Heynckes (Bayern Munich)
Jurgen Klopp (Borussia Dortmund)
Jose Mourinho (Real Madrid/Chelsea)
Luiz Felipe Scolari (Brazil)
 
Att coacha och sköta dagens Arsenal måste vara ganska krävande. Det finns en bredd som inte har skådats sedan kanske år 2005. Några skador gör att de flesta bra spelare har fått speltid, i cupen ikväll kan "nya" spelare få speltid enligt min modell ovan, men mittiallt är Özil, Giroud och Ramsey på plan från start! Özil bör dock få vila för han har sett lite sämre ut nu med alla landskamper och matcher han har spelat. Det finns fina ersättare. Giroud kanske behöver sparas för ligan och kan hoppa in om Bendtner inte levererar. Ramsey som är glödhet kunde användas men blir väl inhoppare  nödfall. Det finns ingen garanti på att han gör det bättre än t.ex. Gnabry eller Wilshere. Allt är beroende av den taktik som skall användas med ett lite b-betonat lag. Ikväll vet vi mer. Funderingar kring hela truppen ännu...
 
På målvaktssidan är Sesny tillräckligt bra för Arsenal. Fabianski duger som andra målvakt och Viviano vet jag inte desto mer om.
 
Om vi ser på backlinjen är det Sagna-Mertesacker-Koscielny-Gibbs som har blivit startelvan i ligan i år. Vermaelen som brukade vara mittback nummer ett kanske led av att han behövde spela ytterback ibland och sedan var han skadad också. Från kapten till bänken för hans del. Men han är första back-up i mittförsvaret ändå, jag tror inte att Sagna går in centralt före honom. Jenkinson är back-up för Sagna och har hållit defensivt oftast men då Arsenal anfaller otroligt mycket med ytterbackarna är han förstås några steg ifrån öppningselvan.
 
Så länge vissa yttrar saknas är ytterbackarna ännu viktigare i offensiven, så är det även i Fifa 14 där yttrarna ligger långt inne i plan och ytterbackarna måste stiga. Verkligt men inte så kul i ett spel där man kanske skulle vilja ha sina yttrar brett. Monreal är vänsterback i sin tur, har mer rutin än Jenkinson och har speat för spanska landslaget. wenger använder honom som inhoppare på yttermittfältet och han byts ofta in då en ledning skall bevakas. På försvarssidan är det solklart vilka fyra som skall spela just nu, skador kan orsaka stora problem senare denna säsong. Det borde köpas en hyfsad back vid januarifönstret.
 
Aaron Ramsey som jag skrev ett kort inlägg om nyligen har kanske varit ligans bästa spelare hittills.
 
 
Mittfältet har helt galet många spelare. Om jag nu räknar mittfältet som två på botten och en framför finns det mängder av spelare, men flera kan även spela i anfallet som ytter. Arteta och Flamini bakom Özil har varit något av Wengers trio hittills i år men då har anfallsyttrarna bestått av andra mittfältare måste man minnas. Inget fel på den trion. Özils roll kan backas upp av Cazorla och Rosicky utan större problem. Wilshere och Ramsey är två glödheta alternativ att spela istället för Arteta och Flamini. Sedan finns ännu skadade Diaby som kan vara hur bra som helst då han är i form. Frimpong och Zelalem har långt till startelvan och Kristian Olsson och andra från U-laget måste förstå att det krävs många år med mycket utveckling för att en dag spela med Arsenals första lag. Men allt är möjligt!
 
Diaby kan vara hur bra som helst då han är i form. Vägen till elvan är dock lång. Arsenals bredd i år är tuffare än på många år!
 
 
I anfallet som jag kallar det spelar man med en center och två yttrar. Giroud är given i mitten och har gjort fem mål i ligan på nio matcher. Sanogo skall kunna spela på samma plats men han har mestadels varit skadad sedan han kom till klubben. Bendtner har fått en nytändning och börjat göra mål i landslaget och spela helt okej i Arsenal de gånger han har fått chansen. Han är centeralternativ två nu, Podolski kan också spela center och Walcott har inget emot att göra det heller. Spelstilen är det som ändrar då Poldi eller Theo spelar där bara. Walcott och Podolski är de två mest givna kantspelarna då de är i skick och Walcott kan vara tillbaka redan på lördag. Chamberlain och Gnabry är två heta alternativ till kanterna. Båda är snabba och farliga för motståndarna, de påminner om varandra. Miyaichi och Park har i mina ögon väldigt långt till speltid i Arsenal om inte flera är skadade.
 
Jag vill tillägga att Djourou, Coquelin och Campbell är utlånade. Spelare som inte har nämnts är bl.a. Eisfeld och Yennaris från akademilaget. De har någon sorts chans att få minuter vid stort skadeläge i år. Nämnas bör ännu att Glen Kamara får speltid med akadmeilaget och gör helt bra insatser emellanåt och han spelar för finska juniorlandslaget. Han upptäcktes av Arsenal då han provspelade för Southend.
 
Om två dagar har oktober passerat. Jag kan med facit i hand säga att jag inte var frisk en enda dag. Två infektioner plus angina med penicillin har hållit mig lugn denna månad. Senaste veckan har jag knappt gått ut alls förutom en sväng i lördags. Nu känner jag mig bättre och bättre och skall börja coacha igen på fredag. Senaste dygnet har gått ut på att fylla i ansökan till UEFA A-tränarlicensen. Kursen går under nio månader år 2014 och jag hoppas att jag är med då. Att komma in på kursen är omständigt, först skall man fylla i alla kurser man har gått med datum och vitsord. Vitsord har jag bara från UEFA B-tränarlicensen. Sedan skall man ha tre bilagor, den första är spelarbakgrund, den andra är tränarbakgrund och den tredje har med kurser, jobb och utbildningar att göra. Då allt det åker in idag lär jag bli kallad på uttagning. Då skall jag någon av dagarna 4-5.12 antagligen hålla modellträning eller dylikt för att kunna bli vald till kursen.
 
Så här ser tränarstegen ut internationellt. Level 4 vore passlig utbildning för mig nu.
 
 
Är jag motiverad att göra allt detta och gå kursen på finska som inte är mitt modersmål? Jag vill ha utbildningen är mitt snabba svar på den frågan. Jag känner att det finns mycket som behöver utvecklas för att vi skall få fram bra tränare från Finland och från svenskfinland. Kurserna får inte gå ut för mycket på att aspiranterna skall prestera hela tiden, kurserna behöver också gå ut på att lära ut saker ordentligt. På många kurser skall deltagarna hålla i det ena och andra och sedan sågas de genom negativ feedback och skall lära sig den vägen. Så klart skall man kunna få negativ feedback och uppbyggande feedback o.s.v. men vem orkar hålla på så i flera dagar? Mycket viktigt hur kursledarna sköter det där. Jag har suttit i ett rum där luften börjar ta slut och kursledarna sitter och försöker såga idéerna hos kursdeltagarna vid en övning,de i sin tur sitter och försvarar sig och säger emot :)
 
Jag hoppas på att klara kvalet och sedan skall jag peppa mig själv och göra mitt bästa år 2014 i nio månader som kursen pågår. Med lite tur kan jag hålla mina övningar på svenska men fast det skulle vara sagt så tror jag inte att det sker i verkligheten. Själv har jag inte problem med att hålla träningar och allt på finska i ett klubblag men åt ett okänt lag framför publik kan man väl säga att det vore aningen lättare på eget modersmål. Endast maj och juni är månader med paus från läger, annars kall jag sitta 3,5h i bil per väg till lägren. Detta som några insikter, att utbilda sig till tränare är inte alltid ett enkelt projekt i Finland just nu. Framtiden är förhoppningsvis ljusare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0