Mesut Özil levererade direkt

Özil Özil Özil vilken lirare Arsenal har fått. Han var krasslig och det var osäkert om han skulle spela på lördag. Ingen i PL har slagit lika många passningar på offensiv planhalva i år. Det var väl 33 om jag hörde rätt. Nedtagningen och passningen vid 1-0 var helgrymt. Arsenal fick problem då Walcott missade fyra bra chanser. Seger 1-3 på bortaplan mot Sunderland fick duga efter landslagsuppehållet. Spelet i första halvlek var bra men sedan blev det problem. Koscielny ställde till en straff i onödan. På tal om straff var väl Uniteds straff inte mer än en frispark egentligen. Straffmål av RvP avgjorde matchen och Rooney fick in 2-0 på frispark senare också. Chelseas Etóo gjorde ingen bra match och laget var uddlöst framåt vid förlust med 1-0 mot Everton. City fick bara 0-0 mot Stoke och var nära en förlust, knepigt lag som aldrig har övertygat helt i PL än trots en titel för två år sedan. Tottenham vann 2-0 och imorgon kan Liverpool återta serieledningen av Arsenal som har den just nu. Giroud kan gör över 20 mål i år i PL om det nuvarande spelet håller i sig.
 
Özil till vänster var den enda tysken på plan då Podolski och Mertesacker inte var i spelskick. Cazorla är borta över en månad nu också. Många skador och speciellt nu efter landslagsupphållet.
 
För två veckor bestämde jag mig för att träna hårt styrkemässigt och även ganska hårt konditionsmässigt. Två veckor har fungerat bra med runt 10 pass i veckan och ganska hälsosam mat och riklig sömn. Att gå och sova innan kl.24 ger extra bra med energi. Som gymnastiklärare kan man träna på arbetstid och det hjälper motivationen att träna ganska mycket. Att sköta tre lag på fritiden just nu hjälper till lite och minst två gånger i veckan brukar jag cykla 15-25km. Idag blev det 19km på morgonen och ett träningspass på is lite senare. Helgerna känns korta då man går och sover tidigt både fredag och lördag kan jag säga, jag är en nattmänniska egentligen så jag vet vad jag pratar om.
 
Två veckor kvar av säsongen med seniorfotboll och på juniorsidan spelas sista matchen på onsdag denna vecka. Om två veckor kan jag summera året här i bloggen. Just nu jobbar jag med föreläsningar för fotbollstränare, förhoppningsvis får jag föreläsa åt många juniortränare än i höst. Jag har mycket att dela med mig av, alla vinner på att fler tränare får mer kunskap. Det finns mycket som alla vinner på, en grej är flickfotboll och damfotboll som är bra på gång åtminstone i min hemstad. Fotboll som fotboll, utan flickornas/damernas fotbollsspelande vore sporten mycket mindre och lägre i status. Ofta är det som många säger - mer intressant att följa en dammatch än en herrmatch ibland, eftersom de hinner med sådant som kan vara omöjligt i en herrmatch där det är mer knappt om tid med boll.
 
Att se på taktiska saker är också enklare då det går långsammare. Tro det eller ej men de senaste veckorna har mina taktiska diskussioner och enskilda samtal med andra handlat dubbelt mer om damfotboll än om herrfotboll. Juniorfotboll har jag överlag diskuterat mer än seniorfotboll också. I seniorfotboll är det trots allt jätteviktigt att ha bra spelare för att vinna, i juniorfotboll kommer man snabbare till framgång med smarta spelare. Det sägs att en tränare kan påverka 10-20% av ett lags match, resten beror på hur bra spelarna presterar och kan prestera. Det händer att man vinner lag som försökte spela bättre än en själv och som hade bättre taktik och samspel. Då skäms man halvt som tränare om man fattar att det var endast bättre spelare som gav denna seger och det är inte hållbart i ett långt perspektiv. Samtidigt förlorar man matcher ibland fast man har gjort allt bättre än det andra laget och man är helt på rätt väg.
 
Det gäller att veta vad man håller på med och att veta vart man strävar. Och det är viktigt att tro på det man gör även om man skulle tvivla någon gång. Då jag är osäker på ett beslut i en match och t.ex. känner 50-50 om ett byte eller ett val mellan två spelare så frågar jag mina assisterande coacher...fast jag frågar dem och får ett klart svar då jag själv känner 50-50 kan jag ändå ta ett beslut som är emot deras åsikt. Jag måste tro på min fingertoppskänsla, det kan någon gång visa sig att det var fel men oftast är det tvärtom de gånger jag gör så :) De här funderingarna tror jag inte att kommer fram på någon föreläsning, men det är ju fritt fram att gå in här och läsa! Fotboll är intressant. Nu är det dags att sova så kanske jag orkar fixa 100 förhör, 10 träningspass och en hel del annat under veckan som kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0